Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telco’s verdienen 21 miljoen aan valse belminuut

14 maart 2014 - 08:53ActueelCloud & InfrastructuurConsumentenbond
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro teveel in rekening doordat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek. De bond becijferde dat telecombedrijven iedere maand 323 miljoen belminuten in rekening brengen die niet zijn gebruikt.

In opdracht van de Consumentenbond analyseerde DeLaagsteRekening.nl dertienduizend telefoonrekeningen uit 2013. Gemiddeld betalen consumenten per maand voor 33 minuten die ze niet gebruikt hebben. Meer dan de helft van de gesprekken duurt korter dan een minuut en 23 procent van de gesprekken duurt zelfs korter dan vijf  seconden, doordat mensen bijvoorbeeld een voicemail aan de lijn krijgen.

Directeur van de Consumentenbond, Bart Combée, vindt het tijd dat providers en politiek het afronden van telefoongesprekken de wereld uithelpen, zodat consumenten gaan betalen voor wat ze daadwerkelijk verbruiken.

De Consumentenbond startte 25 februari 2014 de actie ‘Stop afronden op minuten!’ Het stelt dat in twee weken tijd al meer dan tienduizend consumenten de actie hebben gesteund.

Telecomwet

Combée: ‘In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Dat is voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen.’

Vanaf 2013 verplicht de Telecomwet providers om ten minste één abonnement aan te bieden dat afrondt op seconden. De Consumentenbond vindt dat hiermee het aanbod onvoldoende is verbeterd. ‘Bij slechts 14 procent van alle abonnementen wordt afgerond op secondes. Bij 35 procent worden gesprekken korter dan een minuut afgerond op een hele minuut en bij 51 procent worden alle gesprekken op hele minuten naar boven afgerond.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste Kamer stemt in met nieuwe telecomwet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Netneutraliteit verankerd in nieuwe telecomwet

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Herziening telecomwetgeving

    2 reacties op “Telco’s verdienen 21 miljoen aan valse belminuut”

    1. hk schreef:
      14 maart 2014 om 10:33

      Ik vermoed dat een groot deel van die 21 miljoen al in de 68 miljoen zit van niet gebruikte en vervallen belminuten. De meeste mensen hebben een bundel die ze nooit opmaken, wat ze wel gebruiken wordt afgerond op hele minuten, maar kost dus in wezen niks extra’s omdat ze toch binnen hun bundel blijven.
      Wellicht kan Computable of de Consumentenbond uitsluitsel geven of dit klopt? Het praat de gang van zaken niet goed, maar geeft misschien een iets ander beeld.

      Login om te reageren
    2. Pretium schreef:
      14 maart 2014 om 14:38

      Volgens ons is het niet meer dan logisch om gesprekken af te ronden op de seconde in plaats van op de minuut. Waarom mensen meer laten betalen dan ze gebruiken?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs