Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Undo-optie ook nodig voor social media’

08 juli 2015 - 11:05OpinieInnovatie & TransformatieGoogleMicrosoft
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over het bredere nut van een undo-optie voor verzonden berichten.

Google reïncarneert een oude functie van bedrijfseigen mailservers zoals Exchange en Lotus Notes: de mogelijkheid om een verzonden mail ‘ongedaan te maken’. De Gmail-dienst van Google bood de undo-optie al in zijn set experimentele functies (in te stellen in Google Labs). Nu kunnen  alle negenhonderd miljoen Gmail-gebruikers ervoor kiezen om een uitgestuurde mail weer te herroepen. Technisch gezien is de mail dan natuurlijk niet verzonden, maar zit het in een tijdelijke buffer. Dit moet fouten, missers, blunders en andere miscommunicatie voorkomen. Nuttig, zou ook geïmplementeerd moeten worden voor social media. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    12 reacties op “‘Undo-optie ook nodig voor social media’”

    Nieuwere reacties »
    1. Johan Duinkerken schreef:
      9 juli 2015 om 06:28

      Uiteraard zorgt de undo voor dat gebruikers het niet meer zien. De oorspronkelijke berichten zullen gewoon bewaard worden en meegenomen bij de Big Data analyses. Dat is immers het verdienmodel van gmail.

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      9 juli 2015 om 08:21

      Johan slaat de spijker op z’n kop! Je kunt wel beschermd worden tegen andere gebruikers, maar niet tegen Google.

      Login om te reageren
    3. Adrie schreef:
      9 juli 2015 om 09:23

      Een Undo knop is de verkeerde benaming, men moet beseffen dat alles wat je tegenwoordig zegt, schrijft of doet vastgelegd KAN worden. Dat is de prijs die we betalen voor de digitalisering, minder lokaal meer globaal.

      Vandaar dat het geen Undo knop is maar meer een “vanaf nu niet meer publiceren” knop. Het is inderdaad zo dat de grotere bedrijven informatie vastleggen en archiveren, besef wel dat het ons ook helpt. Zonder deze informatie was google minder goed in het weergeven van correcte zoek resultaten.

      Een social media undo knop is niet direct een oplossing, misschien kan Google proberen een algoritme in te bouwen waarmee ze mensen tegen zichzelf beschermen. Dat lijkt mij een betere oplossing, als je bv na het stappen een foto online zet dat je daar dan 3 minuten later een reminder van krijgt of je hem wel ECHT wilt publiceren…

      Login om te reageren
    4. Lennart de Graaff schreef:
      9 juli 2015 om 10:25

      Op facebook en twitter kan je al je posts / tweets toch al deleten? Dat is hetzelfde mechanisme als gmail met Undo doet…

      Login om te reageren
    5. Johan Duinkerken schreef:
      9 juli 2015 om 10:29

      Ook bij facebook en twitter zijn het ‘soft’ deletes. En vergeet ook niet de diverse index websites die ook nog eens een versie hebben van wat jij dacht verwijdert te hebben.

      What is put on the internet stays on the internet.

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      9 juli 2015 om 10:48

      Waarom beginnen we niet met een edit-functie voor computable zodat je een evntuele schrijfffout nog kan korrrigeren . . .

      Login om te reageren
    7. Frank Heikens schreef:
      9 juli 2015 om 11:41

      @Jan: korrrigeren

      Goeie!

      Login om te reageren
    8. Jan vd Ende schreef:
      9 juli 2015 om 13:17

      Ik denk niet dat het er bij de undo om gaat, dat er vastlegging kan plaats vinden undo berichten bewaard blijven. Het gaat er meer om, dat hetgeen in een opwelling geplaatst is, niet meer voor groepen mensen zichtbaar is.

      Dat vastleggen gebeurt hoe dan ook altijd en blijft na een undo wel ergens in een databaseje staan. Uiteindelijk zal Google ook geïnteresseerd zijn hoe vaak die undo is ingedrukt.

      Overigens wordt “vanaf nu niet meer publiceren” wel een hele grote knop. Undo is korter 🙂

      Login om te reageren
    9. Pa Va Ke schreef:
      9 juli 2015 om 14:24

      E.e.a. zal afhangen van de timing. Als je een mail stuurt en de ontvangende partij heeft zijn systeem aanstaan en gebruikt bijv. pop3 dan staat de mail meteen lokaal bij de ontvanger.

      Zover mijn ervaring reikt helpt hier geen “undo” knop tegen.

      Dito voor andere social media: als anderen het al gelezen hebben en op één of andere manier een lokale copy hebben gemaakt, of jouw boodschap al weer gedeeld hebben op (andere) social media, wordt het heel lastig de hele keten te “undo-en”

      Login om te reageren
    10. Louis Kossen schreef:
      9 juli 2015 om 16:08

      @Jan Dat zou ook een hele grote wens van mij zijn dat je hier achteraf nog wat correcties aan kan brengen. Het beste is natuurlijk dat voordat je reageert eerst de reactie nog eens heel goed na te lezen maar betrap mezelf erop, achteraf, dat niet gedaan te hebben. Een dubbel woord, verkeerd gespeld, een halfbakken zin en het ergste van alles is als de d’s en t’s niet goed staan. Dat is tenenkrommend.

      Het posten op social media’s is weer van een hele andere orde. Vaak is te laat en is het allang al opgemerkt als er inhoudelijks iets vreemds staat. Google draait inderdaad nergens zijn hand voor om, het machtigste bedrijf ter wereld wat dat betreft, de opper datahamsteraars. Wel handig hoor, dat Google.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs