Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Roland Schweigl Cegeka

Detachering een aflopende zaak? Integendeel!

30 november 2012 - 13:23OpinieCarrière
Roland Schweigl
Roland Schweigl

Dat detachering onder druk staat zal niemand verbazen. Bij economische tegenwind zullen externen het eerst de deur gewezen worden. Dat is dan ook precies wat er nu gebeurt. Vooral de grote detacheerders kampen hier nu mee. Een aflopende zaak? Dat niet, maar de groei zal niet in het ‘traditioneel detacheren’ terug te zien zijn.

Detachering is wel vaker dood verklaard, bijvoorbeeld toen de grote outsourcingsuittocht naar India begon. Maar daar komen steeds meer bedrijven van terug. En nu wordt het idee dat alles draait om oplossingen nogal eens aangevoerd als reden voor het verdwijnen van detachering.  Maar juist die oplossingen zijn de reden waarom detachering zal groeien. Dat betekent wel dat detachering steeds meer gestructureerd zal zijn rond een oplossing. It-aanbieders die de vraag van de klant zeer goed kennen, zelf oplossingen ontwikkelen, implementeren en eventueel ook nog uitbesteding voor hun rekening kunnen nemen, hebben de beste positie om ook detachering aan te bieden. Immers, er blijven altijd it-mensen nodig om dit uit te voeren! 

Detachering gaat momenteel nog te veel om generieke it-werkzaamheden zoals systeembeheer en algemene applicatieontwikkeling. Terwijl de it-markt de afgelopen tijd zich razendsnel beweegt in de richting van de cloud, mobiele toepassingen en apps.  Die beweging hebben de grote detacheerders gemist, al zullen de meeste nu wel bezig zijn met een inhaalslag. Het gevolg is dat vraag en aanbod niet meer op elkaar aansluiten. De huidige vraag vergt een andere manier van denken van de detacheerder: het gaat nu om cloudtoepassingen en apps waarbij vooral de gebruikersbeleving steeds belangrijker wordt. Deze verandering vergt andere, specialistische  kennis van de it-specialist en die is vooral te vinden bij kleinere bedrijven die zich richten op een specifieke sector die de business van hun klanten door en door kent.

Ook het traditionele detacheringswerk zal niet verdwijnen. Hier zijn eerder verschuivingen zichtbaar. Kijk maar naar de huidige trends: mobile applications en html5, hybrid it, cloud computing, it security et cetera.. Hiervoor in de plaats komt specialisatie met de bijbehorende tarieven. Deze specifieke kennis zal dan ook gekoesterd moeten worden, dat wil zeggen: investeren om deze kennis op peil te houden, alert zijn op de nieuwste ontwikkelen en zelf specialisten opleiden. Wij zien ook aan onze detacheringsaanvragen dat het deze kant opgaat. Die gaan zonder uitzondering over specialisten.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Els Lindeboom

Meer over

Detachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    InfopaginaCarrière

    Hebben preferred detacheerders een monopolie?

    Eén reactie op “Detachering een aflopende zaak? Integendeel!”

    1. Maarten Oberman schreef:
      8 december 2012 om 19:39

      UIt het artikel: Bij economische tegenwind zullen externen het eerst de deur gewezen worden.

      De ervaring heeft geleerd dat dat alleen geldt voor externen die geen herkenbare toegevoegde waarde leveren bij een klant. Het gaat dan ook vaak nog om capaciteits- i.p.v. kennisintensief werk.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs