Serverspecialist Thomas-Krenn.AG en Netways lanceren TKmon. De bedrijven hebben de open source-webinterface voor monitoring gezamenlijk ontwikkeld. Deze tool is per direct in de Online Shop van Thomas-Krenn.AG te downloaden.
De vele configuratiemogelijkheden van Icinga vereisten bij de gebruiker een bepaalde basiskennis van Linux. Gebruikers die deze kennis niet hebben, lopen al snel tegen grenzen aan. TKmon van Thomas-Krenn.AG en Netways maakt het gebruik van Icinga aanzienlijk eenvoudiger en beter. De webinterface is een aanvulling op dit populaire monitoringtool. De belangrijkste informatie over de status van de beveiligde servers is direct toegankelijk en het opzetten van hosts en diensten is mogelijk via een overzichtelijk invoerscherm. Daarnaast biedt TKmon een zogenaamde Call-Home-Service. Ook deze dienst is samen met Netways, sinds lang klant en partner van Thomas-Krenn.AG, ontwikkeld.
Het komt vaak voor: hardwareproblemen duiken precies dan op als je er echt niet op zit te wachten. Delen van het netwerk die uitvallen, of vastgelopen harde schijven die tijdens de vakantie van de beheerder het systeem laten vastlopen. Dit soort horrorscenario’s behoort vanaf nu volgens de ontwikkelaars van TKmon tot het verleden. In het geval van een storing stuurt het systeem automatisch een alert naar het Thomas Krenn Support Team.
De Call-Home-Service is geschikt voor alle bedrijven die hun Thomas Krenn-server monitoren met Icinga, Nagios of TKmon. De communicatie met Thomas Krenn is altijd gecodeerd. Dit zorgt ervoor dat derden de verstuurde gegevens niet kunnen onderscheppen. Thomas-Krenn respecteert de privacy en verstrekt alleen informatie die nodig is om hardwareproblemen op te lossen. Alle onderdelen voor het verzenden van berichten zijn beschikbaar in broncode als open source-software.