Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Cyberprivacy geeft concurrentievoordeel’

17 februari 2015 - 08:19AchtergrondInnovatie & TransformatieApple
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over het zakelijk belang van online-privacy voor klanten. Apple-ceo Tim Cook waarschuwt dat er veel op het spel staat.

De hoogste baas van Apple benadrukt in een speech dat het overdragen van privacy aan digitale technologieën ons blootstelt aan grote gevaren. Daaronder niet alleen identiteitsdiefstal en financiële schade, maar ook ernstigere zaken. ‘We leven nog altijd in een wereld waarin niet alle mensen gelijk worden behandeld. Waarin teveel mensen zich niet vrij voelen om hun geloof te belijden of hun mening te uiten of van een persoon naar keuze te houden. Een wereld waarin die informatie het verschil tussen leven en dood kan zijn.’

In diezelfde toespraak op de Cybersecurity Summit van de Amerikaanse regering prijst Cook zijn eigen bedrijf en haalt hij uit naar concurrenten als Google en Facebook. Hij stelt dat voor Apple het vertrouwen van de klant heilig is en dat daarom privacy en security van begin af aan zijn ingebouwd in de producten en diensten van het bedrijf. ‘We hebben daarbij een rechttoe-rechtaan business model, dat is gebaseerd op het verkopen van de beste producten en diensten in de wereld. Niet op het verkopen van jouw persoonlijke data. Jij bent niet ons product.’ Promopraat van Apple of prima privacypijler? Wat vind jij?

https://www.youtube.com/watch?v=QI6DvV2muDE

Tim Cook spreekt op de Cybersecurity Summit van het Witte Huis:

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    3 reacties op “‘Cyberprivacy geeft concurrentievoordeel’”

    1. P Ribeiro do Nascimento schreef:
      18 februari 2015 om 12:58

      Er is inderdaad een enorme verschil m.b.t. privacy tussen business model van Apple en Facebook/Google. Diensten van Apple zijn nooit ‘gratis’ maar zijn gekoppeld aan hun apparaten, terwijl Facebook en Google ‘gratis’ producten leveren.

      Gratis is het natuurlijk nooit, voor elke dienst wordt wel betaald maar niet met rechtstreeks cashflow…. Jij betaalt voor G-products met jouw persoonsgegevens!

      Ik las een mooie (eye-opener!) boek van Julian Assange waarin de business model van Google wordt fijntjes doorgelicht, incl. connectie met State Departement.

      http://www.orbooks.com/catalog/when-google-met-wikileaks/

      “We know everything about you so… don’t be evil”.

      Login om te reageren
    2. Wim schreef:
      18 februari 2015 om 13:37

      Een variatie op het bekende: ‘als iets gratis is ben jij het product’. Cook suggereert dat het omgekeerde ook waar is, maar dat is nog maar de vraag. Er zijn steeds meer producten waarvoor je betaalt en alsnog je privacy inlevert.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      19 februari 2015 om 09:48

      Promopraat.
      Apple is een bedrijf met aandeelhouders en is daardoor verplicht om zoveel mogelijk winst te maken. Als dat door handel in persoonsgegevens kan dan zullen ze daar aan moeten of ze het nou willen of niet.

      Vergelijkbaar was de inzet van kinderarbeid voor Apple producten die pas na veel ophef onderzocht werd. Toen bleek ook dat Apple qua kosten haar leveranciers ook bizar weinig wilde geven. Als je een stevige prijs vraagt voor je producten is het nogal sneu om die winst niet te willen delen met de bedrijven die jouw helpen met dat product.

      Ander voorbeeld is de grootschalige belastingontduiking. Een bedrijf dat als missie statement heeft om de wereld te verbeteren door kwalitatief goede producten te maken maar vervolgens die winst niet ten goede van diezelfde samenleven laat komen slaat de plank volledig mis.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs