Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Capgemini verplicht weigeraar tot bijscholing

08 januari 2013 - 10:023 minuten leestijdActueelCarrièreCapgemini
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

De relatief dure Capgemini-medewerkers die niet akkoord gaan met een salarisverlaging moeten van de ict-dienstverlener hun competenties verbeteren. Op die manier kan volgens het bedrijf de zogeheten scheefgroei worden tegen gegaan. Capgemini maakte onlangs bekend dat het aan vierhonderd medewerkers een salarisverlaging heeft gevraagd omdat hun loon niet meer strookt met hun marktwaarde.

Tegen het plan van Capgemini is veel weerstand ontstaan. Op de website van Computable zijn tientallen reacties te lezen van mensen die niets in het plan van de dienstverlener zien. Termen als ‘morele rotstreek’, ‘schrappen bonussen’ en ‘aanpakken management’ komen veelvuldig voor. Ook wordt Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg veelvuldig aangevallen. Veel mensen vinden dat hij een voorbeeld moet stellen door zelf salaris in te leveren. Versteeg is dit vooralsnog niet van plan. Als zijn baas hem daar om vraagt, zal hij het verzoek in overweging nemen.

Salaris flink uit de pas

Een Capgemini-medewerker ziet de vraag van zijn werkgever helemaal niet zo negatief. ‘Bij een aantal medewerkers is het salaris flink uit de pas gelopen. Oorzaken zijn overnames als BAS waarmee slecht inzetbare, dure medewerkers zijn binnengekomen. Uiteindelijk gaat het slechts om 7 procent van het totaal aantal medewerkers. Helaas hoor ik niet tot die 7 procent, want dan had ik de afgelopen jaren lekker gevangen. Wel hoop ik dat er nu meer salarisruimte komt voor mensen met potentieel.’

Veel mensen die reageren vragen zich ook af welke garanties mensen krijgen als ze de salarisverlaging accepteren. Capgemini is daar niet duidelijk over, maar het lijkt erop dat hun baan dan wel gegarandeerd is. ‘Een volledige baangarantie kunnen wij niet geven’, zegt een woordvoerster. Op de vraag wat er gebeurt met weigeraars antwoordt zij: ‘Het probleem zit hem in de scheefgroei. Als iemand geen loon wil inleveren, dan moet hij op een andere manier de scheefgroei tegengaan. Dan zal hij dus zijn competenties moeten aanscherpen.’

Salarisverlaging

Onlangs vroeg Capgemini vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers om per januari 2013 salaris in te leveren. De salariskorting kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 10 procent. Door aan ongeveer 7 procent van het personeelsbestand minder loon te betalen wil Capgemini een nieuwe reorganisatie voorkomen. De vraag om salarisverlaging is onderdeel van het transformatieprogramma dat vorig jaar gestart is. Onderdeel van dit turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, is een vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Volgens topman Versteeg zorgt scheefgroei tussen salaris en marktwaarde ervoor dat de continuïteit van de organisatie en de werkgelegenheid in gevaar komt.

Meer over

ArbeidsvoorwaardenDetachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini vraagt personeel om salarisverlaging

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    ICT-dienstverleners sluiten beroerd kwartaal af

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Omzet Capgemini daalt 14 procent in Benelux

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Reorganisatie Capgemini Nederland treft 340 man

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Omzet Capgemini Benelux daalt ruim 10 procent

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini Nederland zet mes in organisatie

    54 reacties op “Capgemini verplicht weigeraar tot bijscholing”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. ZZP-er schreef:
      9 januari 2013 om 09:59

      Iedereen bij een detacheringsburo moet beseffen dat hij/zij eigenlijk gewoon een zzp-er is die alle verantwoordelijkheid en risico zelf moet dragen, misschien niet (voor iedereen) leuk, maar wel de realiteit. De vacaturepagina’s van deze buro’s vertellen natuurlijk een heel ander verhaal….

      Verder is het naar mijn beleving zo dat de overhead in detacheringsburo’s veel te weinig toevoegt aan de inviduele gedetacheerde werknemer. Een glimmend hoofdkantoor op a-locatie? Beursnotering? Sponsoring van golf clinics? Nog grotere leaseauto’s voor managers? Uitbundige management-etentjes terwijl je zelf één glaasje fris mag declareren als je in een hotel wordt gestopt aan de andere kant van het land?

      Dit alles was voldoende reden waarom ik inmiddels ruim 10 jaar geleden de stap heb gezet om zzp-er te worden. Nog geen dag spijt 🙂

      Login om te reageren
    2. Rob schreef:
      9 januari 2013 om 10:29

      Ook hier staat dus aan de oorzaak van het uit de pas lopen van de salarissen een management oordeel!!! Overname van een bedrijfonderdeel dat verkeerd uitpakt; waarbij BAS als voorbeeld werd genomen.

      Is het dan niet logisch om de managers die betrokken zijn geweest bij deze overname een offer te vragen voor deze verkeerde inschatting?

      Dat ipv medewerkers die er, door hun (blijkbaar, gezien hun salarisgroei) inzet in het verleden, voor gezorgd hebben dat huidig jong-talent zich nog steeds kan ontwikkelen binnen een bedrijf

      Login om te reageren
    3. Ferdinand Knol schreef:
      9 januari 2013 om 12:22

      Ben het eens met de reacties hierboven over het spanningsveld tussen opleiden en detacheren. Mijn reactie eerder is gericht op het feit dat al deze clubs thought leaders hebben rondlopen die klanten vertellen hoe de toekomst eruit ziet. Dat betekent dat er voldoende stof is voor een leider om zijn mensen richting te geven voor hun verdere ontwikkeling / ontplooiing.

      Dat dat niet is gebeurd en dat daarvan de rekening volledig wordt neergelegd bij de medewerkers is iets wat de bestuurders zich mogen en moeten aanrekenen.

      Ik zou in de positie OR / bond de huidige route blokkeren totdat ook voor die kant van de medaille een oplossing wordt bedacht …. En dat is geen veiling!

      Login om te reageren
    4. Rob schreef:
      9 januari 2013 om 15:13

      Ik ben een voorstander. Wake up call: Capgemini is niet de enige organisatie en er zullen er nog veel meer volgen.

      Er moet een gezondere verhouding zijn tussen het salaris dat je krijgt en de toegevoegde waarde die je voor het bedrijf levert. Ben je lang in dienst, op leeftijd en heb je jezelf ontwikkelt dan is er toch ook niets aan de hand?

      Login om te reageren
    5. Peter schreef:
      9 januari 2013 om 18:57

      Mogelijk is het verstandig om de periode na een opdracht te gebruiken om het cortisol niveau weer op normaal niveau te brengen en mensen bij te scholen. Een soort van bijstuurperiode tussen opdrachten.

      Login om te reageren
    6. Bas schreef:
      9 januari 2013 om 19:14

      @ Rob (09-01-2013 16:13)
      Het is makkelijk om te roepen ik ben voorstander. Ben je ook voorstander als je weet dat:
      Deze groep mensen geen opleidingen heeft mogen volgen in de afgelopen 3-4 jaar.
      Deze groep mensen 3-4 jaar lang vernederd, geïntimideerd en als tweederangs mensen is behandeld.
      Deze groep mensen geen klussen krijgt waar men iets van kan leren; maar de kleine simpele klussen.
      Dit alles binnen de strategie “uitroken” en “verdelgen”. Binnen Capgemini hebben zich de afgelopen jaren zaken afgespeeld die verre van normaal zijn, verre van fatsoenlijk en verre van menselijk. Dit heeft impact op mens en functioneren, mens en ontwikkeling en tenslotte bedrijf en resultaat.

      Het is kort door de bocht om iemands marktwaarde te matchen met het inkomen. Misschien moet je jouw commentaar aanvullen met het volgende:
      ‘Waarbij de medewerker aan zijn marktwaarde heeft kunnen werken en de beschikking heeft gehad over voldoende opleidingsbudget en eerlijke kansen op leuke uitdagingen en werkzaamheden’.

      Login om te reageren
    7. Peter schreef:
      10 januari 2013 om 09:50

      Een heikel punt is het weigeren van opdrachten door gedetacheerden. Nieuwe opdrachten zouden een combinatie moeten zijn van een volgende stap die past in een goede CV opbouw van de werknemer én participerend op welke markten en nieuwe dienst/product richtingen het bedrijf onderscheidend in wil zijn.

      Login om te reageren
    8. Insider schreef:
      10 januari 2013 om 10:33

      In de reactie van Bas staat precies hoe Capgemini met zijn mensen is omgegaan. Overigens is dat nog altijd zo.
      @Rob.
      Je kunt pas een oordeel afgeven als je ook op de hoogte bent van alle factoren. Kort door de bocht jou opmerking en totaal niet van toepassing op de Capgemini situatie.

      Login om te reageren
    9. rob schreef:
      10 januari 2013 om 11:01

      @bas,
      Grow up!
      “uitroken” en “verdelgen” en “vernederd, geïntimideerd en als tweederangs mensen is behandeld.”. Hier ga ik niet eens op in.

      Iemands zijn marktwaarde verdampt niet als hij 3-4 jaar geen opleiding heeft gehad. Zeker niet als je daarvoor een goed trackrecord hebt.

      Ik ben en blijf voorstander. Neem het stuur in eigen handen en blijft in control van je eigen ontwikkeling en prestaties.

      Login om te reageren
    10. ronno schreef:
      10 januari 2013 om 13:41

      @zzp-er

      Dat is exact dezelfde reden waarom ik ook zelfstandig ben geworden.

      Vanwege mijn kennis en ervaring kon de detacheerder mij overal plaatsen voor een goed uurtarief.
      Communiceren met de klant en problemen oplossen deed ik ook zelf.
      Ik had alleen last van de te duur betaalde en betweterige managers, die mijn salaris en contract bepaalden.
      Voor problemen en irritaties bij de klant zorgden en wij specialisten konden die sores weer oplossen zodat de klant weer blij werd.

      En mij weer achteraf vertellen hoe ik de zaken bij de klant af had moeten handelen.

      Nu doe ik alles zelf en dit bevalt mij uitstekend.

      En oh ja, ik heb dat interview met Dhr. Versteeg ook gezien.
      De tranen schoten in mijn ogen van de lach op het moment van zijn uitspraak: “als mijn manager vraagt om salaris in te leveren, dan….”
      Wat een openbaring en wat een aanfluiting is die man zeg.
      Het bewijst voor mij weer dat vele managers in Nederland incapabel zijn.

      Was Dhr. Versteeg niet Sogetist-manager ten tijden van het in grote getalen wegsaneren van specialisten zo rond beginjaren 2000 (2001/2002).
      Zoveel wegesaneerd dat daarna een heel groot tekort was ontstaan.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs