Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Dieselgate helpt open source’

02 oktober 2015 - 08:22OpinieInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over 'dieselgate', de dieselfraude van onder andere Volkswagen, wat open source versterkt.

Autofabrikanten zijn door de mand gevallen. Volkswagen voorop, maar vlot gevolgd door andere producenten van auto’s met vervuilende dieselmotoren. De wagens blijken dankzij sluwe software te ‘weten’ wanneer ze getest worden op de uitstoot van milieuvervuilende gassen. Een testbank laat een auto namelijk niet naturel rijden; alsmaar rechtdoor, zonder menselijk rij- en remgedrag, enzovoorts. Tijdens zo’n test past de wagen zichzelf aan, waardoor ‘ie minder uitstoot – en minder optimaal rijdt – en dus door de strenge tests komt.
De ontstane ophef over dit ‘dieselgate’ helpt echter niet alleen de directe concurrentie van de zelffrauderende auto’s. Naast de schonere tegenhangers, hybride auto’s en elektrische auto’s, helpt de fraude door Volkswagen en vele anderen ook open source software. Hoe dat zo? Simpel, als de sluwe autosoftware openlijk inzichtelijk was, zou de dieselfraude niet zijn gelukt. De strenge overheidskeuring zou dan namelijk de werking van de programmatuur kunnen doorlichten. Professor Eben Moglen heeft gelijk. Wat vind jij?

Meer over

Opensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Volkswagen
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Sjoemelsoftware is woord van het jaar

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft deelt code Chakra JavaScript engine

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Apple maakt Swift open source

    16 reacties op “‘Dieselgate helpt open source’”

    « Oudere reacties
    1. Ewoud D. schreef:
      6 oktober 2015 om 20:33

      @Jan
      Even een chronologisch rijtje:

      1998 – Ford
      1998 – Honda
      1995 – General Motors
      1998 – Volvo, Renault en anderen

      Inderdaad was het ‘gesjoemel’ al een jaar of 6 bekend en het beperkt zich ook niet tot de autoindustrie, CPT geeft namelijk wel een aardig beeld van de ‘usance’ in het dominee en koopman probleem.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      7 oktober 2015 om 07:13

      @cpt de vraag is of met het zal opmerken.
      Het is niet zo moeilijk om een volkomen legtiem (lijkende) functie in de software te verwerken die een berekening maakt adhv trotle-position, rpm en inlaat druk.
      Zo’n functie zal je toch nodig hebben en deze is best zo te maken dat bij een lage inlaat druk (== onbelast == testomgeving) de motor schoner te laten verbranden.
      Als je dat een beetje slim schrijft dan is zelfs met de source in handen kwaadwilligheid niet te ontdekken !

      Login om te reageren
    3. Ewoud D. schreef:
      7 oktober 2015 om 09:55

      Goh, het gesjoemel bij Computable gaat ook maar door. Misschien dat redactie even een onderzoek kan doen aangaande de ‘emissiewaarden’ van sommige experts aangezien ik een grote ‘milieuvervuiling’ vermoed.

      Login om te reageren
    4. cpt schreef:
      7 oktober 2015 om 10:37

      @pascal dit is precies het punt van mijn schrijven: open source op zich is niet de oplossing.
      Inderdaad, gefoezel door obscurity haal je er niet makkelijk uit. Nu “met OSS had dit niet gebeurd!” roepen is direct meerennen met weer een trend (net als het blindelings meerennen met de Agile of de DevOps bewegingen).

      De oplossing heb ik gegeven aan het eind van mijn schrijven.

      Login om te reageren
    5. Ruud Kluivers schreef:
      7 oktober 2015 om 12:56

      Natuurlijk staat o.a. Open Source voor volledige openheid. Bedrijven hebben redenen van uiteenlopende aard om geen inzicht te geven in hun code, in het ergste geval omdat ze kwaadaardige functies hebben ingebouwd. Transparantie is alleen een optie als je niets te verbergen hebt. Bedrijven die werkelijk het belang van hun klanten respecteren kiezen (eerder) voor openheid en mogelijk ook dus ook open source.

      Login om te reageren
    6. Frank schreef:
      21 oktober 2015 om 22:38

      Het is de politiek die dit soort fraudes mogelijk maakt, niet het type software licentie. We weten allemaal dat er niets van klopt, ook de politiek, maar niemand die hier iets aan wil doen. Maar nu de Amerikanen bloed ruiken, spreekt iedereen er ineens schande van? Er lopen her en der een paar mensen rond met boter op hun hoofd…

      TNO meet al ruim 10 jaar lang een verschil van 35 tot 45 procent in de verbruikscijfers:
      http://www.nu.nl/duurzaam/3001491/autos-minder-zuinig-dan-fabrieksopgave.html

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs