Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Vrouw printer

‘2D-printers hebben hun langste tijd gehad’

24 juni 2015 - 08:19OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de traditionele printer, die tekst en beeld plat afdrukt op papier.

De verkoop van printers in de emea-regio (Europe, Middle-East and Africa) is gedaald in het eerste kwartaal van dit jaar. De daling van 8 procent is vooral te wijten aan teruglopende afzet in het Midden-Oosten, Afrika en Centraal plus Oost-Europa. In de West-Europese markt, die goed is voor 60 procent van de printermarkt, is de verkoop gelijk gebleven.

Opvallend genoeg noteert Nederland nog wel een 5 procent groei, weet marktmeter Context te melden. Onderzoeksbureau IDC zag eind vorig jaar de daling al bescheiden inzetten. Komt het papierloze kantoor er nu eindelijk van? Gaat de ouderwetse printer er echt uit? Of is het apparaat nog altijd onmisbaar? Wat vind jij?

Meer over

Printing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    7 reacties op “‘2D-printers hebben hun langste tijd gehad’”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      25 juni 2015 om 06:34

      Er worden nog steeds matrix printers gemaakt en gebruikt op grote schaal. Uiteraard veel minder dan in de hoogtijdagen.
      Maar het moeten hebben van papieren tijdens vergadering om aan te tonen dat je ‘serieus’ bent kan makkelijk vervangen worden door een tablet.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      25 juni 2015 om 07:15

      Even een voorbeeld. Je wilt duidelijk maken wat het gevolg is als een website omgebouwd wordt naar responsive design. Dan leg ik vijf A4’tjes op tafel met alle groottes van beeldschermen op schaal.
      Visualiseren kan soms echt beter met papier.

      Zoals Johan terecht opmerkt er bestaan nog veel matrixprinters bijv. in garages waar een drievoudige doorslag geprint wordt.
      De kreet “het papierloze kantoor” hoor ik al dertig jaar, ik zie alleen maar meer papier. Gister nog vier bedrijven verteld dat ik geen papieren reclame wil hebben, hopelijk komt het nu wel aan.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      25 juni 2015 om 08:44

      @Jan
      Niet aan bedoel je? 😉

      En reclame kun je retour afzender versturen en ze op extra kosten jagen met hun milieuvervuilende spam.

      Login om te reageren
    4. M schreef:
      25 juni 2015 om 11:41

      @Jan:
      Ik heb gewoon een nee/nee sticker op de deur. Er glipt nog wel eens wat tussendoor, bijv. als ze een reclamefolder in een huis-aan-huis blad hebben gevouwen. Maar stelt niet veel meer voor. Misschien 5..10x per jaar reclame op de mat (van bedrijven waar ik niet al banden mee heb); that’s it.

      Login om te reageren
    5. Jan van Leeuwen schreef:
      25 juni 2015 om 16:08

      Nee/Nee heb ik al maar er zijn organisaties/vakverbanden die hun bladen op naam sturen, daar is afmelden lastig, komt vaak niet door, ja zeggen en nee doen, is het devies.

      Login om te reageren
    6. Jos Visser schreef:
      25 juni 2015 om 19:44

      Uhhh, ik vind, uhhh, het onderwerp echt te onbelangrijk om er een mening over te hebben. Kijk, er gebeurt natuurlijk steeds minder op papier. Er wordt nog wel eens wat afgedrukt, maar heftige groei zit er niet aan te komen. Een snelle teloorgang ook niet. Gewoon een langzame maar zekere daling… Geen groeimarkt, geen aandelen in kopen, maar we gaan de komende decennia natuurlijk nog wel wat printen…

      Login om te reageren
    7. Frank Heikens schreef:
      26 juni 2015 om 06:53

      Papier verdwijnt niet, printers ook niet, maar er zal steeds minder worden geprint. En als straks de tablet helemaal is doorgedrongen in het bedrijfsleven, net als de smartphone, dan zal er nog minder worden geprint: de agenda en de ondersteunende documenten heeft een ieder dan al bij zich.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs