Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Management by oneliner

12 september 2013 - 12:194 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Guido de Nobel
Guido de Nobel

Op BOL.com staan 12.638 boeken (in de Nederlandse taal) onder de categorie ‘managementboeken’. Specialist Managementboek.nl heeft maar liefst 17.581 boeken te koop. Het cursus- en opleidingsaanbod op het gebied van management is overweldigend. Van fulltime MBA’s aan gerenommeerde universiteiten tot 'Praktisch Leidinggeven' en 'Persoonlijke Effectiviteit' in enkele dagen. Input is er dus genoeg, maar hoe passen we dit toe in de praktijk?

Uiteraard is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Mensen leren verschillend en de manier waarop verworven kennis toegepast wordt is al even verschillend. Als ik om mij heen kijk, zie ik echter wel een patroon. Het lijkt er op dat heel veel managers enkele kernbegrippen uit de literatuur of training gebruiken als kapstok. Veel van de theorie, de oefeningen, de voorbeelden en de onderlinge verbanden verdwijnt snel naar de achtergrond. 
 

Wat blijft er dan over? De oneliner! Een goed ontwikkelde methode of visie is vaak prima samen te vatten in enkele rake begrippen of zinnen. Vaak wordt een beetje lacherig gedaan over motto’s, spreekwoorden en quotes. Dat is echter onterecht. Er zijn niet veel mensen die een compleet boekwerk of een uitgewerkte managementtheorie paraat hebben om toe te passen. Het is niet eenvoudig om  twee maanden aan theorie en college direct te reproduceren en te gebruiken. Het onthouden van een korte quote of opmerking is echter een stuk eenvoudiger, zeker als de quote herkenbaar is in de dagelijkse praktijk. Zo’n quote kan werken als een trigger, een reminder of als kapstok om de achterliggende theorie weer boven te halen. Daarnaast is het noemen van een onliner vaak voldoende om je publiek te laten weten welke kant je op wilt.

Om mijn stelling meteen op dit stukje toe te passen: enkele voorbeelden die je wellicht herkent of misschien wel gebruikt. Tijdens één van de eerste colleges, vijftien jaar geleden, van mijn MBA was het woord aan professor Georgio Inzerilli. Veel kan ik me niet meer herinneren van dat college, behalve die ene vraag die hij stelde: ‘You can lead horses to the water, but you can’t make them drink. What makes horses drink?’ Deze vraag, over de manier waarop mensen gemotiveerd worden om iets te doen en hoe je daar als manager mee om moet gaan, hebben we uitgebreid tijdens het college besproken. Het zijn echter niet de uitleg, de voorbeelden of de discussies die primair bij mij zijn blijven hangen. Regelmatig kom ik in situaties waar ik opeens denk: ‘What makes these horses drink?’ Als die trigger eenmaal is overgehaald, komt de achterliggende informatie ook weer beschikbaar. 

Een andere oneliner die ik graag gebruik, is de volgende: ‘If you find yourself in a hole, stop digging’. Toegeschreven aan de Engelse politicus Lord Denis Healey als ‘The first law of holes’. Wanneer je dit principe eenmaal onderkend hebt, zul je verrast staan hoe vaak je in situaties komt waarop deze wet van toepassing is.

Een oneliner die daarnaast ook nog eens een beperkt Droste-effect vertoont, is ‘Management by Inflight Magazine’. Wie kent het niet. De collega of baas die terug komt van vakantie of de kapper, daar een leuke tagline in een blad gelezen heeft en de inhoud daarvan onmiddellijk in de eigen organisatie toe wil passen. Is dit slecht? Natuurlijk niet, probleem is alleen vaak dat het idee geen enkele band heeft met strategie, visie, huidige aanpak, ervaringen of gestelde doelen.

Het gebruik van oneliners heeft meestal voordelen. Makkelijk te onthouden, snel te gebruiken, eenvoudig uit te leggen en over te dragen. Ook zijn ze nog eens minder droog en complex dan de gemiddelde theorie uit een managementboek. Hou het luchtig, hou het kort!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zo krijgt de overheid meer grip op clouddiensten

    15 reacties op “Management by oneliner”

    Nieuwere reacties »
    1. Cordny Nederkoorn schreef:
      16 september 2013 om 11:58

      ‘Niet l*llen, maar poetsen’ is mijn motto en daar heb ik geen andere oneliner of managementboek bij nodig 😉

      Login om te reageren
    2. Maarten Oberman schreef:
      16 september 2013 om 19:31

      @ Guido: een kenmerk van een one liner uit je verhaal makkelijk uit te leggen,

      Het lijkt er meer op dat het enige kenmerk van de one liner moet zijn dat die makkelijk te begrijpen…en dan wel graag uitlegloos… anders wordt het toch net zo iets als een mop die je daarna aan het publiek moet gaan uitleggen omdat die niet begrepen wordt.

      Wat dat betreft had er toch wel een strakkere boodschap in je verhaal mogen zitten….

      kortom: I am confused, but on a much higher level.

      Login om te reageren
    3. Louis Kossen schreef:
      16 september 2013 om 20:28

      @Cordny Niet l*llen maar poetsen. Ik denk aan: komt tijd komt raad, alleen rust kan je redden, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, haastige spoed is zelden goed. En zo zijn ervast nog veel meer gezegden die passend op de ict kunnen zijn.

      Login om te reageren
    4. Peter schreef:
      16 september 2013 om 22:36

      Oftewel managers verbloemen hun gebrek aan visie door met oneliners te strooien?

      De waarheid is hard.

      Login om te reageren
    5. Willem Oorschot schreef:
      17 september 2013 om 03:54

      Guido,

      Wat een ingewikkeld verhaal voor zo’n leuk onderwerp. Keep it simple is iets wat ik gebruik en denk. Misschien iets voor je volgende artikel?

      Login om te reageren
    6. Cordny Nederkoorn schreef:
      17 september 2013 om 06:36

      @Louis dat zijn ook mooie gezegden voor de IT.
      Wat dat betreft heeft Willem ook gelijk, er wordt te vaak te ingewikkeld gepraat en ontwikkelt terwijl het vaak ook simpeler kan

      Login om te reageren
    7. Pa Va Ke schreef:
      17 september 2013 om 07:08

      @Willem … er is een bedrijf dat een variant had op keep it simple; iets met “sense and simplicity” 🙂

      Login om te reageren
    8. Louis Kossen schreef:
      17 september 2013 om 11:01

      @Cordny Maar dat is misschien het allermoeilijkst: geen ingewikkeld gepraat en het zo simpel mogelijk te houden. Ik vind het wel wat om leentje buur te spelen bij de spreekwoorden en gezegden, het zijn niet voor niets volkswijsheden.

      @Peter Net zoals technische ict’ers in het nauw zich kunnen verschuillen achter een onbegrijpelijke brei van technische terminologie?

      Login om te reageren
    9. Henri Koppen schreef:
      17 september 2013 om 11:48

      Ik hou ook van one-lines, maar als dit een management filosofie is schiet het wat te kort 🙂 (is ook een one-liner)

      Zo ben ik een fan van deze Quote van John Gall : “A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. The inverse proposition also appears to be true: A complex system designed from scratch never works and cannot be made to work. You have to start over, beginning with a working simple system.”

      Niettemin duidt je hiermee wel een filosofie aan, maar is slecht een detail en aspect, een richting zogezegd. Ik ben bang voor managers die graag hun “helicopter view” houden. Je moet af en toe afstand kunnen nemen van de materie, maar niet de hele tijd!

      De one-liner is vooral om de materie wat kracht bij te zetten, inception van een idee zeg maar.

      Login om te reageren
    10. Louis Kossen schreef:
      17 september 2013 om 14:38

      @Henri Ik lees deze uitspraak van deze John Gall ook op zijn Wiki pagina maar wat opvalt is dat het een logische uitspraak is en het ook een open deur is die ingetrapt wordt. Dat is denk ik ook belangrijk bij zo een one liner, het moet wel een open deur zijn dan blijft die wel hangen. Al zijn de open deuren vaak nog lastig te benoemen.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs