Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Windows 8.1

‘Windows 8.1 gaat op zwart na update’

15 augustus 2014 - 10:03ActueelCloud & InfrastructuurMicrosoft
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Gebruikers van besturingssysteem Microsoft Windows 8.1 melden storingen, nadat ze dinsdag een update van het systeem hebben uitgevoerd. Twee patches zouden ervoor zorgen dat bij sommigen de schermen op zwart gaan en het systeem niet meer opstart. Het gaat om patches voor beveiligingsupdate Windows 8.1 for x64-based Systems (KB2982791) en Update for Windows 8.1 for x64-based Systems (KB2975719).

Gebruikers melden dat ze bij het opstarten van de pc een zwart scherm te zien krijgen. Ook wordt gemeld dat andere randapparatuur in standby-modus gaat. In de meeste gevallen gaat het om mediacenter-pc’s, maar ook andere versies, als Win 8.1 Pro, hebben problemen. Dat melden gedupeerden op verschillende fora, waaronder het online klantenforum van Microsoft.

De problemen ontstaan meestal nadat voor de tweede keer wordt opgestart na de update van het systeem. In bepaalde gevallen krijgen gebruikers Windows weer aan de praat door alle recent geïnstalleerde updates te verwijderen.

Microsoft meldt dat de problemen momenteel worden onderzocht.

Meer over

BesturingssystemenPatchesSoftwarebeheerWindows 8

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Windows 8.1
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft laat touch los in Windows 8.1

    Windows 8.1
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft komt met Windows 8.1

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft geeft Windows 8.1 vrij voor partners

    Fujitsu Stylistic Q702 met Windows 8
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Windows 8.1 verschijnt op 18 oktober 2013

    Windows 8.1
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft brengt startknop in Windows 8.1 terug

    Storing mobiel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Apple trekt update iOS 8 terug

    31 reacties op “‘Windows 8.1 gaat op zwart na update’”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Jan van Leeuwen schreef:
      17 augustus 2014 om 07:38

      @PaVaKe
      Klopt. Maar een heel erg klein aantal op de hoeveelheden installaties.

      Overigens is herstel eenvoudig.
      Windows DVD erin daarvan starten en herstel keizen, zoals dat al jaren lang overanderd gedaan wordt.

      Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en MS heeft zich de laatste jaren toch merkbaar verbeterd (zegt een linuxgebruiker).

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      17 augustus 2014 om 17:16

      @Jan van Leeuwen: snap ik, en ik ben het ook grotendeels met je eens, maar vergeet niet dat er ook heel veel gebruikers zijn die wat minder bedreven zijn met computers/mediaspelers etc. en installaties.
      Zeker als je je bedenkt dat je bij de meeste systemen geen installatie-dvd meegeleverd krijgt.

      Login om te reageren
    3. Jan van Leeuwen schreef:
      17 augustus 2014 om 19:56

      @PaVaKe

      Daar ben ik het met je eens maar dat is geen fout van MS. Dat bijv. Lenovo geen installatie media levert is verkeerd. Dat is de reden dat ik aanraad om HP te kopen, daar wordt de DVD netjes meegeleverd.
      We weten toch ook dat er genoeg buurjongens, kennissen van kennissen zijn die dat nog net voor elkaar krijgen en zich dan trots als specialist presenteren.
      De installed base voor Windows is nu eenmaal erg groot daar gaat wel eens wat mis. Echter zie ik dat er sinds enkele jaren duidelijke verbeteringen te merken zijn. Te merken aan minder aanvragen voor support met Windows en meer voor support met gammele software.

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      17 augustus 2014 om 20:01

      @Collin de Vries
      Handleiding lezen?
      Of met je smartphone even op internet zoeken?
      Of hier vragen!
      Haal een Windows DVD, start je PC daarmee en laat een herstel uitvoeren.
      Lukt het dan nog niet, even naar http://www.compute-ability.nl/index.php?page=kontakt een berichtje sturen, dan krijg je uitgebreidere instrukties.

      Login om te reageren
    5. Ewoud D. schreef:
      17 augustus 2014 om 22:58

      @Colin
      Als je een reactie kunt plaatsen heb je internet connectie, misschien dat mijn eerder geplaatste link helpt maar ik ben geen MS servicedesk. BYO en DiY zijn keuzen die een prijs hebben;-)

      No offense, maar ik speel al te vaak servicedesk voor vrienden en collega’s. Dit informele circuit zorgt ervoor dat de support kosten van veel oplossingen verborgen blijven. En dat zorgt weer voor een slecht imago van de IT-er, het is weliswaar geen beschermd beroep maar PC-dokters blijven blijkbaar nog wel nodig hoewel er vaak anders over gedacht wordt.

      Login om te reageren
    6. Hans schreef:
      18 augustus 2014 om 07:32

      Toch komt dit zelden voor maar dit is wel een serieuze fout. Vooral omdat de meeste mensen automatic update hebben aan staan.

      Het is ook moeilijk op te lossen omdat het scherm op zwart gaat, hoe komt een computer leek dan weer aan een goede update.

      Ben benieuwd hoe dit wordt opgelost door microsoft.

      Login om te reageren
    7. duko schreef:
      18 augustus 2014 om 19:37

      Ook bij mij de win 8.1 ,niet meer opstarten na een update van 14/8.
      Zelfs fabrieksherstel kan niet. Blauw scherm. Fout melding (0x8007051a). Hopelijk komt er een snelle oplossing.

      Login om te reageren
    8. NumoQuest schreef:
      24 augustus 2014 om 09:01

      Wat ik tussen alle ‘recenties’ mis is eigenlijk het volgende.

      Het is zeer moeilijk om voor een generiek platform zoals MS een generieke update of patch te produceren en uit te brengen. Uiteraard, MS een beetje kennende, zal het allemaal wel op ‘clean builds’ zijn getest. Daar zit dan ook meteen de angel van het verhaal. De wereld buiten MS kent geen ‘clean builds’ en is een allegaar aan platformen met allerhande software.

      Dat daar problemen uit kunnen voortvloeien? Dat is een garantie maar hé, ik wil niet zo ver gaan MS iets na te willen wijzen. Diegenen die voor al die platformen verantwoordelijk is en blijft, dat zij u en ik als ‘onderhouend’ IT professional en de uiteindelijke privé gebruiker.

      Dat die privé gebruiker niet weet hoe een test en release proces basaal werkt, kan ik me wel iets bij voorstellen. (Food for thought voor een IT auteur???) Maar wanneer er fouten zich voordoen op platformen bij ondernemingen en corporates die een IT ‘guru’ in dienst hebben? Dan moeten die IT professionals eens goed in de spiegel kijken, die het overkomt.

      Ik kan me de problemen wel indenken als die zich voordoen na een release. Maar net wat sommigen hier al stellen, je kunt ook die autoupdate uitschakelen als je platform naar tevredenheid draait. Of niet natuurlijk….

      Login om te reageren
    9. Technicus schreef:
      1 september 2014 om 14:47

      @NumoQuest: Quote:

      “Het is zeer moeilijk om voor een generiek platform zoals MS een generieke update of patch te produceren en uit te brengen. Uiteraard, MS een beetje kennende, zal het allemaal wel op ‘clean builds’ zijn getest. Daar zit dan ook meteen de angel van het verhaal. De wereld buiten MS kent geen ‘clean builds’ en is een allegaar aan platformen met allerhande software.”

      Dit roept toch allerlei vragen bij mij op:
      – Welke software?
      – Applicaties die het besturingssysteem omver gooien? Of drivers? En welke drivers zijn dat dan en;
      – waarom kunnen die zo geschreven worden, dat ze de boel instabiel maken?

      Het platform is alleen x86, dus op zich valt het qua diversiteit mee.

      Eindgebruikers krijgen eerst op hun kop dat ze hun auto-update uit hebben gezet en nu weer dat ze het aan hebben staan. Kortom als autobestuurder moet je opeens gaan opletten op welke dagen je tanken gaat anders heb je opeens een verkeerde brandstof in je tank zitten.

      Login om te reageren
    10. Henk Drenth schreef:
      2 september 2014 om 07:38

      Na windows update van 12-8-2014 geeft de laptop Toshiba alleen maar lichte strepen. Op een aangekoppeld beeldscherm gaat het goed.
      Wat kan er aan de hand zijn?

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs