Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Outsourcing: van adolescent naar volwassen

13 april 2015 - 12:543 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
Jean-Francois Bloem
Jean-Francois Bloem

De term outsourcing is geboren in 1981. Echter, toen hadden we het zeker nog niet over het uitbesteden van it-beheer en -infrastructuren, maar meer over het uitbesteden van algemene bedrijfsprocessen. Outsourcing zoals we het nu in de it kennen, wordt door bedrijven vooral ingezet ter bevordering van de continuïteit van de it-systemen, de performance, het voldoen aan compliancy en om concrete sla’s af te spreken.

De markt is in ontwikkeling, maar in welke fase bevinden we ons precies? Toen it-outsourcing net op kwam zetten, was het heel gangbaar om het dagelijks beheer uit te besteden, maar zelf de infrastructuur in huis te houden. Sinds die tijd zijn veel organisaties vertrouwd geraakt met het inschakelen van een externe partij voor het beheren van de it. Zo vertrouwd, dat de wensen en verwachtingen toegenomen zijn. Zo besteden nu veel bedrijven hun gehele it-infrastructuur uit en worden it-partners bijvoorbeeld steeds meer ingezet voor samenwerking op het gebied van bedrijfsinnovatie.

Acceptatie

Vergelijk deze ontwikkeling met de acceptatie van het mobieltje. Bij de opkomst moesten veel mensen hier niks van weten. We wilden niet altijd bereikbaar zijn en met een telefoon op zak lopen. Na de eerste positieve ervaringen met bellen en sms’en, zagen we echter in dat het eigenlijk veel voordelen bood en wilden we meer. Resultaat: we gebruiken onze doorontwikkelde smartphone inmiddels als personal assistent en laten hem ons de weg wijzen, we gebruiken hem als nieuwsmedium en zetten hem, nog steeds, in om ons met anderen in contact te brengen. Op alle mogelijke manieren.

Ook outsourcing heeft een dergelijke ontwikkeling ondergaan. De redenen voor de acceptatie van outsourcing zijn in dit geval dat organisaties gezien hebben dat uitbesteding vele voordelen biedt, dat je niet per definitie de regie kwijt bent én het feit dat het bijzonder moeilijk is om het kennisniveau van it-afdelingen hoog te houden. Men wil, ook hier, meer. En dat ‘meer’ bestaat er vooral uit dat it-partners een steeds grotere rol binnen organisaties krijgen, aangezien zij de it-kennis in huis hebben. Bijvoorbeeld op het vlak van bedrijfsontwikkeling en innovatie.

Hogere eisen

Voor veel organisaties is de groeiende rol van de it-partner reden te meer om kritisch naar de eisen aan een dergelijke partner te kijken. Vooral eisen op het gebied van security tellen momenteel zwaar mee. Logisch natuurlijk, want zaken als DDoS-aanvallen, byod en internet of things (IoT) zijn aan de orde van de dag. Dit betekent dat er meer security-risico’s ontstaan. Naast dat partijen bij het afsluiten van contracten te maken hebben met de it-manager en de afdeling inkoop, schuift er tegenwoordig regelmatig een security officer aan, om aspecten als de security policy en certificeringen onder de loep te nemen. Zo zijn er branchespecifieke certificeringen en ziet de security officer graag een bewezen track record van succesvolle projecten.

Toekomst

De markt op het gebied van outsourcing is in mijn optiek jongvolwassen. Er zijn wat groeipijnen geweest, maar inmiddels hebben we een spurt aan ontwikkelingen gehad, en staan er nog veel meer op stapel. Zoals gezegd nemen de wensen op het gebied van outsourcing van it toe. Net zoals er mensen zijn die nog gebruik maken van een vaste telefoon, verwacht ik niet dat it in eigen beheer gaat verdwijnen. Ik voorspel echter wel dat er op het gebied van outsourcing een nog sterkere toename van de acceptatie zal plaatsvinden. Steeds meer organisaties kiezen niet voor het regisseren van de it, maarvoor  het uitbesteden van het dagelijkse werk. De outsource partijen zijn er wat mij betreft klaar voor! 

Meer over

BYODDDoSSmartphonesSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Puzzel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-afdeling in MKB nog steeds ‘onvolwassen’

    Eén reactie op “Outsourcing: van adolescent naar volwassen”

    1. Ewoud D. schreef:
      15 april 2015 om 23:30

      Benieuwd of deze commercieel manager al droog achter zijn oren is, daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen nu een koe in zijn achtertuin moet gaan zetten maar enkel dat ze even nadenken moeten denken wat ze precies uit handen gaan geven:

      “Steeds meer organisaties kiezen niet voor het regisseren van de it, maar voor het uitbesteden van het dagelijkse werk.”

      Het is maar een zinnetje die mogelijk uit de context van de boodschap getrokken is maar wel interessant want wie neemt verantwoordelijkheid voor wat?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs