Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Zuster

Zorg laat kansen social media liggen

13 februari 2014 - 13:54ActueelCloud & Infrastructuur
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Zorginstellingen zijn van plan meer te investeren in social media. Dat blijkt uit het onderzoek Gezond Communiceren 2014. Ruim 60 procent van de zorginstellingen heeft een social media strategie, maar meer dan een kwart geeft aan dat deze strategie voor verbetering vatbaar is.

41 procent van de ondervraagden uit het onderzoek geeft aan het gebruik van social media in de instelling te willen intensiveren en 10 procent wil ermee gaan starten. De voorkeur gaat uit naar Twitter en Facebook, kanalen waarmee veel zorgmedewerkers al bekend zijn. Uit het onderzoek wordt wel duidelijk dat het in veel gevallen ontbreekt aan een heldere aanpak. Een derde van de instellingen mist het overzicht en een kwart weet niet welke berichten goed zijn om te delen. Bovendien geeft maar liefst 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om met social media bezig te gaan. Toch heeft bijna driekwart van de zorginstellingen gedragsrichtlijnen opgesteld voor medewerkers.

Durf ontbreekt

Instellingen in de zorg gebruiken social media met name om eigen nieuws en informatie van de organisatie te verspreiden. Dat gebeurt het meest via Facebook en Twitter. Linkedin wordt voornamelijk ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen. Een derde van de organisaties zet Youtube in om informatie over de eigen organisatie te delen. Contact met vrijwilligers en nieuwe klanten zijn op alle kanalen het ondergeschoven kindje. Zorginstellingen kennen te weinig prioriteit toe aan communicatie en dus aan social media. Het beschikbare budget en te weinig tijd zijn de belangrijkste redenen om de inzet op een laag pitje te houden, blijkt uit het onderzoek.

Ook de scheiding tussen werk en privé wordt als knelpunt genoemd. Dat is de reden dat meer dan de helft van de ondervraagden aangeeft persoonlijke social media-accounts niet in te zetten voor zakelijke doeleinden. ‘Zorginstellingen zijn over het algemeen traditioneel in het gebruik van communicatiemiddelen. Ze investeren wel, maar de durf ontbreekt. Daardoor laten ze kansen liggen’, zegt Johan van de Minkelis, eigenaar van adviesbureau Transmissie, dat het onderzoek liet uitvoeren.

Computable- topic Zorg

Er is op dit moment geen branche waar zoveel verschillende ict-vraagstukken spelen als in de zorgmarkt. Reden voor ict-vaktitel Computable om te starten met het nieuwe topic Zorg. De komende tijd worden meerdere ict-vraagstukken in de zorg behandeld met input van de eigen Computable-experts op het topic Zorg.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPMG: Bedrijfsleven pioniert met social media

    René Pieëte
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Kansen in social media bevatten ook risico’s

    Zuster
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Zorg-ICT’er legt teveel nadruk op techniek’

    Virtualisatie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Zorg heeft behoefte aan informatie-ontkoppeling

    sparen
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Kostenbeheersing is grote uitdaging in de zorg

    10 reacties op “Zorg laat kansen social media liggen”

    1. Zusters@work schreef:
      13 februari 2014 om 14:41

      Wij zien ook de behoefte aan meer kennis over social media in de zorg. Daarom organiseren wij workshops ‘social media in de zorg’.

      Login om te reageren
    2. Michiel Croon schreef:
      13 februari 2014 om 19:54

      Als tijd en geld ontbreken dan is het toch simpel: dan moet je dus kijken hoe je met inzet van social media geld kan besparen en/of kwaliteit kan verbeteren. En dat doe je niet door een paar vacatures op Linked In te zetten of de tweets van het ziekenhuis uit het volgende dorp te retweeten.

      Een mooi voorbeeld vind ik Israel, waar per bloedgroep een facebook pagina wordt gebruikt om potentiele donoren in geval van nood snel te mobiliseren. Scheelt een hoop tijd en redt ongetwijfeld levens. Ik weet zeker dat als je een ochtend met een aantal medici op deze manier gaat brainstormen, je heel veel zinvolle toepassingen kunt bedenken.

      Login om te reageren
    3. Ruud Mulder schreef:
      13 februari 2014 om 21:37

      Helemaal mee eens Michiel!

      En leuke praktijkcase die je aanhaalt. Dit zouden we in NL ook moeten doen.

      Login om te reageren
    4. NumoQuest schreef:
      14 februari 2014 om 06:24

      Geweldige reactie van Michiel Croon. Voor een dergelijk initiatief zou ik ook voor zijn.

      Login om te reageren
    5. Johan Duinkerken schreef:
      14 februari 2014 om 07:15

      Een onderzoek dat als uitkomst heeft ten gunste van het adviesbureau wat dat onderzoek betaalt? Je raad het niet!

      Social media is uiteraard geschikt om je lokale omgeving op de hoogte te brengen waar je mee bezig bent en de omgeving daar interactief op kan reageren. Maar er zullen ook negatieve reacties tussen zitten. En laten die typisch nou sneller gegeven worden dan de positieve.
      Als je daar niet goed op kan reageren omdat er geen tijd/geld is dan kun je daar achteraf spijt van krijgen.

      Login om te reageren
    6. Michiel Croon schreef:
      14 februari 2014 om 08:14

      @Johan:
      Dat is dus juist wat ik bedoel. Het is leuk en grappig als een zorginstelling gaat Twitteren, vacatures plaatst op LI en (oh jee) een filmpje plaatst op Youtube. Maar hoeveel patienten worden daar (sneller) beter van? Hoeveel kosten bespaar je daarmee zonder in te leveren op kwaliteit?

      Als je voor gerichte doelstellingen zoals het voorbeeld dat ik noemde bestaande social media inzet zijn die reacties volgens mij helemaal niet aan de orde. En anders kunnen ze leiden tot verbeterde dienstverlening.

      Login om te reageren
    7. Jan van Leeuwen schreef:
      14 februari 2014 om 08:23

      Kort geleden de melding hier dat bedrijven (a)social media steeds meer links laten liggen.
      In de zorg ontbreekt het meestal aan tijd, (a)social media zijn uitgesproken tijdvreters.
      Bij klachten krijgen we dan een shitstorm, erg positief voor de zorg!

      Login om te reageren
    8. kj schreef:
      14 februari 2014 om 09:01

      Sociale media hebben op zijn best een onzekere ROI. Kent iemand “Second Life” nog ? Kritieke instellingen als ziekenhuizen zouden niet zo hijgerig achter dit soort hypes moeten aanlopen.

      Login om te reageren
    9. Björn Zeeman schreef:
      16 februari 2014 om 12:33

      Er zijn zelfs velen voorbeelden van succesvol gebruik van social media in een zorg setting. Echter, bij het ontbreken van meetbare doelstellingen bij het implementeren van een oplossing vermaakt je het tot niet meer dan een tick-in-a-box waarbij de kans op slagen idd nihil is.

      De vraag is meer, wie heeft er baat bij het kapitaliseren op (social media) oplossingen in de Nederlandse zorg en heeft daarmee belang bij het aanwenden ervan.

      Login om te reageren
    10. Marcel schreef:
      16 februari 2014 om 13:56

      Sorry, ik snap het verband tussen social media en zorg niet. Zorg gaat toch over mensen verzorgen in het echt? Of hebben we het hier over virtuele zorg? Ik ben het eens met kj hierboven. Doe niet mee met modeverschijnselen omdat er toevallig een bedrijf is wat hiermee geld probeert te verdienen.

      En hoe slim (dom) is het om een business op te bouwen gebaseerd op een gratis dienst van een derde partij waar je geen contract mee hebt? Een derde partij die hele andere belangen heeft dan jij en die morgen opeens heel iets anders kan gaan doen. Of simpelweg uit de mode kan raken. Sorry, ik begrijp dit allemaal niet. Maar misschien is computable.nl gewoon niet de site voor mij.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs