Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Vrouw tablet zakelijke apps

Applicaties mobiel inzetten; de do’s en dont’s

10 juni 2013 - 11:363 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Kim de Vries
Kim de Vries

Mobiele toegang tot e-mail is tegenwoordig een must. Maar verder zijn de primaire bedrijfsprocessen die al worden ondersteund door een mobiele oplossing dun gezaaid, zo lijkt het.

‘De consumentenmarkt heeft een ongekend snelle ontwikkeling doorgemaakt. Hierdoor is het verwachtingspatroon voor de zakelijke markt hooggespannen’, zegt Yuri Zagt, application & business consultant bij HP. ‘Medewerkers roepen al snel dat zij privé bijna overal een app voor gebruiken. In werkelijkheid ligt het iets genuanceerder maar hierdoor ontstaat wel druk, die we inmiddels kennen als consumerization of it (CoIT).’

Concurrentiepositie

Lever je als bedrijf geen vergelijkbare oplossing, dan komt hiermee de medewerkerstevredenheid onder druk te staan of gaan werknemers zelf oncontroleerbare en ongeautoriseerde oplossingen zoeken. Dit kan volgens Zagt een bedrijf zelfs zijn concurrentiepositie beïnvloeden, en geld kosten. Een moderne werkgever moet hier dus op anticiperen.

Toch wordt er buiten e-mail nog weinig gebruik gemaakt van mobiele applicaties. Dit is volgens Computable-expert Hans Don, business solutions manager bij Vanenburg Software, te wijten aan een gebrek aan gebruikersgemak. Hij schrijft in een opiniestuk op Computable.nl: ‘De meeste medewerkers gebruiken in hun werk verschillende softwaretools: een applicatie ter ondersteuning van hun primaire processen. Op een desktop of laptop is het makkelijk al deze applicaties achter elkaar open te hebben staan en snel te switchen. Wil je ditzelfde proces echter ondersteunen op een iPad, heb je een probleem, want multitasken is op een mobiel apparaat nu eenmaal een stuk minder gebruikersvriendelijk. Bovendien is de meeste software niet ontworpen om te gebruiken op een mobiel apparaat, waardoor het gebruikersgemak nog verder verslechtert.’

Inhaalslag

Volgens Zagt zijn grote softwareleveranciers momenteel echter wel een inhaalslag aan het maken. ‘Natuurlijk is het niet mogelijk en wenselijk om ineens alles als app te ontsluiten. Niet elke applicatie is beter als app, en het is niet noodzakelijk elke applicatie op deze wijze in te zetten’, zegt hij. ‘Maar voor grote enterprise oplossingen zie je bijvoorbeeld dat softwareleveranciers steeds meer mobiele deelvarianten aanbieden. Denk hierbij aan hr-, crm- en erp-systemen. Dit soort apps moet je dan ook niet zelf gaan bouwen, al komt het ook voor dat eindgebruikers de standaard apps niet specifiek genoeg vinden.’

Wat betreft specifieke applicaties voor intern gebruik gaat het volgens Zagt met name om de zogenoemde ‘line of business apps’, zoals applicaties die point of sales- of workflow management-processen ondersteunen of als dashboard fungeren. ‘Vaak gaat het om een applicatie voor een deelproces dat dan ook daadwerkelijk de bedrijfsprocessen versnelt, zoals een app voor workflow-goedkeuringen of een nieuw overzichtsdashboard met daarin realtime activiteiten en overzichten. Dat betekent echt winst voor een onderneming.’

Features

Echte innovaties zijn te bewerkstelligen door de kenmerken van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, centraal te stellen, vindt Zagt. ‘Mobiele devices hebben bepaalde features die moeten worden meegenomen in de optimalisatie. Denk hierbij aan gps of de camera. Maar ook beweging of de nfc-techniek die mobiel betalingsverkeer in de toekomst mogelijk moet maken, moeten zoveel mogelijk worden benut. Hiermee realiseer je echt vernieuwende automatisering en dat verschilt van het beschikbaar stellen van een gemiddelde portal als app. Die kun je namelijk ook via een browser benaderen. Relevantie en gebruikerservaring zijn dus het belangrijkst’, zegt hij.

Daar is Don het mee eens. Volgens hem moet dan ook niet de applicatie maar het proces als uitgangspunt worden genomen. ‘Als je medewerkers op een logische manier door een proces heen leidt, dan stijgt de gebruiksvriendelijkheid met sprongen.’ Hij noemt dit ‘process as an app’.

Meer over

AppsComputing EverywhereiPadLaptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Munten
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Met minder geld toch mobiel kunnen werken

    Investering
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Mobiel werken betekent investeren

    Authenticatie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Tips om veilig mobiel te werken

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Ontwikkel de ideale infrastructuur voor mobiel werken

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Train medewerkers in mobiel werken

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    De grootste nadelen van mobiel werken

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs