Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Capgemini verplicht weigeraar tot bijscholing

08 januari 2013 - 10:023 minuten leestijdActueelCarrièreCapgemini
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

De relatief dure Capgemini-medewerkers die niet akkoord gaan met een salarisverlaging moeten van de ict-dienstverlener hun competenties verbeteren. Op die manier kan volgens het bedrijf de zogeheten scheefgroei worden tegen gegaan. Capgemini maakte onlangs bekend dat het aan vierhonderd medewerkers een salarisverlaging heeft gevraagd omdat hun loon niet meer strookt met hun marktwaarde.

Tegen het plan van Capgemini is veel weerstand ontstaan. Op de website van Computable zijn tientallen reacties te lezen van mensen die niets in het plan van de dienstverlener zien. Termen als ‘morele rotstreek’, ‘schrappen bonussen’ en ‘aanpakken management’ komen veelvuldig voor. Ook wordt Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg veelvuldig aangevallen. Veel mensen vinden dat hij een voorbeeld moet stellen door zelf salaris in te leveren. Versteeg is dit vooralsnog niet van plan. Als zijn baas hem daar om vraagt, zal hij het verzoek in overweging nemen.

Salaris flink uit de pas

Een Capgemini-medewerker ziet de vraag van zijn werkgever helemaal niet zo negatief. ‘Bij een aantal medewerkers is het salaris flink uit de pas gelopen. Oorzaken zijn overnames als BAS waarmee slecht inzetbare, dure medewerkers zijn binnengekomen. Uiteindelijk gaat het slechts om 7 procent van het totaal aantal medewerkers. Helaas hoor ik niet tot die 7 procent, want dan had ik de afgelopen jaren lekker gevangen. Wel hoop ik dat er nu meer salarisruimte komt voor mensen met potentieel.’

Veel mensen die reageren vragen zich ook af welke garanties mensen krijgen als ze de salarisverlaging accepteren. Capgemini is daar niet duidelijk over, maar het lijkt erop dat hun baan dan wel gegarandeerd is. ‘Een volledige baangarantie kunnen wij niet geven’, zegt een woordvoerster. Op de vraag wat er gebeurt met weigeraars antwoordt zij: ‘Het probleem zit hem in de scheefgroei. Als iemand geen loon wil inleveren, dan moet hij op een andere manier de scheefgroei tegengaan. Dan zal hij dus zijn competenties moeten aanscherpen.’

Salarisverlaging

Onlangs vroeg Capgemini vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers om per januari 2013 salaris in te leveren. De salariskorting kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 10 procent. Door aan ongeveer 7 procent van het personeelsbestand minder loon te betalen wil Capgemini een nieuwe reorganisatie voorkomen. De vraag om salarisverlaging is onderdeel van het transformatieprogramma dat vorig jaar gestart is. Onderdeel van dit turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, is een vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Volgens topman Versteeg zorgt scheefgroei tussen salaris en marktwaarde ervoor dat de continuïteit van de organisatie en de werkgelegenheid in gevaar komt.

Meer over

ArbeidsvoorwaardenDetachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini vraagt personeel om salarisverlaging

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    ICT-dienstverleners sluiten beroerd kwartaal af

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Omzet Capgemini daalt 14 procent in Benelux

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Reorganisatie Capgemini Nederland treft 340 man

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Omzet Capgemini Benelux daalt ruim 10 procent

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini Nederland zet mes in organisatie

    54 reacties op “Capgemini verplicht weigeraar tot bijscholing”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Insider schreef:
      8 januari 2013 om 14:04

      Wellicht een goed idee. Laat het functioneren van een manager worden beoordeeld door zijn medewerkers. Is de score lager dan 70%, dan moet de manager maar uitkijken naar een nieuwe uitdaging. Wellicht zou met deze maatregel de bezuiniging toch te fors uitvallen.

      Login om te reageren
    2. ibbaman schreef:
      8 januari 2013 om 14:09

      Het is maar hoe je het brengt…
      Veel “oudere” medewerkers hebben gewoonweg een té hoog salaris in verhouding tot de markt, voornamelijk door de weg naar het Milennium.
      Dit is niet alleen bij Cap zo, maar bij meerdere bedrijven.
      voorbeeld: Wanneer een medewerker van +/-50jr oud zo’n €4000/mnd verdient en alleen kennis heeft van verouderde systemen (dus moeilijk inzetbaar), dan is dat moeilijk te rijmen met een nieuwe medewerkers van +/-30jr oud die worden aangenomen voor €2500/mnd en goed inzetbaar zijn.
      Er zijn dan 3 opties:
      1. De oudere medewerker werkt actief mee aan opleidingen (op kosten en tijd vd werkgever wel te verstaan) zodat dit hogere salaris weer te rechtvaardigen is
      2. Een lager functieniveau accepteren met een lager bijbehorend salaris
      3. Meerdere malen negatieve beoordeling met een ontslagprocedure als gevolg

      Login om te reageren
    3. Been There schreef:
      8 januari 2013 om 14:24

      Als een bedrijf in GOEDE tijden GOEDE medewerkers wil binnenhalen dan moeten zij GOEDE salarissen betalen. In SLECHTE tijden moeten die dan de rekening gaan betalen omdat zij niet in staat zijn gesteld hun competenties op een redelijke manier marktconform te houden. Zelfs de beste auto gaat zonder onderhoud een keer slechter functioneren.
      Probleem is dat het management in crisis situaties niet functioneert. In de goede tijden kan elke gek mensen inzetten bij klanten. Als in de crisis men dan terugvalt op maatregelen die 30 jaar geleden nog werkten onderwijl roepend dat de wereld om ons heen zo sterk veranderd dan vragen ze vanzelf om moeilijkheden. Zo is de werkwijze van dhr. Versteeg en niet alleen bij CAP. Dhr. Versteeg moet zich realiseren dat de wereld is veranderd en misschien een keer zelf de consequentie trekken dat hij daarvoor niet meer voldoende geschoold is.

      Login om te reageren
    4. Peter schreef:
      8 januari 2013 om 14:26

      Opleiden is symptoom bestrijden en bovendien kost het de belastingbetaler geld ivm subsidies.

      Login om te reageren
    5. Sjoerd schreef:
      8 januari 2013 om 14:45

      Waarom zou je als oudere werknemer je (toekomstige) concurrenten nog inwerken? Om van delen van kennis maar te zwijgen.

      Zowieso zul je je als ICT’er af moeten vragen wat je bij een werkgever doet die je niet bijschoolt. Dan is een jammerlijk voorbeeld van wat er kan gebeuren. Jij krijgt de schuld dat je te duur bent en moet maar schikken terwijl degene die verantwoordelijk is al weer vrolijk bij een ander bedrijf zijn bonussen binnen harkt (als de aandeelhouders tenminste een beetje opletten).

      Login om te reageren
    6. Pascal schreef:
      8 januari 2013 om 15:13

      Als automatiseerder moet je gewoon zelf zorgen dat je kennis op peil blijft.
      En dan niet aleen maar op het gebied van de nieuwste Windows, Excel of dotnet variant, maar vooral op het gebied van zaken waar je slimme buurjongetje van 14 niet ook allang alles van weet.

      De opmerking kennis van verouderde systemen geeft mij vooral de indruk dat deze geplaats wordt door lieden die zelf een hoop basale kennis ontbeert. Ik kom dagelijks tegen dat (ook op die zgn moderne systemen) de meest rudimaitaire kennis ontbreekt.
      Gewoon eens wat minder SBS6 en eens wat meer studeren.
      Mijzelf (ouwe lul van bijna 47) kost dat geen moeite.

      Login om te reageren
    7. Albert schreef:
      8 januari 2013 om 15:21

      Het interview met Versteeg in Nieuwsuur gezien. Wat een ongelofelijke onaangename man is dat. Hij praat over mensen die vele jaren bij Cap werken en jarenlang bijgedragen hebben aan de hoge rendementen alsof ze oud-vuil zijn.
      Zo ga je niet met je collega’s om. En als je werkgever zo over je praat kan je maar beter niet akkoord gaan met een salaris verlaging. Immers, dan vind je zelf ook dat je te duur was. Succes met je volgende functioneringsgesprek. In beide situaties.
      En waarom niet het nieuws in 1 keer brengen. Als dit gisteren ook naar buiten gebracht was, was er een veel minder slecht beeld van Cap ontstaan. Is het management in paniek?

      Login om te reageren
    8. Ferdinand Knol schreef:
      8 januari 2013 om 16:08

      Wel bijzonder dat steeds meer bedrijven hun werknemers ‘menselijk kapitaal’ zijn gaan noemen en in hun marketing communicatie dat ook naar buiten uiten, terwijl op de keeper beschouwd werknemers nog steeds worden beschouwd als Tayloriaans productie middel.

      Ook best bijzonder dat een branche zijn eigen omzet kannibaliseert door het te outsourcen en dan nu (versneld door de crisis) ontdekt dat het iets anders moet gaan doen.

      Het FD laat nu plaatjes zien hoe in sommige landen boven de 45 het salaris terug groeit naar instroomniveau. De toon is gezet – voor een land dat het moet hebben van export en vernieuwing. Daar heb ik nog niemand iets over horen zeggen. Als we allemaal achter elkaar blijven hollen, zijn we straks allemaal niets meer waard. Land zonder talent.

      Tijd voor leiders met visie en tijd om afscheid te nemen van saneerders…

      Login om te reageren
    9. Jurgen Prins schreef:
      8 januari 2013 om 16:46

      ’n Staatsgreep, dat is wat ‘we’ gaan doen!
      We zullen ze krijgen ~:D

      Login om te reageren
    10. jaap schreef:
      8 januari 2013 om 17:53

      CapGemini kan van alles proberen. Feit is dat de grote detacheerders voor schut gezet worden door zzp-ers en kleine gespecialiseerde bureaus. Deze mensen zijn slimmer, beter opgeleid, gemotiveerder en vaak ook goedkoper dan de gemiddelde Capper (eind jaren 90 omgeschoolde onderwijzer of gesjeesde student).

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs