Huawei boekt een forse omzetgroei in de eerste zes maanden van 2015. In vergelijking met 2014 boekt het Chinese bedrijf 30 procent meer omzet. In totaal boekte Huawei een omzet van 175,9 miljard Chinese yuan (26,2 miljard euro). De winstmarge was 18 procent, vergelijkbaar met vorig jaar.
Huawei levert infrastructuur voor de telecomsector, brengt consumentenproducten zoals smartphones op de markt en heeft een zakelijke afdeling. Volgens Meng Wanzhou, financieel directeur van Huawei, heeft het bedrijf een stabiele en gezonde groei geboekt op alle drie de bedrijfstakken. Wanzhou geeft aan dat Huawei de groei de rest van het jaar gaat vasthouden. Het bedrijf meldde eerder dat het een omzet van zeventig miljard Amerikaanse dollars wil bereiken in 2018.
Verkoopcijfers van smartphones zijn onbekend, die volgen later deze week. In 2014 exporteerde het bedrijf 138 miljoen apparaten waarvan 75 miljoen smartphones. Behalve het bedienen van de consumentenmarkt is Huawei ook op de zakelijk markt aan het groeien. Zo wil de ict-leverancier dit jaar groeien naar duizend partners in West-Europa. Momenteel heeft de leverancier met zevenhonderd bedrijven samenwerkingsverbanden.
Verder tekende Huawei dit jaar al verschillende intentieverklaringen voor Smart City-concepten met steden als Den Haag, Groningen en Tilburg. Huawei leverde Smart City-oplossingen aan meer dan zestig steden in meer dan twintig landen en regio’s. Met de toenemende connectiviteit voor steden heeft Huawei meerdere technologieën voor het Smart City-concept ontwikkeld zoals Smart Government, Safe City, Smart Emergency Command, Smart Hospital, Smart Education, Smart Grid en Smart Tourism.