Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Kunstmatige intelligentie breekt door’

12 januari 2016 - 10:09ActueelCloud & InfrastructuurSogetiVINT
Birgit Bunt
Birgit Bunt

Het Verkenningsinstituut voor Nieuwe Technologie (Vint) van Sogeti publiceert een viertal onderzoeksrapporten over kunstmatige intelligentie. Volgens het Vint is er een nieuwe automatiseringsgolf aan de gang door verschillende ontwikkelingen, waardoor de trend kunstmatige intelligentie opnieuw aan het doorbreken is.

Kunstmatige intelligentie is geen nieuwe term. Het begrip is al zeker zestig jaar oud. Volgens het Verkenningsinstituut voor Nieuwe Technologie (Vint) van Sogeti is er nu echter een nieuwe automatiseringsgolf, waardoor de realisatie van kunstmatige intelligentie-concepten dichterbij is dan ooit. Zo is er een doorbraak op het gebied van hardware en groeien data sinds 2006 exponentieel.

Om die reden wijdt het verkenningsinstituut vier onderzoeksrapporten aan kunstmatige intelligentie, die in het loop van dit jaar gepubliceerd worden. Het eerste rapport staat al online en beschrijft de mogelijkheden en marktomvang van ‘machine intelligence’, de allesomvattende term voor kunstmatige intelligentie. Ook wordt de impact van deze trend op de samenleving aangehaald.

Het tweede rapport, dat naar verwachting in april wordt gepubliceerd, gaat over de opkomst van de ‘personal digital assistent’. Eén van de bevindingen is dat daar een verschuiving van apps naar cognitieve systemen plaatsvindt. Het derde rapport bespreekt ‘persuasive technologies’, oftewel gedragsbeïnvloeding via machines, centraal. Het laatste rapport behandelt wat de invloed van angst voor kunstmatige intelligentie is op organisaties die slimmer willen worden.

Meer over

ArchitectuurBusiness IntelligenceKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    voorspelling, glazen bol
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Machine learning wint klantvertrouwen

    Kunstmatige intelligentie
    AchtergrondData & AI

    Kunstmatige intelligentie begint pas

    AchtergrondSoftware & Development

    Kunstmatige Intelligentie: IT anders bekeken

    ActueelData & AI

    Tata Steel gaat samenwerken met tech-start-ups

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KI-pionier Marvin Minsky overleden

    4 reacties op “‘Kunstmatige intelligentie breekt door’”

    1. Henri Koppen schreef:
      12 januari 2016 om 12:50

      Ik moet het rapport nog lezen, nog wel een opmerking over de onderstaande zin.

      “en beschrijft de mogelijkheden en marktomvang van ‘machine intelligence’, de allesomvattende term voor kunstmatige intelligentie.”

      Machine intelligence… wordt dat de nieuwe algemene term? Da’s al net zo veelzeggend als “big data”. Krijg je dalijk dat je bedrijf de boot mist als het niets doet met machine intelligence (Zullen we meteen MI gebruiken).

      Machine learning en A.I. vind ik al redelijk ver uit elkaar liggen, waarbij de eerste al heel veel wordt toegepast en de tweede nog steeds heel beperkt is. Ik denk dat we nog wel minimaal een jaar of vijf verder zijn voordat we echt de contouren gaan zien wat A.I. kan betekenen al ben ik daar nog niet heel erg zeker van…

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      14 januari 2016 om 08:17

      Nogal bizar dat er meer moeite wordt gestoken in kunstmatige intelligentie dan in menselijke intelligentie. Kinderen die gehersenspoeld worden met iPads. Relaties die op de klippen gaan omdat smartphone zombies liever met hun smartphone spelen dan met hun partner.
      Dat het menselijk ras een bestaansrecht heeft op deze aarde is pas bewezen als zij zich kan ontworstelen aan de verleidingen die zij zichzelf heeft opgelegd.

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      14 januari 2016 om 08:32

      Mooie reactie Johan!

      Wat betreft de iPad en Smartphone zombies. Heb je suggesties? Als ik mijn kinderen erg beperk op de iPad, merk ik dat dat juist een focus van ze word. Ik stimuleer zoveel mogelijk buiten spelen en met anderen, maar ben er nog niet heel succesvol in.

      Login om te reageren
    4. Wie Roept Mij schreef:
      14 januari 2016 om 09:48

      Henri
      Zoals al gesteld wordt is het idee van A.I niet nieuw, het wordt telkens alleen maar in een andere verpakking gestopt. Lees eens wat over de Turing-proef waar meer dan 60 jaar geleden al op het probleem ingegaan wordt van beperkende algoritmen die alleen maar ‘ja’ en ‘nee’ kennen.

      Dat we vanaf 2006 steeds meer machine-gegeneerde data hebben met bijbehorende A.I. welke er met ‘sjoemelsoftware’ een adaptieve werkelijkheid van maakt is ook niet echt nieuw. En voor alle duidelijkheid, met adaptief bedoel ik aangepast voor een bepaalde omstandigheid.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs