Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Stelling: Nichespelers zijn de winnaars

27 september 2013 - 15:32InfopaginaInnovatie & Transformatie
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De Computable 100-special biedt jaarlijks een overzicht van de honderd krachtigste ict-bedrijven in de Nederlandse markt. Uit de analyse van de cijfers komen een aantal conclusies naar voren, waaronder 'Nichespelers zijn de winnaars'. Graag horen wij de mening van de Computable-experts. Herken je deze stelling in de alledaagse praktijk. Geef in het reactieveld hieronder je mening. Een selectie van deze meningen wordt afgedrukt in de C100-special die op 8 november 2013 verschijnt.

Bedrijven die in een bepaalde niche(markt) opereren, doen het opvallend goed. Wederom Chipsoft en SG, maar ook Hitt, Interxion en andere vergelijkbare spelers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    44 reacties op “Stelling: Nichespelers zijn de winnaars”

    Nieuwere reacties »
    1. Paul Baan schreef:
      27 september 2013 om 16:06

      Winnaars is te sterk uitgedrukt. Maar dat het onderscheidend vermogen van specialisten of niche spelers in een kritische kopersmarkt tot uiting komt, is niet vreemd. Focus op een specifiek vakgebied levert vakmanschap, dat zien opdrachtgevers ook.

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      27 september 2013 om 22:28

      Specialisatie kan heel interessant zijn mits verkoopvolumes (of marges) groot genoeg zijn en blijven want de ‘schoenmaker blijf bij je leest’ strategie is ook nog weleens conjunctuur gevoelig. Elke markt kent nu eenmaal winnaars en verliezers dus om te stellen dat alle nichespelers winnaars zijn lijkt me wat overdreven. En als nichemarkt ook voor andere spelers of door aanbestedingsregels veranderd kunnen de kaarten weleens opnieuw geschud worden.

      Login om te reageren
    3. Vincent van der Linden schreef:
      28 september 2013 om 09:14

      Nichespelers zijn de aanjagers en beïnvloeders van markt ontwikkelingen. In sommige gevallen blijven Nichespelers deze positie behouden door het continue mee veranderen met de behoefte van organisaties om hun specialiteit en marktpositie te behouden. Indien een marktsegment volgt en de niche accepteert als commodity dan moet men een nieuwe ingang zoeken om als Nichespeler te blijven regeren. Een voorwaarde om als Nichespeler succesvol te blijven is om te kunnen/blijven zoeken naar een andere invalshoek

      Login om te reageren
    4. Kees Wiegers schreef:
      28 september 2013 om 11:09

      Nichespelers zijn de innovatoren van de BV Nederland. Dit zijn kleine flexibele MKB ondernemingen die innovaties vaak als OEM aanleveren aan grotere bedrijven.

      Vaak zijn ze wel kwetsbaar omdat ze niet altijd patenten vastleggen, gevolg is dat grote spelers met het idee aan de haal gaan omdat die meer financiële armslag hebben.

      Vaak worden dit soort bedrijven ook opgekocht door grote spelers omdat die dan sneller de markt op kunnen.

      Vaak zijn dit soort bedrijven ontstaan uit grote bedrijven die in Nederland gestopt zijn, of onderdelen hebben afgestoten. De specialisten starten dan nieuwe kleine bedrijfjes op en kunnen hun kennis inzetten om nu zonder druk van bovenaf hun ideeën verwezenlijken.

      Login om te reageren
    5. Willem Oorschot schreef:
      28 september 2013 om 11:16

      Nichespelers zijn ondernemingen die zich richten (focussen) op een smalle markt. Deze smalle (Niche) markt wordt uitermate goed bediend met een aanbod dat naadloos aansluit op de behoeften van de klanten. (Ferrari)
      Andere business modellen zijn de bedrijven die voor de massa produceren (Ikea) of zich richten op de laagste kosten en laagste prijs (Aldi).

      In de IT markt komen niche spelers voor door een technologisch voordeel op de concurrent, meestal een principe of een patent dat onderscheidend is ten opzichte van de grote spelers. Als deze bedrijven willen voortbestaan zijn ze vaak afhankelijk van investeerders die de productontwikkeling garanderen, maar dan meteen eisen dat een grotere markt wordt betreden. In veel (de meeste) gevallen worden niche spelers opgekocht en geïntegreerd in een grotere IT onderneming. Oracle, Cisco, VMware, IBM en anderen kopen meerdere niche spelers per jaar en de producten worden geïntegreerd en komen als feature terug in de productlijn van de overnemende partij.

      Niche spelers zijn winnaars is een stelling die alleen kan opgaan als de onderneming continuïteit kan bieden aan zijn/haar klanten, in de IT markt is dit meestal niet aan de orde zoals hierboven toegelicht.

      Login om te reageren
    6. Maurice Siteur schreef:
      28 september 2013 om 16:02

      Voor testautomatisering lijk het wel dat de bekende tools van de grote merken het moeilijker hebben. Maar vergeet hun install base niet. De niche speler moet zich echt bewijzen en zijn tot nu een niche speler gebleven of opgekocht door de grote merken.
      Niche markten worden feitelijk gekocht door de grote merken op het moment dat ze groot genoeg zijn.

      Login om te reageren
    7. Peter Ambagtsheer schreef:
      28 september 2013 om 19:54

      De winnaars zijn volgens mij degenen die hun niche kiezen en zich daarin het beste onderscheiden van hun concurrentie. Wie het beginsel Business Modellen toepast volgens het canvas (zie http://www.businessmodelgeneration.com) zal erkennen dat er meer nodig is om winnaar te zijn, dan alleen het bezetten van een niche. Wel is te zien dat wie het meest direct contact heeft met de klantenkring en dus zeggenschap heeft over CVP, klantrelaties, marktkanalen en de marktsegmentatie kan bepalen, de grooste kans heeft om marktwaarde naar zich toe te rekenen. Het model leert ook dat hoe verder je naar ‘achterin de keten’ verschuift, dus als (toe)leverancier verder van het eeindcontact met de klant af staat, hoe minder kans op customer intimacy je krijgt, hoe inwisselbaarder je wordt en hoe groter de kans dat voor jou een ander wordt gekozen. Achterin de keten is de concurrentie het hevigst en wat dit betreft zal degene die dicht op de klant zit en dus de niche voor zich heeft, in financieel opzicht de winnaar zijn.
      Maar onderschat het niet. Die positie krijg je niet zomaar cadeau!

      Login om te reageren
    8. Hans Geurtsen schreef:
      29 september 2013 om 07:21

      Nichespelers bedienen een zeer specifiek deel van de markt. Dat betekent impliciet: focus. Heel goed zijn in één ding en niet een beetje goed in een heleboel dingen. Voor de klant betekent dit dat een nichespeler zijn/haar business door en door kent. Voor de medewerkers van een nichespeler betekent dit dat ze zich altijd thuisvoelen bij de klant. Een win-winsituatie. Niet vreemd dus dat nichespelers de winnaars zijn.

      Login om te reageren
    9. Kees Groeneveld schreef:
      29 september 2013 om 12:22

      Het machtigste concept in de marketing is het bezit van één woord in de geest van de potentiële koper. Het acteren binnen een niche zorgt dat door het aanbrengen van focus je (h)erkend wordt als DE specialist. Veel organisaties gaan door de economische crisis de verbreding opzoeken: Hierdoor verlies je focus en wordt je niet meer (h)erkend als een speler met specialistische produkten e/o kennis. Door in je marketinguitingen een woord te kiezen waarmee de vlag de lading dekt en de niche die je bewerkt goed omschrijft (zonder dat het een te algemene naam wordt), kun je je zelf profileren en kun je excelleren. Geen wonder dat verschillende Niche-partijen zoals Chipsoft een top bedrijf (aan het worden) is.

      Login om te reageren
    10. Reinoud Kaasschieter schreef:
      29 september 2013 om 13:43

      Grote reisbureaus hebben het moeilijk, omdat de klanten zelf hun reis samenstellen. Alleen gespecialiseerde reisorganisaties voor specifieke reiswensen of moeilijke bestemmingen hebben overlevingskansen. En verder stellen de reizigers hun reis zelf samen.

      Wat in de reisbranche geldt, geldt ook in de IT. Door de opkomst van internet is het gemakkelijker geworden de gespecialiseerde nichespelers te zoeken en te vinden. En als klant zelf de regie in handen te nemen. De integrale dienstverlening van de grote spelers wordt minder gevraagd, omdat nu de technologie en kennis bij de klanten aanwezig is om zelf de mix van producten en diensten samen te stellen en te gebruiken. Is die kennis niet aanwezig, is er vast wel een andere specialist hiervoor te vinden. Alleen grote spelers die duidelijk kunnen maken wat hun synergie- en schaalvoordelen zijn, zullen overleven.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    OpinieData & AI

    Process intelligence: gamechanger voor supply chain-optimalisatie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs