Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ordina

Ordina ziet omzet over eerste kwartaal dalen

30 april 2015 - 08:593 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyOrdina
Annemiek Sprado
Annemiek Sprado

Dienstverlener Ordina presenteert de eerste kwartaalcijfers van 2015. De omzet van de divisie Technologie & Competenties is daarbij gedaald. Deze grootste divisie heeft het moeilijk mede door de nasleep van eerdere berichten over integriteitskwesties. Andere divisies die normaliter in moeilijkere marktomstandigheden verkeren hebben juist groei gerealiseerd.

Stéphan Breedveld, ceo bij Ordina, vermoedt dat de recente berichtgevingen en de discussie omtrent ict-projecten bij de overheid hebben geleid tot vertraging in besluitvorming voor ict-projecten in de publieke sector en zorgmarkt in Nederland. Dit raakt voornamelijk de divisie Technologie & Competenties, die applicaties ontwerpt en bouwt . Dit gebeurt in de contractvormen detachering, sourcing en projecten, voor zowel pakketoplossingen als maatwerk.

De omzet daalde met 12,3 procent naar 41,3 miljoen euro. Het eerste kwartaal van 2014 bedroeg de omzet nog ruim 47 miljoen. Deze daling wordt grotendeels veroorzaakt door een kleiner aantal grote projecten bij de overheid en door afnemende vraag bij een aantal grote klanten uit de energie- en telecomsector die momenteel kostenreducties doorvoeren. De financiële dienstverlening is relatief stabiel gebleven.

De divisie Business Consulting & Solutions adviseert klanten hoe zij hun processen en ict kunnen verbeteren. Daarnaast combineert de divisie businesskennis met technische expertise tot duurzame oplossingen op het gebied van business intelligence, (digitale) klantinteractie, ketenintegratie en security. De omzet daalde met hier met 3,6 procent naar 14,0 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de afbouw van de generieke activiteiten van Ordina Consulting Public en de verkoop van Fundation (impact eerste kwartaal1,2 miljoen) is de omzet 5,0 procent gestegen door nieuwe projecten bij klanten uit de carriers- en mainportssector en groei bij een aantal kleinere financiële instellingen.

Stijging

De divisie Beheer draagt zorg voor het beheer, onderhoud en vernieuwing van applicaties middels langetermijncontracten. De omzet van deze afdeling steeg 3,3 procent naar 14,4 miljoen euro dankzij voornamelijk klanten uit de carriers- en mainportssector. 

Bij de Ordina-tak België/Luxemburg steeg de omzet 4,5 procent naar 18,8 miljoen euro. De omzetstijging komt voornamelijk door groei bij grote klanten in de marktsegmenten industrie en financiële dienstverlening in zowel België als Luxemburg.

Geen verwachting

Ordina spreekt bewust geen verwachting uit voor het komende kwartaal, maar voert wel een aantal aanpassingen door. Zo gaat de commerciële-afdeling werken met kleinere teams waarin een duidelijke specialisatie naar levermodel is doorgevoerd.

De komende periode legt Ordina prioriteit op het verhogen van productiviteit. Zo zal het sales force effectiveness-programma leiden tot meer focus en specialisatie in de klantbenadering. Daarnaast gaat Ordina inzetten op een innovatieprogramma waarmee zij samen met bepaalde klanten experimenteren met nieuwe toepassingen die waarde toevoegen aan de huidige business. Daarbij gaat de dienstverlener de relaties met universiteiten, start-ups en kenniscentra uitbouwen, verdiepen en met hen co-creëren.  

De afdeling Sourcing zal dit jaar niet meer separaat rapporteren als divisie en wordt breder ingezet bij klanten van alle divisies als nieuw levermodel. De omzet en kosten van het sourcingmodel vallen sinds 1 januari 2015 bij de leverende divisies in Nederland.

Daarbij gaat Ordina om de productiviteit verder te verbeteren ook dit jaar om- en bijscholing van de medewerkers via een ‘T-shaped’-aanpak stimuleren. Dit betekent dat naast technische competenties ook geïnvesteerd wordt in business kennis en soft skills. 

Meer personeel

In het eerste kwartaal van 2015 is het aantal directe medewerkers met zeven fulltimers gestegen. De Nederlandse dienstverlener heeft onder andere geïntensiveerd in het aanwerven van ‘Young Professionals’. Het aantal indirecte medewerkers is met zes fte gestegen, dit betreft het invullen van bestaande formatieplaatsen.

Meer over

ConsultingDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Ordina
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Ordina zit weer in de zwarte cijfers

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Bij Ordina draait ICT steeds meer om mensen

    Ordina
    ActueelOverheid

    Twijfelende overheid kost Ordina omzet

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs