Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Overheid bouwt alternatief voor Dropbox’

12 augustus 2014 - 13:31ActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De Nederlandse overheid werkt aan een eigen opslagdienst voor bestanden dat een alternatief is voor opslagdienst Dropbox. In de herfst van 2014 moet de opslagdienst worden ingevoerd. Dat stelt de Leeuwarder Courant na een bezoek aan de eth0-hackersconferentie in Leeuwarden. Daar vertelde ict-journalist en voorvechter van privacy en betere beveiliging op internet, Brenno de Winter, over de plannen van de overheids-opslagdienst. De Winter zou ook bij de totstandkoming van de opslagdienst betrokken zijn.

Aan de ontwikkeling van de zogenoemde Localbox werken in totaal ongeveer zes overheidsdiensten mee. Het zou gaan om onder andere de Belastingdienst, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer. Het initiatief zou ontstaan zijn bij ambtenaren die zich zorgen maken over de betrouwbaarheid van Dropbox en mogelijkheden tot spionage door Amerikaanse overheden.

De opslagdienst moet het uitwisselen van privacygevoelige gegevens verbeteren doordat alleen de gebruiker en ontvanger de bestanden kunnen lezen. De code van Localbox is open source.

Localbox verschijnt als eerste als synchronisatie-app voor Windows. Daarnaast komen apps beschikbaar om bestanden te benaderen via Android en iOS.

Er zijn verschillende ict-bedrijven die met een eigen versleutelde opslagdienst werken. Dat zijn onder andere EMC en Dell. 

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Ronald Plasterk
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Rijk ontbeert overzicht opslag overheidsdata

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Overheid stopt ontwikkeling DigiD-kaart

    17 reacties op “‘Overheid bouwt alternatief voor Dropbox’”

    « Oudere reacties
    1. Ewoud D. schreef:
      13 augustus 2014 om 13:54

      @Reza
      Watskebeurt met Safe Harbour principle?

      Minister vindt deze voldoende om privacygevoelige zorggegevens aan Amerikaanse dienstverlener toe te vertrouwen. Hetzelfde blinde vertrouwen wordt gegeven aan ambtelijke organisatie terwijl deze vijfde colonne zich toch meestal drukker maakt om hun baantje dan de burger. A fool with a tool is still a fool lijkt me langzamerhand ook voor jouw te gaan gelden, Dropbox alternatief klinkt als een fileshare. Niet echt een gestructureerde vorm van opslag met procedures en regels die toegang en uitwisseling bepalen.

      Betere garantie voor onze privacy zit niet in de technologie maar het proces waar een simpel principe als ‘Need to know’ al veel vragen oproept. Misschien dat ik van alles door elkaar gooi maar als ik lees dat Diginotar blaam treft omdat kantoor- en productieomgeving niet gescheiden was dan vraag ik me af hoe dat bij dit initiatief geregeld gaat worden. Heeft meer weg van de gebruikelijke symptoombestrijding want alleen technologie lost geen proces problemen op.

      Login om te reageren
    2. Louis Kossen schreef:
      13 augustus 2014 om 19:31

      @EPD Als het echt zo is dat de overheid weer aan het insourcen is dan lijkt me dat heel verstandig.

      Login om te reageren
    3. Reza Sarshar schreef:
      14 augustus 2014 om 07:19

      @Ewout:
      Ik spreek/sprak de zaken die je benoemd heb niet tegen. Maar ik houd twee dingen gescheiden 1- een initiatief, 2- problemen/tekortkomingen uit het verleden.

      Mee eens dat er veel processen grondig aangepakt moeten worden, mee eens dat een tool niet de oplossing kan zijn, mee eens dat er veel (domme) fouten gemaakt zijn …… maar verbeteren van deze zaken zie ik als een ontwikkeling parallel aan dit initiatief.

      Je schets naar mijn mening een ideale wereld met een slimme overheid. Ewout, leg je er bij neer, dat bestaat niet en dat komt ook nooit. Misschien de houding van sommige mensen zoals de Winter verbetert eea bij de overheid maar perfect wordt het nooit.

      @redactie:
      De kern van de bovenstaande discussie ligt naar mijn mening bij onvoldoende informatie in dit artikel. Het lijkt me interessant om gebaseerd op deze vragen hierboven een vervolg artikel te publiceren met meer duidelijkheid en eventueel antwoord op wat zaken die hierboven benoemd zijn. Ik weet dat jullie nu druk bezig zijn met post-verhuizing maar het vervolg artikel lijkt me geen slecht idee!

      Login om te reageren
    4. Maarten Oberman schreef:
      14 augustus 2014 om 10:20

      @Reza

      post verhuizing, ….. email en “vaste” lijnen verhuizing stond er….. 🙂

      Login om te reageren
    5. Ewoud D. schreef:
      14 augustus 2014 om 12:33

      @Reza
      Ideale wereld?

      Ik vraag niet om een slimme overheid maar een betrouwbare, dat is geen ideaal maar een recht. Ik zal wel cynisch zijn maar ik denk dat hele initiatief weggegooid geld is als ambtenaren oplossingen als Office365 of Google Apps gebruiken. In tegenstelling tot Vasco heb ik als belastingbetaler geen ‘Niet goed, geld terug’ garantie want dit is een puntoplossing die ons straks weer in de rug gestoken zal worden.

      Dat Brenno de Winter hier zijn naam aan verbindt is zijn zaak, eerder op het Alt-S congres gebruikte hij nogal grote woorden en maakte vergelijkingen met ‘Das leben der anderen’ terwijl ik nu toch vooral de indruk krijg dat de business case dus ingegeven wordt door de praktijk van ambtenaren die de wet overtreden:

      “De informatie-infrastructuur van de overheid ondergaat een ingrijpende verandering. Het CBP heeft meermaals zijn zorgen geuit over het ontbreken van een overkoepelende visie op het persoonsinformatiebeleid. De overheid heeft als wetgever een speciale verantwoordelijkheid naar de burger toe. Dat geldt ook voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. De burger moet er op kunnen vertrouwen dat zijn persoonlijke gegevens bij de overheid in goede handen zijn.”

      Hetzelfde orgaan constateert ook dat dit kabinet geen kaders geeft aan de verwerking van persoonsgegevens, CBP spreekt ronduit haar zorgen uit over de decentralisatie van taken zoals rond de zorg. Meneer de Winter krijgt dus alle kenmerken van een Arabische Lente welke de vijfde colonne graag af doet als een Zionistisch complot.

      Hoewel idee van open source me aan spreekt dient de overheid dan volledig over te gaan en de sources ook te controleren op eventuele backdoors. Want argumentatie dat Localbox bedoeld is om spionage van Amerikaanse overheid te bemoeilijken is dus onzin als er ongewijzigd gebruik gemaakt blijft worden van Apple, Google en Microsoft oplossingen.

      Lees ook nog eens mijn eerdere opinie: ‘ICT is een nationaal belang’ over politieke olifantenpaadjes.

      Login om te reageren
    6. Reza Sarshar schreef:
      15 augustus 2014 om 08:59

      Ewout,
      Ik zei je al, ik spreek je niet tegen, ik ben het met een aantal zaken en punten in je reactie eens, mee eens en nog een keer mee eens.

      Maar in mijn reactie zit nog een advies/hint voor je: Je kritische reacties op alle artikelen beginnen naar mijn mening meer “gezeik van Ewout” en negatieve houding en verhalen van jou te worden dan opbouwende argumenten die iets positiefs kunnen teweeg brengen.

      Je hebt voldoende kennis en expertise, kom maar met een positieve benadering om dit initiatief verder aan te vullen en daar waar nodig te verbeteren. Dit is heel anders dan alleen negatieve verhalen neerzetten.

      Ik ben niet in de positie je advies te geven, zeker niet! Maar dit zeg ik alleen omdat ik je persoonlijk ken en omdat ik een vaste lezer van je stukken en reacties ben.

      Als belastingbetaler zit ik ook met deze desinvesteringen in de ict projecten. Maar welke overheid doet geen desinvestering? De overheid met haar ict projecten is op dit moment (crisistijd) de bron van inkomsten van veel ict bedrijven. Desinvestering in projecten kun je ook positief zien want anders waren al misschien veel direct of indirecte collega’s op straat gezet! Dan moet je ook als belastingbetaler meebetalen aan WW en kosten van deze groep.

      Ik ga niet meer op dit artikel en je reactie reageren. Deze zaak is een onderwerp dat we verder face to face moeten discussiëren en niet via deze site.

      P.s. zie ajb mijn opmerking omtrent je werkwijze NIET als aanval! Dat is maar goed bedoeld. Ik heb dit uit respect geschreven en niet om je onder vuur te nemen. En ga vooral door, ik zie je ooit graag in de politiek, mijn stem heb je nu al 🙂

      Login om te reageren
    7. Ewoud D. schreef:
      15 augustus 2014 om 09:59

      @Reza
      Dat ik een criticaster ben zal ik niet ontkennen, je opstelling in deze discussie lijkt me dan ook symptomisch. Als je me gelijk geeft op een groot aantal aangehaalde punten en desondanks doorgaat met een onvolledige oplossing is namelijk precies het euvel waardoor zoveel overheidsprojecten mislukken, korte termijn visie is een placebo.

      Een kritische maar onderbouwde opstelling afdoen als negatief gezeik is precies de ziekte die ik diagnotiseer, opportunisme is handelen zonder verantwoording en daarmee verkrijgen we dan ook niet een betrouwbare overheid. Tenslotte verwijt ik de overheid niet zo zeer het maken van fouten – voortschrijdend inzicht is onoverkomelijk – maar het herhalen hiervan.

      Je argumentatie over kosten WW heeft trouwens veel weg van oude communistische systeem, de verkeerde mensen op de verkeerde functie. Politiek is niets voor mij want teveel gezond verstand zou me belemmeren en het gezeik over irrelevante zaken me vervelen 😉

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs