Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ombudsman en Tros onderzoeken e-overheid

09 oktober 2013 - 08:49ActueelInnovatie & TransformatieMinisterie van BZK
Rik Sanders
Rik Sanders

De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer gaat samen met het tv-consumentenprogramma Radar van de Tros de digitale dienstverlening van de overheid onderzoeken. Hij wil in kaart brengen wat de zorgen en ervaringen van burgers zijn waar het gaat om digitale diensten van de overheid. Hiermee wil hij de overheid voorlichten over de knelpunten in het digitale verkeer tussen overheid en burgers.

Volgens de ombudsman gaat het bij dit vraagstuk om wat en waar burgers in de praktijk tegenaan lopen en wat zij in redelijkheid van de overheid mogen verwachten. Eerder al stelde hij vast dat de controle van e-overheidssystemen en de bescherming van de burger geen gelijke tred houden met de digitalisering. Dat blijkt uit de bij hem gemelde gevallen als identiteitsfraude, foutieve gegevens die toch in systemen blijven hangen en de onjuiste koppelingen van gegevens.

Ook Radar besteedt regelmatig aandacht aan falende e-dienstverlening van de overheid. Volgens het tv-programma zijn er sinds de inwerkingstelling van de digitale overheid opmerkelijk meer klachten binnengekomen over de dienstverlening van gemeente, provincie of staat. Zoals een familie die als geëmigreerd geregistreerd staat, nadat ze via DigiD een adreswijziging binnen de gemeente hebben aangegeven. Of het feit dat DigiD vaak niet te bereiken is en het dan erg moeilijk is om informatie achter te laten of op te vragen bij de overheid.

Enquête

De Nationale ombudsman en het consumentenprogramma Radar van de Tros hebben op de site van Radar een enquête uitgezet om te weten te komen wat de ervaringen van burgers zijn met digitalisering. Met de uitkomsten van dit onderzoek wil de Nationale ombudsman de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en alle andere bestuursorganen, die de komende tijd meer gebruik gaan maken van digitale dienstverlening van informatie, laten zien wat vanuit het perspectief van de burger essentieel is bij het verder uitwerken van die digitale dienstverlening.

 

Meer over

ConsultingDienstenDigiD

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Ombudsman laakt beveiliging DigiD

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Burger ontevreden over kwaliteit e-overheid

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Burger vertrouwt digitale overheid niet

    2 reacties op “Ombudsman en Tros onderzoeken e-overheid”

    1. ai schreef:
      9 oktober 2013 om 11:18

      Zo verschaft de Overheid weer werk.

      Login om te reageren
    2. NumoQuest schreef:
      10 oktober 2013 om 07:49

      Mijn beste heer Brenninkmeijer, neemt u dan mijn vierde DigiD reset aanvraag even mee. Kan ik er eindelijk ook eens gebruik van gaan maken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs