Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Vakantie

Strategie bepaalt mobiliteit werknemer

03 mei 2013 - 13:064 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurHP Inc.Ictivity
Kim de Vries
Kim de Vries

Voordat een bedrijf kan bepalen welke medewerkers mobiel gaan, moet het eerst weten waarom het eigenlijk kiest voor mobiel werken. Want het doel dat je nastreeft met de invoering van mobiel werken, bepaalt tot welke applicaties medewerkers toegang moeten hebben, maar ook welke mobiele apparaten zij nodig hebben, zeggen de experts.

Overal en altijd toegang kunnen hebben tot bedrijfsapplicaties lijkt bijna een must voor iedere werknemer. Toch heeft een medewerker van de financiële administratie niet dezelfde  mobiliteit nodig als bijvoorbeeld een vertegenwoordiger binnen dezelfde organisatie. Maar hoe bepaal je wie wat mag? Deze vraag hangt samen met het doel dat je nastreeft met mobiel werken, vindt Michiel van Vlimmeren, HP. ‘Kies je ervoor om mobiel werken in te voeren omdat medewerkers hierom vragen of wordt het van de organisatie verlangd vanuit de keten waarin het zich bevindt? Wil je de efficiency verhogen of duurzamer ondernemen? Dit zijn vragen die van belang zijn bij het bepalen wat de invulling is´, legt hij uit.

Er zijn volgens Van Vlimmeren veel redenen voor bedrijven om met mobiel werken te starten. Maar pas als duidelijk is wat de strategie wordt en waarom je hier als organisatie voor kiest, kan de vraag worden gesteld wat dit voor de medewerkers betekent.   

Het nieuwe werken

Van Vlimmeren: ‘Aan de hand van de doelstelling is te bepalen welke applicaties voor wie mobiel beschikbaar moeten komen en wie er bijvoorbeeld een tablet kan gebruiken of juist beter een laptop.’ Kiest een bedrijf voor mobiel werken in het kader van het nieuwe werken dan zullen alle werknemers voortaan zelf moeten kunnen bepalen wanneer ze wat waar doen en dus ook overal toegang moeten hebben tot het bedrijfsnetwerk. Van Vlimmeren: ‘Als er echter vanuit efficiencyoverwegingen wordt gekozen voor mobiel werken, dan kun je je afvragen of dit voor backoffice-functies wel efficiënter is.’

Projectleider Reza Sarshar van Ictivity heeft wel een aantal handvatten om te bepalen voor wie mobiel werken geschikt is: ‘Begin met het in kaart brengen van de verschillende afdelingen en wat daar gebeurt. Bepaal vervolgens welke functiegroepen er binnen de organisatie bestaan. Per afdeling zijn er vaak drie of vier functies te benoemen.’ Op deze manier is het mogelijk om te segmenteren. Per segment kijk je vervolgens naar de werkzaamheden. Op basis van functieprofielen is het volgens Sarshar mogelijk om te bepalen met welke vorm van mobiel werken deze functies te optimaliseren zijn. 

Terugverdienen

Om iedereen de beschikking tot alle mogelijke mobiele apparatuur te geven is sowieso ondoenlijk. Wel is het type device waarvoor wordt gekozen bepalend voor de manier van werken. Consultant bij Expanding Visions Joost Lucassen: ‘Een mogelijkheid is om gebruikersprofielen op te stellen en per profiel te kiezen uit enkele varianten, bijvoorbeeld een gewone gsm in combinatie met een tablet en een vaste pc, of een laptop met smartphone, of een vaste pc met vaste telefoon en een vergoeding voor gebruik van de eigen gsm of smartphone. Uiteraard verschillen de varianten per organisatie. Elke variant kent zijn eigen kosten en om de juiste keuze te maken zal per type medewerker bepaald moeten worden of de benodigde kosten – voor aanschaf, beheer en onderhoud – zich wel terugverdienen.’

Volgens Van Vlimmeren verandert er bij het bepalen wie welk apparaat krijgt eigenlijk heel weinig. ‘Dat onderscheid bestaat al. Ook nu wordt aan de hand van functieprofielen bepaald wie bijvoorbeeld een 17 inch scherm krijgt en wie niet, wie wel een mobiele telefoon tot zijn beschikking heeft en wie niet. Er is maar één groot verschil. Medewerkers verlangen tegenwoordig dat zij de apparaten die zij thuis gebruiken ook op het werk kunnen gebruiken. Het is aan het bedrijf om dat verlangen te koppelen aan een strategie waarmee de organisatie ook echt sterker in de markt staat.’

Meer over

BYODComputing Everywhere

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Het nieuwe werken
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Invoeren van mobiel werken moet maatwerk zijn

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Mobiel werken invoeren in tien stappen

    Softphone
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Maak mobiele apparatuur beheersbaar

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Geef ICT-manager duidelijke rol in mobiel’

    Vrouw tablet zakelijke apps
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Applicaties mobiel inzetten; de do’s en dont’s

    Munten
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Met minder geld toch mobiel kunnen werken

    7 reacties op “Strategie bepaalt mobiliteit werknemer”

    1. Janneke schreef:
      6 mei 2013 om 09:46

      Aan de hand van functieprofielen wordt bepaald…

      Theoretisch is er nog slechts een klein aantal functieprofielen dat fysieke aanwezigheid behoeft om welke reden dan ook. BYO of CYO kan juist helpen om meer betrokkenheid bij het bedrijf te creëren door het geven van vrijheid in werktijden en resultaatgericht werken.

      HNW, BYO/CYO en mobiliteit is méér dan harde euro’s alleen. De werkgever is niet de enige die iets brengt. Immers, een werknemer die in staat gesteld wordt een bepaald resultaat te behalen binnen vastgestelde kaders, maar met alle vrijheid daarbinnen is ook sneller geneigd om eigen kennis mee te brengen en op een voor het bedrijf interessante manier in te zetten?

      Login om te reageren
    2. PaVaKe schreef:
      6 mei 2013 om 13:41

      @Janneke

      Maar tot welke prijs?

      Als je als beheersafdeling 50 ipv 5 devices moet gaan ondersteunen, 5 smaken software ipv 1 standaard, effort moet gaan steken in beveiling en een andere opzet van je werk omgeving (je wil immers niet dat je intellectueel eigendom of klantgegevens achter blijven op de devices van de medewerker), is [B|C]YO[D|S] benadering dan nog steeds efficienter?

      Login om te reageren
    3. Maarten Oberman schreef:
      6 mei 2013 om 20:20

      @PaVaKe

      als je kijkt naar de marktaandelen in bv smartphones, dan heb je met drie typen 90% van de markt afgedekt. Dus 50 verschillende zal je niet halen. Dus BYOD zal eerder CYOD zijn in de praktijk, of wel wie van de drie…

      Login om te reageren
    4. Maarten Oberman schreef:
      6 mei 2013 om 20:22

      In het kader van Byod zou de betere titel van deze blog zijn: werknemer bepaald mobiliteit strategie in plaats van strategie bepaald mobiliteit werknemer……

      Login om te reageren
    5. Reza Sarshar schreef:
      6 mei 2013 om 21:07

      @Janneke,
      Wat je aangaf is zeer terecht: een bepaald resultaat behalen [binnen vastgestelde kaders]
      En ik ben van mening dat die kaders door de werkgever bepaald mogen worden en niet door de werkneme! Het democratiseren van werknemers is niet per definitie een positieve ontwikkeling in een BYOD concept.

      @Maarten,
      Ik snap je voorstel omtrent de titel van dit artikel niet! Maar ik neem aan dat je een grapje maakte.

      En niet te vergeten, in dit concept beheert de it afdeling 1x laptop, 1x smartphone en 1x tablet van 1x gebruiker. Dus 20 mobile users zouden 60x devices met zich meebrengen die gemanaged moeten worden. Het wordt nog leuker als in deze 60 devices 4 soort verschillende merken of besturingsystemen doorelkaar gebruikt worden. Feest op de ict-afdeling 🙂

      Login om te reageren
    6. Maarten Oberman schreef:
      6 mei 2013 om 22:30

      @Reza,
      de titel was een associatie op bring your own device: bring your own strategy of te wel de werknemer bepaalt de “mobiele” strategie, en dat graag gecombineerd met het nodige cynisme. Waarom zou die als hij toch zijn eigen apparaat meeneemt ook niet zelf even de mobiele strategie definiëren van de onderneming…….

      Login om te reageren
    7. Janneke schreef:
      7 mei 2013 om 17:04

      @PaVaKe… ik weet niet tot welke prijs. Dat is iets wat de klant bepaalt. Immers, ICT is van oudsher een dienstverlenende afdeling of een dienstverlenend bedrijf? De ICT afdeling kan daarom naar mijn idee wel

      Rest er nog een gedegen advies op meerdere vlakken, met alle voors en tegens. Immers, een goede bedrijfsstrategie bevat niet alleen de werkuren voor de ICT-afdeling (tenzij ICT de core business is), maar ook de (besparing op) de kosten voor het overig personeel in (reis)tijd, ruimte (minder kantooroppervlak) en kan de productiviteit verhogen omdat er mensen zijn die juist buiten kantooruren veel productiever kunnen zijn.

      Inderdaad @Reza: resultaatgerichter in plaats van gericht op aanwezigheid. En inderdaad binnen vastgestelde kaders.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs