Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jeroen Philippi

SMAC is niet alleen voor generatie Y

07 maart 2014 - 09:343 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie

Typ jij in een recordtijd een Whatsapp zonder dat je je duimen van het scherm hoeft te halen? Dan maak je waarschijnlijk onderdeel uit van de generatie Y. Deze generatie, die in de jaren tachtig en negentig is geboren, bevindt zich ten minste voor de helft van de tijd online en surft het liefst tegelijkertijd met een smartphone en tablet.

Deze generatie Y (uitgesproken zoals het Engelse ‘why’) is de nieuwe generatie medewerkers binnen een organisatie. Deze doelgroep is opgegroeid met internet en is niet anders gewend dan te werken met laptops, smartphones en tablets. Het gebruik van sociale netwerken, blogs en zoekmachines is een vanzelfsprekendheid. Deze ‘digital natives’ communiceren continu en beschikken over een uitgebreid netwerk. Daarnaast zijn ze gesteld op hun vrijheid, zelfstandigheid en is hun meest gestelde vraag ‘waarom?’.

Veel mensen die na 1980 zijn geboren betreden nu de werkvloer en brengen een nieuwe manier van werken met zich mee. Zij zijn gewend om te werken met mobiele apparaten, die constant verbonden zijn met het internet waardoor een onbeperkte hoeveelheid data binnen handbereik is. Met het gebruik van die apparaten neemt ook het uitwisselen van informatie toe. We gaan ervan uit dat we in 2020 meer dan vijftig keer zoveel data als nu moeten beheren. Dit heeft zonder twijfel gevolgen voor de bedrijfsmodellen van de 21ste eeuw.

Het is tijd voor Smac

Het natuurlijke gebruik van digitale media door de generatie Y zorgt nu al voor veel veranderingen in het bedrijfsleven: van zakelijke en managementoplossingen wordt hetzelfde gebruiksgemak verwacht, internettechnologie en cloud computing vormen een natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven.

De toekomst is al begonnen, de sleutel naar het werken van de toekomst heet Smac: Social, mobile, analytics, cloud. Smac staat voor groei en een nieuwe vorm van interactie met klanten, medewerkers en overige betrokkenen. Smac is een nieuwe benadering voor samenwerking tijdens projecten, mobiele toegang tot zakelijke data, zakelijke gegevensanalyse en cloud-mogelijkheden. Daarnaast biedt Smac de mogelijkheid om bedrijfsstrategieën flexibel aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en is het met Smac mogelijk nieuwe manieren te vinden om de productiviteit te verbeteren en zo concurrentievoordeel te behalen.

De adoptie van Smac zal steeds meer gemeengoed worden binnen organisaties. En je zult zien dat niet alleen de generatie Y deze manier van werken omarmt. Tablets worden meer en meer gebruikt, juist ook in zakelijke omgevingen, en Whatsappen is allang niet meer alleen aan de jongere generatie voorbehouden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Generatie Y ontketent netwerktransformatie’

    8 reacties op “SMAC is niet alleen voor generatie Y”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      11 maart 2014 om 14:21

      Dat duurt net zo lang totdat generatie Y z’n eerste leesbril krijgt.
      Komisch genoeg tref ik weinig van die soort op de werkvloer, wel in scholen.

      Login om te reageren
    2. Leen Blom schreef:
      11 maart 2014 om 16:21

      Heel leuk deze indeling in smaken. Maar de praktijk leert dat het over leeftijdsgroepen gaat en dat niet veel te maken heeft met wanneer men geboren is t.o.v. het digitale tijdperk. Tieners delen veel met elkaar omdat ze erbij willen horen, later worden ze selectiever en een deel begint op hun 20ste de privacy-consequenties door te krijgen en handelen daarnaar.

      Login om te reageren
    3. Ewoud D. schreef:
      11 maart 2014 om 19:31

      Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse werknemers (57%) van generatie Y beleidsregels breken als deze gaan over BYOD, cloud en ‘wearable devices’. Op de vraag of ze ooit zijn aangevallen door cybercriminelen of malware en wat de gevolgen daarvan waren, antwoordt ruim 55% dat een aanval heeft plaatsgevonden met negatieve gevolgen zoals verlaagde productiviteit en/of verlies van privé- of bedrijfsgegevens. Op vragen over bedreigingen zoals APT’s, DDoS, Botnets en Pharming, lijkt 52% niet bekend te zijn met dergelijke bedreigingen.

      Denk dat SMAC inderdaad gevolgen gaat hebben voor bedrijfsmodellen van de 21ste eeuw maar misschien niet op de manier waarop auteur hoopt.

      Login om te reageren
    4. Reza Sarshar schreef:
      11 maart 2014 om 20:48

      Jeroen,
      Dit artikel doet me denken aan de speech van Martin Luther King
      “I Have A Dream”

      Het veranderen van de bestaande businessprocessen voor die Y’tjes, lijkt me niet handig en rendabel.

      Het opzetten van “nieuwe” onderneming en bedrijfsprocessen die overeenkomen met het gedrag van die Y`tjes lijkt me een optie die je kunt overwegen.

      Maar vergeet niet heb je alles voor die Y`tjes ingericht dan komen er de Z`tjes aan die niks aan die inrichting vinden.

      Login om te reageren
    5. Felix The Cat schreef:
      12 maart 2014 om 06:15

      “We gaan ervan uit dat we in 2020 meer dan vijftig keer zoveel data als nu moeten beheren. Dit heeft zonder twijfel gevolgen voor de bedrijfsmodellen van de 21ste eeuw.”

      Net zoals de rest van het artikel, niets nieuws. Ja, nieuwe generatie is gewend met nieuwe technieken en nieuwe technieken veranderen de maatschappij. Mijn oma wist dat ook al. Maar hoe gaan de bedrijfsmodellen er dan bijvoorbeeld uitzien ? Oma had echter ook van die wijsheden. Zoals “kleren maken de man”. Doe een pak aan en je klinkt gelijk al een stuk duurder. En, “als Jantje in de put springt, hoef jij nog niet in de put de springen”. Kost dat ? Laten we eerst maar eens zien wat het oplevert, voor we er aan beginnen. Eerst sparen natuurlijk.

      Op het schoolplein ging het er anders aan toe. Daar was het zaak zo min mogelijk uit de toon te vallen en de laatste trends te volgen.

      Wat kan de auteur toevoegen aan het BI inzicht van mijn brugklassers en oma ?

      Login om te reageren
    6. kj schreef:
      12 maart 2014 om 09:33

      Studies wijzen uit dat de effectiviteit van gebruikers met een groot scherm veel groter is dan gebruikers met kleine schermen (SMAC’ers) :

      ” Users of the small screen were 50% less effective
      in completing tasks than the large screen subjects. Small screen users used a very substantial number of scroll activities
      in attempting to complete the tasks.”

      http://ra.ethz.ch/CDstore/www8/data/2139/pdf/pd1.pdf

      Login om te reageren
    7. Jeroen Philippi schreef:
      12 maart 2014 om 13:58

      SMAC gaat niet over de specifieke generatie of een generatiekloof. En de generatie Y verandert niet direct business modellen. Technologische ontwikkelingen zijn wel aanjagers voor nieuwe manieren van werken. Organisaties gaan naast proces gestuurde automatisering (as is) naar een meer gebruikers gestuurde automatisering.

      En daar is nog een hele wereld te winnen, ook voor software ontwikkelaars. De drijvende kracht in deze ontwikkeling is SMAC en de wijze waarop juist jonge generaties gewend zijn te organiseren en communiceren.

      Login om te reageren
    8. Felix The Cat schreef:
      12 maart 2014 om 14:32

      @Jeroen,

      schrijf dan over die gebruikers gestuurde automatisering. Hoe gaat dat ? Wie is de gebruiker ? Waarom is dat een verbetering ? Wat valt er te winnen ?

      ik moet bekennen, daar hem ik mijn oma nog niet over horen verhalen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs