Volgens Gartner wordt informatie in de komende jaren steeds belangrijker voor de transformatie van business-processen, aldus Forbes. Veel bedrijven richten hun pijlen op big (en small) data, maar ze worstelen nog met de vertaling van data naar concreet concurrentievoordeel. Om de kloof tussen data en duidelijke inzichten te overbruggen, is een sterke strategie voor data-analyse noodzakelijk.
Bedrijven moeten daarvoor de rol van data en analyse in de organisatie opnieuw onder de loep nemen. Wellicht moet er een nieuwe of herziene strategie worden ontwikkeld die rekening houdt met de behoeften van alle stakeholders – gebruikers, marketeers, analisten, klanten en it – en ontwikkelteams.
Wat bedrijven, gebruikers en it willen
![714370365283.jpg](https://www.computable.nl/wp-content/uploads/2015/07/5433488-300x225.jpg)
Om de waarde die data biedt optimaal te benutten, is het essentieel te begrijpen wat elke individuele doelgroep nodig heeft:
– Bedrijven willen information management tools beter benutten, meer klantbetrokkenheid en -loyaliteit creëren om uiteindelijk de markt en klanten beter te begrijpen.
– Eindgebruikers willen relevantie, eenvoud en interactie. Ze willen informatie ontvangen op het moment dat het voor hen nodig is om een bepaalde taak te kunnen uitvoeren.
– It-managers willen ‘self service’-analyse bieden op elk apparaat en de gebruikservaring verrijken met rapporten en visualisaties.
Vaak concurreren deze behoeften met elkaar en dit maakt het lastig voor bedrijven om een goede analyse-aanpak te formuleren. Om toch aan alle behoeften tegemoet te komen, zou de analyse direct in de context van de applicatie, het apparaat of het werkproces moeten worden geplaatst. Zo kan de organisatie zijn marktpositie behouden, klanten gepersonaliseerde informatie bieden en de gebruikerservaring, die it verlangt, verbeteren. Hoe is dit te realiseren? Het begint bij een vereenvoudigde visie op het analyseproces, die wordt weergegeven in de afbeelding.
Deze visuele weergave laat de twee belangrijkste aspecten van analyse zien: begrip (understand) en betrokkenheid (engage), beide gevoed door big data. Op hoog niveau kunnen geïntegreerde analyses helpen om de markt en klanten te begrijpen.
Daarnaast kan de analyse helpen om meer begrip en betrokkenheid te creëren bij eindbeslissers dankzij visuele weergaves zoals grafieken, rapporten en dashboards. Hiermee zien ze in één oogopslag wat de conclusies zijn uit de data-analyse en waar strategische business-kansen liggen.
Geïntegreerde analyse
Als we kijken naar de technische randvoorwaarden van analyse-tools is de integratie en communicatie met andere systemen essentieel. Voor een effectieve data-applicatie is het daarom nodig te bouwen op drie uitgangspunten: schaalbaarheid, snelheid en koppeling met open api’s. Vooral het visualisatieplatform moet toegang hebben tot alle databronnen binnen de organisatie, inclusief Rdbms, NoSQL, Hadoop, cloud en documenten. Om betrouwbare en complete inzichten te kunnen leveren, moeten big data-tools dus eenvoudig gegevens kunnen inladen uit alle relevante bronnen: interne, externe en online datasets. Bovendien moet de gebruikerservaring interactief en intuïtief zijn, zodat gebruikers de tool eenvoudig leren gebruiken, en dus productiever kunnen werken.
Conclusie
Geïntegreerde analyse slaat de brug tussen ruwe data en contextuele, concrete inzichten. Uit onderzoek van Dresner Advisory Services blijkt dat veel topbedrijven hun focus al hebben verlegd naar deze vorm van analyse; twee op de drie bedrijven geeft aan dat integratie van analyse cruciaal is voor hun strategie. Denk bijvoorbeeld aan beursgenoteerde bedrijven, waar deze noodzaak zeker al van toepassing is.
Bedrijven kunnen optimaler met asset management omgaan dankzij tijdige, accurate, contextuele en interactieve rapportages. Ook de mogelijkheid om snel historische én actuele markt- en klantinformatie te raadplegen helpt de resultaten en roi te verbeteren. Analyses helpen namelijk om de meest relevante en winstgevende producten en diensten te definiëren en focus op specifieke doelgroepen te bepalen. Het verschil tussen succesvolle bedrijven en achterblijvers is hoe goed zij hun klanten kennen en hoe goed zij communiceren met hun klanten. Pas als je toegang hebt tot de data die nodig is voor personalisatie en die inzicht geeft in de klant, hebben bedrijven de grootste kans op omzetgroei.
Directors citeren Forbes.
Forbes citeert Gartner.
Gartner zegt dat Bedrijven optimaler met asset management kunnen omgaan dankzij tijdige, accurate, contextuele en interactieve rapportages. Met dashboards enzo. Conclusies met een oogopslag.
Bedrijfsvoering als tomtom. Na de volgende crisis rechts aanhouden. U bent nu op uw bestemming.
We hebben toch van Steve Jobs geleerd dat behoefte iets is wat je moet creëren en dat mensen niet weten wat ze willen hebben totdat je ze het laat zien?
Dat lukt alleen als je de illusie van kwaliteit en exclusiviteit weet neer te zetten waarbij kopers het waanidee adopteren dat ze niet alleen superieure spullen kopen, maar er ook nog zelf superieur door worden.
Daar kan geen geïntegreerde analyse tegenop.
@hk
“We hebben toch van Steve Jobs geleerd dat behoefte iets is wat je moet creëren en dat mensen niet weten wat ze willen hebben totdat je ze het laat zien?”
vroegaa noemden we dat in marketing: latente behoeften