Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Big data staat niet haaks op privacy

05 februari 2015 - 13:304 minuten leestijdOpinieData & AI
Mark Beekman
Mark Beekman

De opkomst van big data zet bestaande zekerheden en vertrouwde structuren flink onder druk. Tegenstanders wijzen op het gevaar van een ‘allesomvattend systeem dat onze privacy in gevaar brengt’. Nochtans heeft krampachtig verzet tegen deze nieuwe trend geen zin. Meer zelfs: door goede spelregels uit te tekenen met alle belanghebbenden, wordt big data een big win. 

Veranderingen lokken altijd reacties uit. Mensen hebben nu eenmaal niet graag dat hun oude structuren afgebroken worden. Dat is met de sterke opgang van big data niet anders. Vandaag zijn vele tientallen miljarden data online beschikbaar. Wie richtinggevende verbanden en trends in die veelal ongestructureerde data kan onderkennen, heeft meteen toegang tot een totaal nieuwe wereld. Die van de toekomstanalyse waarmee je je voordeel kunt doen ten aanzien van diegenen die die toegang helemaal niet hebben. Dat lokt dan effectief reacties uit. Vooral onzekerheid. Angst ook omdat het bestaande wereldbeeld uiteindelijk in elkaar dreigt te zakken.

Zulke reacties hebben we wel  vaker meegemaakt. Neem nu de plotse opgang van de boekdrukkunst. Op een bepaald moment slaagden enkele whizzkids van toen erin om de intellectuele bagage van verscheidene eeuwen op industriële manier bijeen te brengen in een boek. Dit tot grote consternatie van de ijverige monniken die vaak maandenlang gebogen stonden over hun perkamenten vellen om oude Griekse en Romeinse wijsheden over te pennen. Ook met de opkomst van het internet was het niet anders. Opnieuw diende zich een systeem aan dat zoveel internationaler en omvattender bleek dan wat de goegemeente tot dan toe gewoon was. Met Google, Wikipedia en YouTube kunnen zelfs kleine kinderen een ongelimiteerde hoeveelheid aan wetenschap binnenhalen.

De ontwikkelingen die zich nu  aftekenen rond big data gaan precies in dezelfde richting. De tegenstanders van big data waarschuwen voor de brutaliteit van het alles omvattende systeem.  Fundamenteel is er de angst dat de ‘machine’ onbeschermde persoonsgegevens zal meenemen om die op een onterechte manier te verwerken tot conclusies waar het individu dan geen controle meer over heeft. Deze angst slaat dan vaak weer om in verzet en in oproepen tot de nationale en de Europese wetgever om die nieuwe bedreigingen tegen te gaan. Om procedures waardoor de opslag en de verwerking van big data tegengegaan kan worden.

Het is hierbij belangrijk om het zogenaamd ‘gerechtvaardigd belang’ altijd goed voor ogen te houden. We spreken van een gerechtvaardigd belang wanneer het belang van de verantwoordelijke om de gegevens te verwerken hoger is dan het belang van de geregistreerde persoon om die gegevens niet te verwerken. Indien aan deze voorwaarde voldaan is, kunnen er gegevens verzameld worden om  bepaalde ontwikkelingen in kaart te brengen. Indien de verwerking van de data ook nog eens zo loopt dat het individu er geen schade van ondervindt, moet het ontwikkelingsproces rond big data niet brutaal afgeremd te worden.

Big data is helemaal niet eng. Techniek en innovatie zijn nu eenmaal tools om het leven gemakkelijker te maken. Het gaat erom die data zo goed mogelijk in te zetten en er als sector reeds vanaf het begin over na te denken hoe we eventueel misbruik en excessen kunnen voorkomen. Data beveiliging en data privacy zijn in dit opzicht erg belangrijk. De it/data-sector moet daarom regels en beveiliging vooropzetten. Uiteindelijk kan de sector daar zelfs groei-opportuniteiten uit halen.

Tot slot nog dit: toen de eerste auto’s de baan op gingen, werden meteen ook verkeersregels uitgetekend. Een auto is nu eenmaal een bijzonder handig transportmiddel. Voor iedereen. Alleen kan het verkeerd gebruik van die auto meteen ook tot levensgevaarlijke situaties leiden. Hetzelfde geldt voor data.

Mark Beekman, group marketing director bij Graydon

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Bedrijven niet klaar voor privacyregels EU

    7 reacties op “Big data staat niet haaks op privacy”

    1. Ewoud D. schreef:
      9 februari 2015 om 15:36

      Definitie van Big Data staat inderdaad niet haaks op de privacy maar zoals we vaak zien eroderen principes nog weleens onder druk van de Big Win, discussie over privacy wordt al gevoerd sinds de populariteit van Internet rijzende was. En angst voor ‘alles omvattende’ systemen is dan ook niet geheel onterecht gebleken als we kijken naar huidige post-PRISM momentum waar we ingekomen zijn na onthullingen over spelers en spelregels.

      Een marketing director die wat gaat roepen over verkeersregels betreffende het datagebruik klinkt in mijn oren net zo geloofwaardig als een politicus, neem dus alleen al de term ‘gerechtvaardigd belang’ als het om het bewaren van (telecom)gegevens gaat. De paragraaf waarin inhoudsloze kreet aangehaald wordt is ook behoorlijk tegenstrijdig, het belang van wie wordt er ondergeschikt gemaakt aan het belang van wat?

      Idee van ’toekomstanalyse’ laat wel zien dat auteur misschien wel wetenschappelijke mogelijkheden heeft maar nog niet de wetenschappelijke kwalificaties, marketing is nog opportunistischer dan de gemiddelde politicus. Als je persoonsgegevens gaat verwerken voor iets anders dan waarvoor ze verkregen zijn dan trek je ze uit hun oorspronkelijke verband en ontstaat al snel dat je komt ‘…tot conclusies waar het individu dan geen controle meer over heeft.’

      Zeg dus maar een recept voor Kafkaëske toestanden, de vervreemding die altijd optreedt als je oncontroleerbare conclusies als onomstotelijke waarheid aan gaat nemen. Voorbeeld van de boekdrukkunst gaat namelijk compleet scheef als we overwegen dat je wel eerst moet kunnen lezen voordat je werkelijk voordeel van zo’n ontwikkeling hebt.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      9 februari 2015 om 21:17

      @Mark
      Wanneer wordt data “big data”? Simpele vraag.

      Overigens een paar aanbevelingen over de omgang met (big) data.
      http://www.heise.de/tp/artikel/44/44051/1.html
      in het duits en 4 delen lang met een kader waarin e.e.a. geplaatst kan worden.

      Wellicht kun je mijn artikel hier
      https://www.computable.nl/artikel/opinie/internet/5219180/1282763/jagers-en-verzamelaars-in-ictland.html
      of hier
      http://www.compute-ability.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=34&cntnt01origid=73&cntnt01detailtemplate=metkomm&cntnt01lang=nl_NL&cntnt01returnid=73
      nog eens lezen.

      Login om te reageren
    3. Peter schreef:
      9 februari 2015 om 23:55

      En wie gaan straks bepalen welke big data beschikbaar komt aan het publiek? Zal dat de ongefilterde versie zijn of de gefilterde versie waarbij alle ‘gevaarlijke’ informatie al uit is gefilterd. Oftewel een variant van new speak.

      Login om te reageren
    4. Pa Va Ke schreef:
      10 februari 2015 om 07:36

      Een tijd geleden heb ik een stuk gelezen over een grote winkelketen die aankoopgedrag van klanten gebruikte om marketing op maat te sturen. Zij hebben daar o.a. een analyse op los gelaten om het koopgedrag van mensen die net in verwachting zijn te analyseren (in de eerste 3 maanden, dus meestal als familie/bekenden het nog niet weten). Op basis daarvan gingen ze gerichte reclame versturen die te maken heeft met het ouderschap.

      Gevolg hiervan was dat een vader een heel boos mailtje stuurde naar de winkelketen waar ze mee bezig waren, zijn lieve dochter was helemaal niet zwanger, dus waarom stuurde ze die reclame?
      Wat bleek enkele weken later… dochterlief bleek wel degelijk zwanger, maar had het nog niet verteld.

      Alhoewel het meisje in kwestie in de administratie van zo’n winkel slechts een database-record is, voelt dit toch al wel heel erg als een inbreuk op de privacy.

      Login om te reageren
    5. Michiel Croon schreef:
      10 februari 2015 om 14:45

      @Pa Va Ke:

      Dat ging om een Amerikaanse drogisterij keten. Zij hadden alles juridisch netjes geregeld incl. opt-in van de dame in kwestie, maar ze overschreden hiermee inderdaad de ‘creepy line’.

      Login om te reageren
    6. Henri Koppen schreef:
      10 februari 2015 om 18:18

      Ze hebben ervan geleerd, ze verspreiden de aanbiedingen nu over uiting heen samen met minder relevante uitingen. Overigens vind ik het veelzeggend dat er maar heel weinig van dit soort anekdotes zijn die ook nog eens een paar jaar oud zijn. Het algoritme zal overigens ook niet heel complex zijn geweest.

      Login om te reageren
    7. DL schreef:
      11 februari 2015 om 10:31

      Ik vind dit echt een fout artikel en toont juist aan dat Big Data, overigens ook vele BI omgevingen, niet juist omgaan met de privacy. Hoezo “gerechtvaardigd belang”, dit is in principe nooit in het belang van privacy als de touwtjes bij marketing liggen. Wat een onzin artikel.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs