Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Ads en malware lijken steeds meer op elkaar’

04 januari 2016 - 15:45OpinieSecurity & Awareness
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de overeenkomsten tussen ads en malware. (Geen IT-grap.)

Hedendaagse ads en netwerken voor het serveren daarvan hebben verdacht veel weg van malware en de netwerken om die te bezorgen en te bestieren. Beide maken gebruik van vermomde (obfuscated) JavaScript-code, verborgen iframes, veel redirects die ook nog eens vertakken, uitgebreide en opdringerige tracking, somt security-expert Richard Westmoreland op.

Beide hebben ook grote, veranderende content delivery networks, verdachte top-level domeinnamen, aansturingsdata in de url, en betrokken partijen die betaald krijgen voor ‘doorverwijzing’, vervolgt hij. De gelijkenis is treffend. Wat vind jij?

 

Meer over

JavascriptMalware

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    2 reacties op “‘Ads en malware lijken steeds meer op elkaar’”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      7 januari 2016 om 11:41

      Ik blokkeer als die rommel met minstens 8 addons.
      Eigenlijk zou 1 instelling al die addservers moeten blokkeren. Ze verzieken het internet.
      In Duitsland heeft Spiegel.de zijn website ontoegankelijk gemaakt voor mensen met ingeschakelde add-blokker. Die site is gekelderd bij Alexa en terecht.
      De reklame-industrie is doorgedraaid en dat weten ze zelf ook.

      Login om te reageren
    2. Marcus Kool schreef:
      7 januari 2016 om 20:52

      Ja, het klopt allemaal wat in het artikel staat.
      Ter aanvulling: al die trackers, javascripts en de 12-level diepe scripts die andere scripts activeren is een geweldige en gewelddadige aanslag op de performance van de websites. Natuurlijk gaat het dataverbruik ook omhoog. Ik zie bij sommige sites dat 50% van de URLs gebruikt worden voor trackers en ads.

      Het is een treurige boel. En het hoeft helemaal niet. Als je nou zo graag een tracker wilt gebruiken, doe dat dan, maar gebruik er eentje die de performance niet onderuit haalt.

      Ik heb al 10 jaar mijn eigen adblocker en schrik me een ongeluk als ik hem uitschakel en naar advertenties kijk. De meeste zijn irritant. Er zit wel wat in om een adblocker te gebruiken die de kleine, niet-schreeeuwende advertenties toelaat en de rest blokkeert. Zo gun je de sites die van advertentie-inkomsten afhankelijk zijn hun brood en is de advertentie-irritatie miniem.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ActueelCarrière

    Kort: Kabinet steekt 430 miljoen in techindustrie, Defensie werft hackers (en meer)

    AchtergrondCarrière

    ‘Mbo’ers willen de it in, maar stagemuur houdt ze tegen’

    Liveblog Cybersec
    ActueelSecurity & Awareness

    Liveblog Cybersec 2025 – dag 2

    ActueelOverheid

    Kort: Oracle sky high dankzij Stargate, Amsterdamse Dyme naar Risk (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Half miljoen euro voor infostealer-bestrijder Passguard

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs