Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Plasterk: i-NUP legt basis e-diensten overheid

02 december 2014 - 11:01ActueelOverheid
Rik Sanders
Rik Sanders

De implementatieagenda Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (i-NUP) is eind van het jaar afgerond. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties toonde zich tijdens het slotevenement i-NUP en Operatie NUP tevreden over de resultaten van de afgelopen vier jaar.

Volgens de bewindsman is de basis voor een digitale infrastructuur gelegd, waarmee overheden nu zelf aan de slag kunnen om hun (digitale) dienstverlening te verbeteren. Uiterlijk eind 2017 moet er één digitaal loket zijn voor zowel burgers als bedrijven, van waaruit digitale zaken zijn af te handelen.

Minister Plasterk bedankte tijdens het i-NUP-slotevenement alle betrokkenen voor de resultaten van de afgelopen vier jaar. ‘Door hierin op te trekken als één overheid kunnen we mensen een betere service en meer gemak bieden. Blijf vooral samenwerken aan een betere dienstverlening.’

Onder regie van het ministerie van BZK hebben het Rijk, uitvoeringsorganisaties, gemeenten en leveranciers een basis voor een digitale infrastructuur gelegd, waarmee overheden hun  dienstverlening kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door gegevens beter met elkaar uit te wisselen en een digitale en veilige dienstverlening aan te bieden. Door i-NUP worden veel los van elkaar staande basisregistraties naar een samenwerkend stelsel gebracht. 

Het programma i-NUP is opgevolgd door Digitaal 2017: de rijksbrede ambitie van een betere digitale dienstverlening voor burgers en bedrijven. Zo moet er uiterlijk eind 2017 één digitaal loket zijn voor zowel burgers als bedrijven, van waaruit digitale zaken (al dan niet via toeleiding) afgehandeld kunnen worden. Dit vraagt een samenhangende, meerjarige aanpak. De regie hierop is neergelegd bij de Digicommissaris (de Nationaal Commissaris Digitale Overheid). Daarvoor is Bas Eenhoorn per 1 augustus jongstleden aangesteld. 

Naast het voeren van regie moet de Digicommissaris er ook voor zorgen dat meer overheidsorganisaties aansluiten op de infrastructuur en er meer gebruik van wordt gemaakt. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Manifest borgt gebruiksvriendelijke e-overheid

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs