35 procent van de Nederlandse it-managers wil op termijn of direct het aantal fte’s dat zich bezighoudt met beheer terugbrengen. 65 procent geeft aan dit niet hoog op de prioriteitenlijst te hebben staan. Dit blijkt uit online onderzoek van SPS onder Nederlandse it-managers.
Op de vraag hoe het aantal fte’s moet worden teruggebracht, zegt 65 procent dit te willen doen door het automatiseren van beheertaken, 60 procent door het intensiever of beter inzetten van beheertooling en 40 procent door outsourcing naar een externe partij. Op dit moment maakt 87 procent van de it-managers al gebruik van één of meerdere beheertools. Andere manieren om het aantal fte’s terug te brengen zijn, volgens de it-managers, het meer borgen van kennis binnen de organisatie (20 procent) en intensiever werken met externe medewerkers (30 procent).
Beheertools
‘Op de beheerafdeling zijn nog grote stappen te maken als het gaat om efficiency en kostenbesparingen’, zegt SPS-coo Linda Verweij. ‘Kijkend naar de resultaten uit het onderzoek ziet de ruime meerderheid van de it-managers hier ook mogelijkheden. Het is echter opvallend dat 87 procent al wel gebruikmaakt van beheertools, maar dat hier nog niet optimaal van geprofiteerd wordt.’
Met het oog op het verwachte tekort aan hoogopgeleid it-personeel is het volgens Verweij nu nog belangrijker om beschikbare resources zo efficiënt mogelijk in te zetten. ‘In de praktijk zien we dat beheertools vaak nog vooral gebruikt worden voor het monitoren van de it-infrastructuur en nog te weinig voor het borgen van kennis en het analyseren van gegevens die over een langere periode en/of over een beheerketen zijn verzameld. In deze tijd geldt voor iedere organisatie dat het belangrijk is om efficiënt om te gaan met resources en budget en dat geldt ook voor de it-afdeling. Ook voor de 65 procent die hier op dit moment nog niet mee bezig is.’
Hmm, en 100% van de beheerders wil minder managers? Bespaart volgens mij veel harder en het werk wordt ook nog eens gedaan.
Renke,
Je maait me het gras voor de voeten weg;-)
Rest van mijn reactie(s) kunnen gekopieerd worden uit:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/systeembeheer/4768927/1277800/voorspellend-beheer-voor-benutten-itpersoneel.html
Uit het artikel:
“65 procent die hier op dit moment nog niet mee bezig is”
> volgens mij zijn ‘niet actief met reduceren FTE’ bezig zijn en ‘niet efficient met resources omgaan’ niet per se het zelfde.
Verder ben ik benieuwd wat die 13% van de IT managers doet die nog geen tool gebruikt voor beheer. Doen ze dan aan mondelinge overlevering van incidenten en aanvragen? Of wordt er een beperktere definitie bedoeld van tools (monitoring)?
Uit het artikel: tekort aan hoogopgeleid it-personeel en het gaat over beheer en beheertools en automatiseren van beheertaken….
Kortom beheertools zijn er juist voor om gebruik te maken van minder hoog opgeleid personeel, of zelfs “laag” opgeleid personeel. Dit klinkt toch niet als personeels te kort??
Michiel,
Dat zal dan wel excel zijn ben ik bang…..
Beste manager,
Let wel op je “vertrekpunt” en hoe je je omgeving wil automatiseren.
Automatiseren van automatiseerders en automatisering kan best een goede oplossing zijn. In dit kader kun je pas eerder je doelstelling (verlagen van fte`s) bereiken wanneer je beheerafdeling beschikking heeft over voldoende kennis en ervaring met de nieuwe componenten, software en tooling die in dit traject ingevoerd worden.
Kijk bijvoorbeeld naar een VDI traject. Wanneer je afdeling geen kaas heeft gegeten van VDI-architectuur/benodigdheden (storage, virtualisatie, concept etc) zal je zien dat de invoering van het concept geen vermindering van fte`s betekent maar wel toename van (tijdelijke)fte`s lees externe beheerders.
Outsourcing als middel om fte`s te verlagen zal een andere discussie worden.
Ach … niets nieuws. Toen ik 15 jaar geleden in beheer zat was hier ook al sprake van. Het probleem waar veel beheerders tegenaan lopen is dat beheer op de achtergrond gebeurt. Gedreven door statistieken worden ze op de verkeerde parameters afgerekend (aantal incidenten, doorlooptijd per incident etc). Complexiteit van het probleem (en onderliggende oorzaak uiteraard) wordt niet meegenomen.
En zolang alles draait, wordt beheer vooral gezien als kostenpost. Maar oh wee als er iets niet werkt, en de beheerder is er niet. Dan slaat de paniek toe, en als het niet snel genoeg opgelost wordt is leiden in last.
Maar, kennis en vakmanschap van een beheerder is niet vast te leggen in een tool. Je krijgt dan al snel een IT-equivalent van de bekende “kussentjes” sketch van Herman Finkers.
Wellicht is het een idee om management te gaan automatiseren?
@PaVaKe: Ik snap niet dat het hoger management het midden management gewoon uitbesteed.
– Het is goed mogelijk omdat ze meestal alleen wat algemene kennis hebben.
– Het werkt ernorm kosten reducerend. De managers krijgen nu eenmaal erg veel betaald en leveren zo goed als niets op.
– Het zet de tarieven van de managers in het algemeen onder druk en reduceert de bureaucratie. (formuliertje 29AB in viervoud om de enterknop in te mogen drukken)
– Het bedrijf krijgt weer grip op de zaak. Hoeveel mensen de managers aansturen en wat ze doen, wordt dmv outsourcen veel inzichtelijker gemaakt.
Het heeft visie, inzet en doorzettingsvermogen nodig van het hoger management, maar het reorganiseren naar een plattere organisatie levert ernome kostenbesparingen op, terwijl de kwaliteit van de diensten/producten er niet of nauwelijks onder lijden.
Bovenstaande reacties gaan nog ietwat speels om met deze feiten. Persoonlijk kijk ik er anders tegen wat wellicht cynisch over zal komen.
Wat deze cijfers betreft is volgens mij de vraag hoe dit zo komt ook een interessant vraagstuk.
Mijn hypothese in deze is het feit dat veel van die managers niet willen of kunnen begrijpen wat beheerders aan werk uitvoeren. Die blinde vlek is volgens mij dan ook een belangrijke aanleiding om te denken dat het best wel wat minder kan.
Tip voor beheerders is dan ook om bewust te blijven van je eigen rol binnen het bedrijf en er ook met een interne marketing achtige manier mee om gaat zodat je niet gezien wordt als die stille die altijd achter het scherm zit en bijna niemand weet wat hij uitspookt.
Het gaat er om wat de gebruikers van de geleverde service vinden. Of daar nu veel of weinig beheerders voor nodig zijn zal ze een worst wezen. Waar iedereen het wel mee gehad heeft is een call center in Verweggistan die geen idee heeft wat een gebruiker voor vraag stelt.
Het gaat niet om het aantal FTE’s maar om het rendement dat je uit je investering in tools en/of mensen haalt. De goede mix maken en gereedschap gebruiken waar het voor bedoelt is, daar gaat het om. Ik krijg bij deze cijfers en de argumenten toch wel een beetje een Dilbert gevoel….