Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vertrouwen in data-innovatie van groot belang

02 juni 2015 - 15:503 minuten leestijdOpinieSecurity & Awareness
mr. Dennis van Beem
mr. Dennis van Beem

Bij data-innovatie denken veel mensen gelijk aan tech-bedrijven en andere start-ups in Sillicon Valley. Maar data bieden voor alle bedrijven en sectoren handvatten om te verbeteren, te innoveren en te groeien. Sterker nog, de inzichten die data opleveren fungeren als katalysators voor de gehele economie. De maatschappij is echter behoorlijk sceptisch als het aankomt over deze ontwikkeling. Tijd om die onnodige angst de wereld uit te helpen.

Het belang van data voor het bedrijfsleven bleek onlangs nog maar eens uit onderzoek van Ipsos Public Affairs. In opdracht van BSA The Software Alliance ondervroeg de organisatie meer dan vijftienhonderd Europese en Amerikaanse senior executives en business decision makers over de rol van data in hun bedrijf. Daaruit kwam een aantal verrassende resultaten naar voren:

  • Data-analyses zijn belangrijk voor bedrijven in alle soorten en maten – inclusief een overweldigende meerderheid (60 procent) van mkb’ers met vijftig medewerkers of minder.

  • Data-analyses dragen bij aan het creëeren van werkgelegenheid. Van de Europese senior executives geeft 58 procent aan dat data-analyse een belangrijke rol speelt bij hun plannen om meer personeel aan te nemen. Bij de Amerikanen is dat zelfs 61 procent.

  • Acht van de tien respondenten geven aan dat data-analyses over het algemeen een belangrijke rol spelen bij het beter van dienst zijn van consumenten.

Puntje van de ijsberg

Veelbelovende cijfers, die echter nog maar het puntje van de ijsberg weergeven als het om de potentie van data-innovatie gaat. Zo schat de Nationale Denktank dat big data een additionele 45 miljard euro kunnen toevoegen aan de Nederlandse economie. Daarvoor is dan echter wel een cultuuromslag nodig. Zo moeten bedrijven nóg meer de mogelijkheden zien die data bieden, maar ook in de maatschappij zijn veel mensen een beetje huiverig voor de digitale economie en voor data-innovatie.

Heel gek is dat niet. Er zijn immers genoeg voorbeelden te bedenken van hoe data misbruikt kunnen worden om de privacy op massale schaal te schenden. In de film Minority Report leeft Tom Cruise in een wereld waar de overheid zoveel inzicht haalt uit data, dat het mogelijk is criminelen te arresteren vóórdat zij een misdaad begaan. Maar dat er ook in het echte leven gevallen bekend zijn vanprivacyschending op grote schaal, blijkt wel uit de onthullingen die Edward Snowden deed.

Laten we echter niet vergeten dat data niet alleen bestaan uit persoonsgegevens. Zo worden er ontdekkingen gedaan op basis van windturbines en straalmotoren, die gebruikt worden om verder te innoveren. Of denk aan de voordelen die data uit financiële markten bieden, uit verkeerspatronen of hoe gegevens over energieconsumptie kunnen bijdragen aan het verminderen van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Het is daarom belangrijk om te werken aan het verbeteren van het fundamentele vertrouwen van de maatschappij in de digitale economie. Door mensen te onderwijzen over de mogelijkheden en toepassingen van data. Maar ook door rekening te houden met bezwaren op het gebied van privacy. Geen gemakkelijke opgave, maar kijkend naar het belang van onze economie, wel een die z’n vruchten afwerpt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs