Bij veel organisaties lijkt de focus van it vooral te liggen op het draaiend houden van de infrastructuur en het implementeren van nieuwe technische oplossingen. Het gevolg is dat bedrijven zich onvoldoende afvragen of huidige of toekomstige oplossingen wel daadwerkelijk bijdragen aan het verbeteren van de bedrijfsprocessen en daarmee aan de bedrijfsresultaten. Daarvoor moet de infrastructuur beter worden afgestemd op zakelijke behoeften van de organisatie en van de gebruikers.
Een business defined it-omgeving biedt de flexibiliteit, de schaalbaarheid en capaciteit die daarvoor nodig is, met een snelle return on investment (roi) en lagere beheerkosten. Zo’n omgeving stelt ook andere eisen aan de storage en de relatie tussen it-leveranciers en klanten wordt belangrijker en intensiever.
Bij een business defined it-omgeving zijn de zakelijke behoeften bepalend voor de inrichting van de it-infrastructuur. Daarbij moeten ook belangrijke trends zoals cloud, mobility, social media en big data een centrale rol spelen. Alleen dan kan it een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan het bedrijfsresultaat. Het is daarom hoog tijd om de bestaande it-strategie te herijken en te vertalen naar een omgeving die een concrete, meetbare bijdrage levert aan een verbetering van de bedrijfsvoering. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. It zou zich bijvoorbeeld meer kunnen richten op de zakelijke behoeften van eindgebruikers. Een betere afstemming op de zakelijke processen en ondersteuning van snelle innovatie zijn essentieel. En er kan meer gekeken worden naar nieuwe strategieën om infrastructuren uit te rollen die continu beschikbaar, flexibel en schaalbaar zijn.
Storage
Het aanpassen van de it-infrastructuur aan de behoeften van de business heeft ook grote impact voor de storage-omgeving. Door de enorme toename aan data worden intelligente toepassingen zoals data-analyse steeds meer verplaatst naar de randen van de storage-omgeving. De ‘databerg’ is steeds vaker te groot om deze volledig in een applicatie te laden voor analyses. Daarom zouden de applicaties zo dicht mogelijk moeten draaien bij de plek waar de data worden gegenereerd, zodat ze direct toegang hebben tot deze data en deze sneller kunnen verwerken. Organisaties die meer grip willen op hun data, zouden ook meer onderscheid moeten maken tussen de verschillende soorten data, om de opslag efficiënter te benutten. Bijvoorbeeld op basis van de frequentie van het gebruik. Tape is een geschikt medium voor gegevens die niet vaak nodig zijn, terwijl voor data die onmiddellijk omgezet moeten worden in bruikbare informatie een snel storagesysteem het beste is.
De manier waarop we ongestructureerde data (zoals video- en geluidsfragmenten) doorzoeken, verandert eveneens. Zoeken in de database wordt steeds vaker gedaan via queries, in plaats van directory-zoekopdrachten. Vooral de analyse van metadata wordt daarbij steeds belangrijker. Die metadata kunnen immers veel meer over de inhoud van een bestand zeggen dan alleen de bestandsnaam. Maar om hiervan efficiënt gebruik te kunnen maken, is het wel nodig dat de rol en de aanpak van it wel verandert. In plaats van uitgaan van de technische mogelijkheden, gaat het om de vraag: hoe biedt je eindgebruikers snel de zakelijke informatie die zij nodig hebben? Op welke manier zoeken zij naar informatie? Hoe kan technologie worden ingezet om zo snel mogelijk te voldoen aan die behoefte van de business? En natuurlijk ook: hoe kan deze informatie het beste worden beveiligd?
Het lijken misschien voor de hand liggende opmerkingen, maar deze vragen betekenen echt een culturele verandering voor veel it-afdelingen. Die zijn vaak operationeel gezien heel sterk en beschikken over de kennis en kunde om systemen draaiend te houden, maar vinden het lastig om de vertaalslag te maken van de behoeften van eindgebruikers naar hun it-expertise en zo bij te dragen aan verbetering van de bedrijfsprestaties. Er zou vanuit de organisatie en vanuit opleidingsperspectief dan ook meer aandacht moeten zijn voor training en bewustwording over deze belangrijke relatie tussen it en business.
Gevolgen
Business defined it heeft ook gevolgen voor de relatie tussen it-leveranciers en klanten. Van leveranciers wordt meer flexibiliteit gevraagd, ze moeten meer anticiperen op nieuwe vragen en direct kunnen reageren op veranderende behoeften van de klant. Een voorbeeld: de huidige service level agreements (sla’s) zijn in feite gebaseerd op een overeenkomst uit het ‘verleden’. Maar je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om zo’n overeenkomst periodiek aan te passen aan nieuwe behoeften van klanten en nieuwe afspraken maken tussen leverancier en afnemer. Ik zie bovendien dat leveranciers en klanten steeds meer een echt partnership aangaan, waarbij ze inzicht geven in elkaars toekomstplannen en op basis van overleg samen tot nieuwe, betere oplossingen komen. Dat is ‘business defined’ bij uitstek!
In de huidige wereldwijde economie zijn het niet zozeer de producten zelf die het onderscheid maken tussen leverancier A en leverancier B, maar de snelheid en het gemak waarmee die producten kunnen worden aangeschaft, ingericht en aangepast. We hebben het dan over ‘converged’oplossingen waarbij de verschillende componenten optimaal met elkaar zijn geïntegreerd. Juist op deze punten is een business defined it-omgeving essentieel. Het delen van informatie tussen verschillende afdelingen, het efficiënter maken van bedrijfsprocessen en het bereiken van nieuwe klanten is eenvoudiger geworden dan ooit.
In tegenstelling tot wat wel eens wordt gezegd, zal de cio hierdoor niet overbodig worden, maar zijn rol verandert wel. Nu ook de bedrijfstop steeds vaker een rol speelt bij het vormgeven van de it-strategie, wordt de it-afdeling een echte business partner, in plaats van een afdeling die puur een technische taak vervult.
Hu Yoshida, chief technical officer Hitachi Data Systems
Information Forum 2015
Business defined it is een van de centrale onderwerpen tijdens het Information Forum 2015, dat op 5 februari 2015 plaatsvindt in Zaltbommel.
Over de auteur
Hu Yoshida is cto van Hitachi Data Systems. Yoshida is een bekende naam binnen de storage-industrie. Zijn blog is onlangs uitgeroepen tot de top-10 van meest invloedrijke blogs binnen de storage-industrie (Network World). In 2006 werd hij benoemd tot cto van het Jaar.
Een geweldig artikel. Ik weet dat ik vroeger in vele debatten en discussies me altijd afvroeg waarom men zelden echt keek naar wat de werkelijke vraag was maar vaak verbaasd was dat IT min of meer de standaard zette.
Hu Yoshida geeft mij dan een warm gevoel door te stellen dat het de business moet zijn die de requirements en de volume vast stelt en terecht, met de mogelijkheden die we nu kennen, schaalbaarheid en flexibiliteit.
Heerlijk te lezen dat hij vind dat SLA’s gewoon periodiek moet worden bekeken. Waarom niet riep ik altijd al. Zaken wijzigen zich som met het kwartaal dus waarom een SLA niet? Komende uit hoogdynamische omgevingen heb ik hier altijd wel achter gestaan.
Thank you Mr. Yoshida.
Nou NQ……zo geweldig lijkt me dit artikel niet!
1- Artikel was goed begonnen maar helaas gelijk ingestapt in de core business van de auteur (als hij zelf dit geschreven heeft), storage!
2- Artikel benadert het onderwerp vanuit de business perspectief van de auteur. Beetje jammer!
3- Wat is het voorstel dan? Leuk en aardig e.e.a. te benoemen maar wat stel je verder voor? Hoe lossen we de uitdagingen die benoemd zijn?
Als voorbeeld SLA-onderwerp:
Veel leveranciers moeten langdurige investeringen doen in verschillende zaken voor hun dienstverlening. Dus aan de flexibiliteit die je van je leverancier verwacht hangt een prijskaartje. Hoe zou een leverancier dit moeten oplossen?
Tijd geleden heb ik op deze site een nieuwe term bedacht en geïntroduceerd: ‘Wegwerp-architectuur’
Wat de auteur allemaal roept lijkt me opgelost kan worden met deze oplossing: wegwerp-architectuur! Maar dit bestaat toch niet!
Laten we reëel zijn, transitie en transformatie van de huidige infrastructuur naar de nieuwe vorm is niet iets wat je snel kunt realiseren. Veel bedrijven zijn er al mee begonnen (hybride cloud, BYOD etc) maar het gaat wat tijd kosten.
Hetzelfde geldt ook voor het veranderen van business processen, schakels in de keten en productie.
Een ‘business defined it-omgeving’ lijkt me mooi bedacht maar het is ‘op dit moment’ niks meer dan een wegwerp-architectuur en desinvestering! Leveranciers met hun producten zijn nog niet klaar voor ‘business defined it-omgeving’ laat staan hun klanten!
@Reza
Ik vind het helemaal prima dat je een andere insteek in dit verhaal hebt. Is het niet een beetje zo Reza dat iedereen haar/zijn artikel insteekt vanuit eigen perspectief/dienstbaarheid. Ik vind daar op zich niet zoveel op tegen.
Overigens ben ik het wel eens met zijn benadering, voor in dit geval ‘Storage’ maar ik ben dit ook voor alle overige disciplines in en met IT. Maar dat even ter zijde. Wat mij betreft stoppen we allemaal maar eens een beetje met dat ingewikkeld denken en insteken en gaan we eens rustig terug naar een heldere segmentering in de zin van eenvoudig kijken wat de klant nodig heeft, niet wat IT denkt te willen verkopen.
Dat vraagt enige mate van onafhankelijkheid en een stapje achteruit willen doen die, gezien de hausse aan negativiteit met veel grote spelers de laatst tijd, ver te zoeken blijkt. Breng het niveau van kennis maar eens omhoog bij je klant. Leg die maar eens uit waarom je een bepaalde stap zou moeten willen zetten of, als je het lef hebt, eens te zeggen dat het veel eenvoudiger en misschien goedkoper kan.
Wat het SLA aspect betreft? Al sinds 1996 of 97 roep ik twee dingen.
1. Eis dat je CMDB compleet en op orde is, inclusief inventarisatie en licentiebeheer. Het scheelt je namelijk een enorme berg onzinnige rekeningen door iets te moeten uitvoren wat men noemt ‘Greenfield’ of andere, om eens te analyseren wat er aanwezig is voor een migratie.
2. Stel je sla’s gewoon periodiek bij. Schaal je neer, moet dat te koppelen zijn aan een rekening aan het einde van de maand, moet je opschalen, dan uiteraard ook.
IT als vehikel in mijn ogen is middel om besparingen, dus winst, te bewerkstelligen. Niet telkens weer een nieuwe investering te moeten doen omdat IT dat zo hard staat te roepen.
Eens als je zegt dat hij dit vanuit eigen merite en oogpunt schrijft, niet eens met je als je zegt dat je de kern van zijn betoog niet over zou willen nemen.