Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
NS Prorail CGI proef extra reizigersinformatie

CGI vertelt NS-klant waar hij kan zitten

18 maart 2013 - 15:593 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurCGINSProRail
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De Nederlandse Spoorwegen vertelt reizigers via een groot bord op station Den Bosch real-time waar hij in een arriverende trein nog een plek kan vinden. Het bord is een vervolg op de proef met de reisplanner-app die de NS eerder dit jaar lanceerde.

Het bord loopt over de volle lengte van het perron en biedt treinreizigers real-time informatie over de bezetting van de trein en waar bijvoorbeeld de 1e of 2e klas, of de stiltezone zit of waar je je fiets kwijt kan. NS ontwikkelde het concept samen met ict-dienstverlener CGI.

Het elektronische bord op station Den Bosch hangt op spoor 1 waar klanten op het perron exact dezelfde informatie kunnen zien als reizigers die gebruik maken van de testversie van de reisplanner. Het geeft weer hoe druk het in de trein is: groen is rustig, rood is druk. Reizigers weten zo waar ze het best op het perron kunnen gaan staan om nog een plekje in de trein te bemachtigen. Ook draagt de informatie op het bord naar verwachting bij aan een betere spreiding van reizigers over de trein.

Infraroodsensoren

Het bord op station Den Bosch wordt gevoed met informatie afkomstig uit elf intercity’s die door NS-dochter NedTrain zijn uitgerust met infraroodsensoren in de buitendeuren en binnendeuren. Het systeem telt het aantal in- en uitstappende reizigers op de balkons en in de coupés. Deze informatie voedt het bord op het perron. CGI ontwikkelde hiervoor de software. Het elektronische bord is een gezamenlijk initiatief van ProRail en NS.

NS en CGI ontwikkelden ook de virtuele trein backoffice, die draait in de cloud. Hierbij wordt met behulp van de ‘complex event processing’ technologie in real-time alle binnenkomende signalen vertaald in de actuele status van de treinen. De virtuele trein voorziet het bord en de reisplanner app van de benodigde informatie en toont de machinist waar op het perron hij precies moet stoppen.

Zitplaats-app

Sinds begin februari test NS een uitgebreide versie van de Reisplanner Xtra-app op het traject Zwolle – Roosendaal. Zo’n duizend klanten doen mee. Zij kunnen voor elf intercity’s op de zogeheten IJssellijn in de reisplanner zien in welke samenstelling de trein het station binnenkomt. Ook real time informatie over de bezetting in de trein is zichtbaar in de testversie van de reisplanner, de zogeheten iNStApp.

De proef met de uitgebreide versie van de reisplanner en het bord duurt ongeveer drie maanden, waarna NS de ervaringen van klanten en NS-personeel evalueert om te zien of de ervaringen breder kunnen worden ingezet op stations en in de treinen.

Meer over

Apps

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    NS ontkent ontduiking aanbestedingswet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NS start pilot Railpocket nog in 2013

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NS vervangt Railpocket door smartphone

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Software Railpocket hindert NS-personeel

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    CGI verlaat kantoor in Amstelveen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CGI levert IT-beheer voor opladen Noorse auto’s

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs