Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Stephan Trentmann

Waarde van ICT wordt nog vaak onderschat

12 oktober 2013 - 09:194 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Stephan Trentmann
Stephan Trentmann

Het was weer de tijd van de drie dwaze dagen bij de Bijenkorf en mijn oudste dochter (zeven jaar?!) en vrouw hadden afgelopen week een verlanglijstje op de Bijenkorf site samengesteld. Dus op woensdagochtend direct ingelogd om 'in de rij' te gaan staan, en er waren nog maar vijfduizend wachtenden voor haar. Kinderen naar school gebracht en ja hoor het winkelen kon beginnen, binnen een kwartier was ze klaar en ik hoefde niet eens te kijken bij het passen.

Het is dat mijn dochter het leuk vindt om met de tram de stad in te gaan anders zou ze niet weten dat de Bijenkorf ook een ‘echte’ winkel is waar kleren in de schappen liggen in plaats van alleen op foto’s te bezichtigen zijn.

Als ik een reis wil boeken ga ik naar de ‘skyscanner’ app en krijg zo goed inzicht in welke mogelijkheden ik allemaal heb. De app ‘denkt’ met me mee en maakt het makkelijk voor me om de juiste tickets te boeken. En of ik dan mijn huis ga ruilen of een hotel boek, ik regel het allemaal via internet sites of apps. Met andere woorden zonder internet zou ik bijna niet meer weten hoe ik een reis zou moeten boeken, mijn kinderen weten niet eens wat een reisbureau is.

Dus of het nu is om bussen, vliegtuigen of hotels vol te krijgen of kleren te kunnen kopen, ict en het Internet zijn hiervoor essentieel. Dit is de laatste jaren al vaak geroepen en gezegd, dus ik vertel hier ook niets nieuws. Toch zien de meeste bedrijven ict nog steeds als kostenpost in plaats van essentieel voor het succes van het bedrijf. Ongetwijfeld wordt er veel geld aan ict uitgegeven in de retail en andere ’traditionele’ bedrijven, de vraag is echter of men ook weet waaraan het geld wordt besteed en hoe dat bijdraagt aan het succes van het bedrijf.

Noodzaak om te veranderen

Uiteraard heeft de wet van de remmende voorsprong invloed op bedrijven om vanuit hun traditionele bedrijfsvoering te veranderen naar een bedrijf waar ict een bepalende rol speelt in de bedrijfsvoering. De vraag is echter of bedrijven een keuze hebben om geen significante verandering door te voeren. Naar mijn mening heeft een bedrijf als de Bijenkorf hierin een grote stap gezet en beseft men dat winkelen met name nog een beleving is en dat men voor het kopen andere kanalen benut dan naar een pand in de stad te gaan.

Vanuit mijn rol heb ik de afgelopen tijd met vele cio’s in de Benelux gesproken en regelmatig de vraag gesteld of men binnen hun bedrijf ict als business zien of als cost center. Dan krijg ik in de meeste gevallen de reactie: ‘als cost center’. Is het dan de business kwalijk te nemen dat ze ict als kostenpost zien of weet it zich niet goed te verkopen in de organisatie? In elk geval zullen beide moeten gaan begrijpen dat de wereld is veranderd en dat ict de waarde van het bedrijf bepaalt en dat die waarde niet alleen duidelijk wordt als ict een keer uitvalt.

Belangrijk is dan ook dat cio’s en it-managers gaan inzien dat het voor de business belangrijk is dat men de ict kosten transparant weer kan geven en kan laten zien welke bijdrage deze leveren aan de business. Ongetwijfeld zijn er bedrijven en software pakketten te vinden die dit inzicht op een heldere manier kunnen weergeven. Hierdoor zou het management en ict-afdelingen op een gefundeerde manier de juiste keuzes in ict-projecten en omgevingen moeten kunnen maken. Nu maar hopen dat bedrijven hiervoor openstaan in plaats van blijven ontkennen en kleine stapjes nemen in plaats van ict werkelijk te omarmen en zorgen dat men de ‘nieuwe’ concurrentie aan en voor kan blijven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    11 reacties op “Waarde van ICT wordt nog vaak onderschat”

    « Oudere reacties
    1. Johan Duinkerken schreef:
      20 januari 2014 om 12:22

      Als je ICT vervangt voor automatisering en geautomatiseerd dan kom je semantisch beter uit volgens mij. Want ICT is inderdaad een middel en met dat middel kun je bestaande functionaliteit automatiseren. Dus in die zin is het net zo’n kostenpost als je personeel achter een balie in een winkel zet. Oftewel een ander channel in de multi-channel omgeving.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs