Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Facebook is voor vrouwen

13 maart 2013 - 08:20OpinieCloud & Infrastructuur
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Er wordt nog wel eens geklaagd dat vrouwen te weinig ict-minded zijn. Maar ze gaan ons inhalen. Dit doen ze al op social media. Uit een Europees onderzoek is gebleken dat vrouwen gemiddeld acht uur en veertien minuten per maand op sociale netwerksites zitten, tegenover 6,5 uur die mannen er aan kwijt zijn. Als je in je achterhoofd houdt dat vrouwen vier keer zo veel woorden nodig hebben dan mannen, dan valt dit verschil nog mee.

Maar het is wel logisch dat vrouwen meer op social media zitten. Vrouwen houden van complimentjes. En als er iets wordt gedaan op social media dan is het wel het geven van complimentjes. ‘Liken’ noemen ze dat ook wel. De meest gekke dingen worden ‘geliked’. Mijn vrouw zette laatst op Facebook dat, omdat de kinderen en haar man ziek waren, zij alles thuis alleen moest doen. Dit leverde vijftien ‘likes’ op. Oké, veertien daarvan waren van mij, maar toch.

Extra omzet

Bedrijven doen er ook van alles aan om maar ‘geliked’ te worden. Ik las laatst nog een bericht dat het bedrijf Zara binnen een paar maanden tijd maar liefst 650.000 ‘likes’ op Facebook had. Wat ik er graag achteraan gelezen had was hoeveel miljoen extra omzet dit ze had opgeleverd. Maar dat las ik niet.

Hoeveel al die ‘likes’ nu hadden opgeleverd stond er niet bij. Waarom niet? Omdat het ‘liken’ van iets geheel vrijblijvend is en niks oplevert. De ‘like’ is geen complimentje naar de ontvanger maar een complimentje voor de gever. ‘Kijk mij nou eens aardig doen: ik ‘like’ jou. Wat ben ik toch een toffe peer!’ Maar vertel dit maar niet aan al die vrouwen. Die denken dat de complimentjes gemeend zijn.

Niks beters te doen

Wat ik zelf met Facebook doe? Niet zo veel. Het enige dat ik met Facebook doe, is onder elk bericht wat er geplaatst wordt zetten: ‘Heb je niks beters te doen?’ Dit levert overigens niet echt heel veel ‘likes’ op. Maar Facebook is ook meer iets voor vrouwen.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Uit de planning

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Met Apple uit de crisis

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: De koning van de ICT

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Moszkowicz bij Capgemini

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: In 2013 gaat het beter

    Facebook
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Facebook kan Whatsapp zakelijk gaan inzetten’

    6 reacties op “Spoelstra spreekt: Facebook is voor vrouwen”

    1. Reza Sarshar schreef:
      13 maart 2013 om 11:24

      @Jacob:
      Het cms van deze site zal binnenkort uitgebreid worden met een “Like” functie. Jammer dat je een beetje vroeg bent anders had ik je nu een “Like” gegeven 🙂
      Maar ik vraag me ineens af of ik je een “like” geef omdat ik je artikel leuk vind of alleen omdat ik wil laten zien dat ik in social media aanwezig ben!
      Er zijn sommige mensen die op een artikel reageren omdat ze willen reageren. Met een like-functie zal het werk van deze mensen makkelijker worden, want ze hoeven niet meer hun verhaal te typen! In dit geval, ik hoef ook niet meer alle reacties op een artikel door te nemen en pas er achter komen wie wat leuks te vertellen heeft, dus het gaat me ook minder tijd kosten, een win-win situatie!

      Login om te reageren
    2. Maarten Oberman schreef:
      13 maart 2013 om 11:37

      De mate van non_informatie in social media is de remmende factor in de ontwikkeling van de social media.

      Zo is email niet om te communiceren, maar om te informeren en hebben sommige social media dezelfde trekken. Social-media, als opvolger hiervan, zou te zien kunnen zijn als toepassingsgerichte email en daardoor beter kunnen bijdragen aan het communiceren.

      Echter aan het eind is het toch de gebruiker die de mate van communicatie invult.

      Login om te reageren
    3. Jan van Leeuwen schreef:
      13 maart 2013 om 15:36

      Facebook traceert je, ook als je geen account hebt,
      http://www.nikcub.com/posts/logging-out-of-facebook-is-not-enough

      Login om te reageren
    4. Pascal schreef:
      13 maart 2013 om 16:27

      Jacob, ik deel met je dat facebook een totaal nutteloos fenomeen is dat iig wat mij betreft maar zo snel mogelijk de weg van Hyves mag opvolgen.
      Op bedrijven die facebook nodig hebben om te overleven zit ik iig niet te wachten.
      Ik denk echter wel dat je vrouwen met je uitspraak te kort doet.

      Dus in tegenstelling tot Reza klik ik toch op de ‘Unlike’ button (geen idee of die ook bestaat)

      Login om te reageren
    5. Mascha schreef:
      13 maart 2013 om 19:37

      Ik heb ,als vrouw, echt geen 2u per week over om te tweeten of te liken.
      Zelden of nooit geloven vrouwen dat een complimentje gemeend is; we doen alsof uit beleefheid. En ,terwijl ze met haar ene hand aan het strijken is, met de andere hand een e-mail schrijft en tegelijkertijd een artikel leest, valt het een vrouw direct op dat de zin “vier keer zo veel …dan mannen” ZOVEEL mooier had gekund.

      Veel woorden: wat een onzin! Als dit niet kort en bondig is.Ik heb er dan wel een zin of tien tussenuit moeten halen om het max aantal tekens niet te overschrijden, maar ik sta niet op Facebook! 🙂

      Login om te reageren
    6. Henk Grote schreef:
      14 maart 2013 om 12:41

      Jacob,

      Als ik de opmerkingen van Mascha zo lees dan zit je er toch niet ver naast

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs