Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Capgemini ontwikkelt geen lokale diensten meer

10 januari 2013 - 10:01ActueelCarrièreCapgemini
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

Capgemini ziet voortaan af van het ontwikkelen van lokale diensten specifiek voor de Nederlandse markt. Alleen in samenwerking met partners zal eventueel nog aan diensten voor lokale afnemers worden gewerkt. Dat is één van de maatregelen die Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg treft om de winstgevendheid van zijn onderneming te verbeteren.

Het afzien van het ontwikkelen van lokale diensten is een stap die Capgemini neemt in het kader van het transformatieprogramma dat vorig jaar is gestart. Waar enkele jaren geleden ict-dienstverleners als Capgemini, Logica en Atos nog juist goede zaken deden met het ontwikkelen van diensten specifiek voor de Nederlandse industrie, levert dat in de huidige marktomstandigheden te weinig op.

‘Het is niet meer doenlijk lokale diensten te ontwikkelen’, zegt Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg in het FD. ‘Dat doen we alleen nog in wereldwijde context. Specifieke dingen ontwikkelen voor de Nederlandse markt is in 99 procent van de gevallen onbetaalbaar.’ Hij maakt een uitzondering voor diensten die in samenwerking met partners worden ontwikkelt. Daardoor worden ontwikkeldiensten over een aantal partijen gespreid.

Capgemini zet alle zeilen bij om een nieuwe reorganisatieronde binnen de Nederlandse organisatie te voorkomen. Zo vroeg Capgemini relatief dure werknemers onlangs om salaris in te leveren. Wie een salariskorting weigert moet zijn meerwaarde voor het bedrijf vergroten door bijscholing. Wie vrijwillig salaris inlevert krijgt overigens geen 100 procent baangarantie.

Detacheringsmakelaar

Om de inzet van eigen personeel voor standaard werkzaamheden te verminderen start Capgemini een eigen detacheringsmakelaar. Die zal tijdelijke krachten inhuren voor het verrichten van standaard werkzaamheden waarvoor de tarieven sterk onder druk staan. Capgemini zal met deze detacheringsmakelaar actief worden bij veilingen waar standaard klussen aan de goedkoopste aanbieder worden gegund.

Meer over

Detachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini start detacheringsmakelaar

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini verplicht weigeraar tot bijscholing

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini vraagt personeel om salarisverlaging

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    Unilever verlengt BPO-contract Capgemini

    ActueelSoftware & Development

    Capgemini is favoriet onder ICT-adviesbureaus

    Cloud management
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Capgemini: Cloud wordt meer mainstream

    18 reacties op “Capgemini ontwikkelt geen lokale diensten meer”

    Nieuwere reacties »
    1. Insider schreef:
      10 januari 2013 om 10:46

      Jeroen Versteeg is toch langzamerhand niet meer geloofwaardig. Enerzijds roept hij dat zo’n 400 Cappers salaris moeten inleveren voor behoud van arbeidsplaatsen. Twee dagen later roept hij dat Cap wil stoppen met specifieke dienstverlening voor de Nederlandse markt en dat kost dus banen. Het commentaar van Versteeg is niet meer serieus te nemen en meer iets voor een blad als de prive of story.

      Login om te reageren
    2. Brian de Bruin schreef:
      10 januari 2013 om 11:48

      Dat doet hij al een paar jaar zo. Sinds de start van de crisis in 2008 is het regeren bij de waan van de dag. Totaal geen enkele visie! Vandaag is het links over een aantal maanden weer rechts. De ene organisatie verandering na de andere. Gevolg: maximale interne focus en daardoor slechte verkopen.

      Login om te reageren
    3. Confused schreef:
      10 januari 2013 om 12:03

      Het zal aan mij liggen, maar ik snap eigenlijk niet wat hier nu wordt beweerd. “Specifieke dingen ontwikkelen voor de Nederlandse markt is in 99 procent van de gevallen onbetaalbaar”… dit gaat over de locatie van de klant. Dus Capgemini NL gaat geen projecten meer doen voor bedrijven/instanties in Nederland als de scope van het werk niet buiten de grenzen van Nederland gaat?

      Login om te reageren
    4. Emanuel schreef:
      10 januari 2013 om 12:13

      In deze tijd durven te stellen dat je geen maatwerk in Nederland meer doet, is op z’n zachts gezegd nogal arrogant.. Begrijp me goed, ik denk dat Cap-pers tot de beste IT-ers in Nederland horen, maar waarom zouden de klanten nog de hoge tarieven betalen als je geen meerwaarde levert?… Eenheidsworsten leveren kan iedereen en als je niet uniek bent heeft volgend jaar een ander bedrijf je contract..

      Login om te reageren
    5. Joop schreef:
      10 januari 2013 om 12:37

      Capgemini NL heeft lange tijd gefungeert als de best draaiende regio binnen Capgemini. Dat kwam voornamelijk door een eigen koers, marktbenadering en professionaliteit. Door het steeds meer wereldwijd opereren, wat voor bepaalde klanten absoluut noodzakelijk was, moest er steeds meer gewerkt worden volgens een internationale aanpak. Het gevolg was dat niveau naar beneden ging omdat enkele grote regio’s binnen Capgemini een veel lager marktprofiel hadden. De gevolgen voor Capgemini NL van dit beleid worden steeds meer zichtbaar doordat management werd aangesteld die leefde met de waan van de dag en geen visie had, management dat wel visie had werd er uit gewerkt.

      Login om te reageren
    6. Brian de Bruin schreef:
      10 januari 2013 om 12:43

      @Confused: door bijvoorbeeld wetgeving en andere wensen/eisen verschillen oplossingen soms van generieke wereldwijde oplossingen. Voor de “locale” oplossingen is een investering vereist door CG en dat willen ze niet meer. CG wil dus alleen nog de generieke (wereldwijde) oplossingen zelf maken en de locale alleen met partners. Dit staat helemaal los van projecten (maatwerk).

      Login om te reageren
    7. Peter schreef:
      10 januari 2013 om 13:13

      Specifieke dingen ontwikkelen voor de Nederlandse markt wordt dus niet meer in NL gedaan, maar in andere (lage lonen?) landen. Waar zijn dan de gespecialiseerde (niet commody) gedetacheerden in NL voor nodig? Alleen voor opdrachten van opdrachtgevers?
      Leuk in deze tijd van decentralisatie van (semi)overheid.

      Login om te reageren
    8. Brombeertje schreef:
      10 januari 2013 om 13:13

      Ze hadden toch onlangs een uitbesteding bij het Kadaster aangenomen? Zouden ze daar al spijt van hebben of valt dit niet onder de noemer ‘lokale diensten specifiek voor de Nederlandse markt’?

      Login om te reageren
    9. Aukje Weening schreef:
      10 januari 2013 om 13:13

      Dit zal naar mijn mening als enige gevolg hebben dat Capgemini het in de Nederlandse markt nog moeilijker gaat krijgen, maar zal weer een positief effect hebben de overige marktaanbieders. Er zijn best mooie Nederlandse diensten in bijvoorbeeld de security markt, zoals VDSS, waar wel degelijk geld valt te verdienen en dat is weer goed voor het aantal Nederlandse banen.

      Login om te reageren
    10. Matthijs schreef:
      10 januari 2013 om 14:19

      Er is een groot verschil tussen het leveren van maatwerkapplicaties en het leveren van maatwerkdiensten. De reacties hierboven doen vermoeden dat dat onderscheid er niet is, met het gevolg dat er onjuiste conclusies worden getrokken.

      Voor de duidelijkheid het leveren van een maatwerkapplicatie kan een standaard dienst zijn (informatieanalyse, ontwerp, bouw, test etc).

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs