Het gaat niet goed met de samenwerking tussen it- en businessmanagement. Uit wereldwijd onderzoek onder achthonderd business- en it-managers van beheersoftwareleverancier CA blijkt dat een groeiende groep businessmanagers hun relatie met it omschrijven als ‘gespannen’, ‘geen onderling vertrouwen’ of zelfs ‘op voet van oorlog’. Er wordt slecht samengewerkt en van onderling vertrouwen is vaak nauwelijks sprake. Aan de kant van it is 31 procent het met deze typeringen eens.
Dit heeft tot gevolg dat de door veel directies gewenste focus op innovatie niet van de grond komt en bedrijven belangrijke kansen missen voor het genereren van extra omzet, het laten toenemen van het marktaandeel, het versnellen van time-to-market en het verhogen van de klanttevredenheid. Naar aanleiding van het onderzoek ‘Why IT needs to lead now: the innovation imperative’, wordt daarom een beroep gedaan op it-managers om deze kloof zo snel mogelijk te dichten.
Zorgen voor innovatie
Een kwart van de it-respondenten ziet it als een ‘autoriteit’ of ‘expert’ op het gebied van innovatie. In de businessorganisatie is slechts een vijfde (21 procent) het hier mee eens. Deze resultaten tonen aan dat it-managers, eerder dan hun zakelijke tegenhangers, geneigd zijn zichzelf aanjager van innovatie of innovatie-expert te noemen of van mening zijn dat zij over de benodigde vaardigheden bezitten om voor innovatie te zorgen. Businessmanagers beoordelen it echter beduidend lager op punten als kennis van de business, algemene vaardigheden en communicatieve vaardigheden.
‘Dit onderzoek over innovatie bevestigt dat de meerderheid van de it-middelen nog steeds wordt gebruikt om ‘het licht aan te houden’, zegt Marco van Lieverloo, country manager bij CA. ‘It is echter op een kritiek punt beland en zal moeten bepalen hoe inefficiënties verwijderd kunnen worden zodat bedrijfskritische projecten snel en flexibel kunnen worden opgeleverd. Het formaliseren, meten en belonen van innovatie zijn belangrijke eerste stappen om daadwerkelijk waarde voor de business te creëren. Deze stappen zullen helpen om het vertrouwen van de directie in de it-afdeling te vergroten zodat it de teugels rond innovatie in handen kan nemen.’
Behalen bedrijfssucces
Het onderzoek wijst ook op het belang van innovatie voor het behalen van bedrijfssucces. De ondervraagde business- en it-managers verwachten met innovatie vooral een hogere klanttevredenheid (86 procent), een snellere time-to-market (79 procent), een toegenomen winst (85 procent) en een groter marktaandeel (83 procent). Niet investeren in innovatie zal volgens ondervraagden resulteren in de onmogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken en nieuwe markten aan te boren (37 procent), in toenemende concurrentiedruk (32 procent) en verlies van omzet (31 procent).
Studie onder cio’s
Ook in de studie ‘The future role of the CIO: Digital Literacy’, dat onder 685 cio’s in 22 landen, waaronder Nederland, is uitgevoerd, geeft een vijfde van de cio’s aan dat de directie van bedrijven de impact van nieuwe en opkomende technologieën niet begrijpt. Deze ‘digitale ongeletterdheid’ op senior-level zorgt voor een afnemend reactievermogen van het bedrijf, gemiste business- en investeringsmogelijkheden, een zwakkere concurrentiepositie en een langzamere time-to-market.
‘Cio’s zijn in een goede positie om meer betrokken te raken bij de strategische discussies’, zegt professor Joe Peppard, directeur van het Information Systems Research Centre aan de Cranfield School of Management, in een toelichting op de onderzoeken. ‘Dit zal hen in staat stellen om aan te tonen hoe bepaalde digitale strategieën of projecten waarde kunnen opleveren.’
Op zich geen opzienbarende uitkomst. Al jaren gaat dit mis aangezien IT en de business vaak een andere taal spreken.
IT mist vaak de softskills en de business vaak de technische kennis om elkaar te kunnen en willen te begrijpen.
@ Ruud,
Mooier had ik het niet kunnen zeggen en daarom is juist daar al jaren werk voor onafhankelijke consultants met kennis van zaken! Met dank voor deze “assist”!!
In december heb ik voor een groep register informatici van de VRI gesteld dat het grootste probleem van de kloof tussen Business en IT het woordje ‘en’ is tussen de 2 begrippen.
Dit woordje geeft iets aan als 2 partijen die tegenover elkaar staan. Als we niet overgaan op Business met IT, dan gaat het ook nooit de goede kant op. Beiden hebben tot nu eigen jargon, vaak verschillende agenda’s. En dan samen innovatief zijn?
IT hoeft niet in de huid van de business te kruipen om te ontdekken waar ze van waarde kan zijn. Er moet een wil zijn om elkaar te begrijpen. Soms is daar een derde voor nodig, iemand die doorvraagt aan de één terwijl de ander luistert en vice versa.
We kunnen wat de communicatie tussen Business en IT wel iets leren van mediation. Niet de taal is het probleem, maar het vermogen om echt te luisteren.
Met andere woorden, is er behoefte aan goede functioneel beheerders die zowel met de business als met de IT partij kan praten. Is dat ook niet wat BISL voorstelt?
Het rapport gaat vooral uit van ‘innovatie’. Deze innovatie ziet men volgens het rapport vooral vanuit de business komen, niet vanuit een een IT die, afgeknepen door bezuinigingen, alleen maar ‘het licht aan houdt’.
Opvallend dan dat het rapport signaleert dat business managers nog steeds naar de IT managers wijzen.
Onderzoek van jaren heeft afdoende aangetoond dat ‘Goed Opdrachtgeverschap’ bij business dé succesfactor is voor IT-projecten.
Goed Opdrachtgeverschap begint met goed luisteren.
Het zit hem vaak in de attitude, ik heb bij veel klanten gewerkt, diverse sectoren en bij een paar multinationals. Bij veel bedrijven gaat business-it alignment juist goed, als je maar van elkaar wilt leren. Lange sessies met allerlei ideetjes over hoe meer business te genereren door middel van IT zijn in mijn optiek noodzakelijk om te blijven innoveren en groeien.
Maar, ik heb ook bij een grote multinational gewerkt waar je als techneut gewoon met de nek aangekeken werd door business mensen. Soms werd er zelf hardop gesuggereerd dat je minderwaardig was zoals: “why am I asking this to a developer??”. Dit terwijl je hard bezig bent om HUN probleem op te lossen. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik als persona non grata werd behandeld toen ik als techneut in een business team kwam. En dit terwijl ik veel meer skills had in modelleren, tekenen etc.
Mijn subjectieve optiek en ervaring is dat techneuten vaak geacht worden dienstbaar te zijn aan de business. Aan de andere kant hebben techneuten vaak zoiets van: daar heb je die arrogante business mensen weer.
Alles hangt dus af van de sfeer de je creeert in je bedrijf. Gelijkwaardige communicatie is key.
IT-organisaties die niet groeien naar de gewenste rol richting de business zouden meer drastische acties kunnen nemen om de business doelen te halen; om te innoveren en/of de benodigde IT-servicemanagement structuren en processen effectief te implementeren heeft de IT-organisatie vaak een keerpunt nodig. Het veranderprogramma zal alle aspecten van organisatieverandering moeten adresseren. Een sleutelvraag is wat soort it-organisatie nodig is; welke rol die de it-organisatie dient te vervullen wordt door de business verwacht? Zie ook mijn opiniestuk over organisatieverandering.
Na elkaar jarenlang nauwelijks in de ogen te kijken, niet openstaan voor elkaars (on-)mogelijkheden, onvoldoende moeite doen om te luisteren naar elkaar om vervolgens op de zakelijke toer met elkaar om te gaan concludeert CA dat er een gespannen voet is.
Ik denk dat beide partijen (business èn IT) wat te verwijten is en dat beide partijen een steentje bij moeten dragen aan een oplossing. BiSl help daar bij maar is geen oplossing op zich.
Dit artikel beschrijft precies de voedingsbodem voor Business apps, waar ik recentelijk een blog over schreef. De business kennis ligt vast in een app, communicatie over techniek is niet nodig tussen een ICT’eren Business en Business wordt er zelfs beter van.
Tenzij IT je corebusiness is als organisatie, past hier een lesje nederigheid voor de IT afdeling. Je bent er nu eenmaal ter ondersteuning van de doelstellingen van een organisatie. De IT afdeling waar je werkt is immers geen doel op zich. De organisatie waar je voor werkt uiteraard wel.
Zolang ik nog IT afdelingen tegenkom achter dubbele (vaak gesloten) deuren, bekruipt me het gevoel dat er de afgelopen decennia weinig is veranderd. Die gebruikers zijn een pain in the ass en zolang we maar ons kop in het zand steken, hebben we er ook geen last van.
Uiteraard spinnen de IT-ers onder ons die gespeend zijn van een gebrek aan inlevingsvermogen hier garen bij. Er zijn altijd wel uren te facturen als het gaat om de vertaling van bedrijfsmatige doelstellingen in technische (innovatieve) projecten. Dat lost het onderliggende probleem echter niet op en is daarmee altijd een pleister op de wonde.
Daar komt bij dat het risico van een schaduw IT afdeling ook op de loer ligt: Alternatieve (Saas) oplossingen buiten de reguliere IT afdeling om: “dan zoeken we zelf wel een oplossing!”
Ik denk dan ook dat de titel van het onderzoek de spijker op zijn kop slaat. Het is de IT afdeling die hier het voortouw moet nemen. Zij zijn ook degenen die op de lange termijn aan het kortste eind trekken. En met een nieuwe generatie IT ‘savvy’ medewerkers aan de business kant, kan het niet anders of hij vindt een begripvol oor voor de problemen die hij voorziet.