Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ruim een derde van online transacties gaat mobiel

27 januari 2016 - 14:27ActueelCloud & InfrastructuurAdyen
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Ruim een derde van alle Nederlandse online betalingen is in het vierde kwartaal van 2015 via een mobiel apparaat gegaan. Dat blijkt uit de Mobile Payments Index van Adyen, aanbieder van betalingstechnologie. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig kwartaal (30 procent). De smartphone is het populairste apparaat voor mobiele betalingen.

De Mobile Payments Index van Adyen brengt mobiele browsergebaseerde betalingstransacties per kwartaal in kaart. Deze transacties werden uitgevoerd via het betaalplatform van Adyen.

Smartphones streven tablets voorbij

De meeste mobiele betalingen gebeuren via smartphones. Het aandeel van deze telefoons is het afgelopen kwartaal met 2 procent gestegen tot 68 procent. De andere 32 procent van de mobiele betalingen vond plaats via de tablet.

Ook bij bestellingen in webwinkels winnen smartphones terrein. Waar voorheen de tablets het grootste aandeel in mobiele betalingen hadden, is dit het eerste kwartaal waarbij het aandeel van smartphones groter is. 17,5 procent van alle online transacties in de webwinkels gebeurde met een smartphone, tegenover 16 van tablets. Het voorgaande kwartaal lagen deze percentages op 14 procent (smartphone) en 17 procent (tablet).

Aziatische betalingsmethoden

Wereldwijd gezien schrijven de onderzoekers de toename in het mobiele betalingsverkeer vooral toe aan de Aziatische betalingsmethoden, zoals JCB. Deze betaalmethode is goed voor de meeste mobiele betalingen: 54 procent van deze betalingen gebeurt met een mobiel apparaat, tegenover 46 procent via niet-mobiele apparatuur. Het aandeel in mobiele betalingen was vorig kwartaal nog 47 procent.

Ook andere Aziatische betalingsmethoden laten een groei zien in betalingen met een mobiel apparaat. Zo is het aantal mobiele betalingen van Alipay gestegen tot 44 procent (vorig kwartaal 35 procent). Bij UnionPay werd 31 procent van de online transacties met een mobiel apparaat gedaan. Dit percentage lag vorig kwartaal op 23 procent.

Ideal

Bij Europese online betaalaanbieders heeft het Nederlandse Ideal het grootste aandeel betalingen via mobiele apparatuur: 49 procent (al bleef dit aandeel dit kwartaal stabiel). Bij Open Invoice, een betaalmethode die vooral in Scandinavië en Duitsland populair is, gebeurt 47 procent van de online betalingen via een mobiel apparaat. Bij Bancontact/Mr Cash (België) en SEPA Direct Debit (geheel Europa), is het aandeel van mobiele betalingen iets lager dan betalingen via niet-mobiele apparatuur, namelijk 39 procent en 22 procent.

Meer over

SmartphonesTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    3 reacties op “Ruim een derde van online transacties gaat mobiel”

    1. Jeroen schreef:
      27 januari 2016 om 18:57

      Klopt helemaal. Zie dat het meer wordt. Laatst project van zafza arganolie geanalyseerd. Bleek flinke stijging in mobiele transacties. Bron: http://www.zafza.com/

      Login om te reageren
    2. Jasper schreef:
      27 januari 2016 om 22:45

      Ja, de jeugd he.
      Plaatjes indrukken kunnen ze wel, maar lezen en schrijven wordt al wat lastiger.
      Gamen gaat ook nog goed, maar o, o, lees is wat voor uit de krant snotneus van 15.
      Laat staan, is er saldo als zo’n snotneus al weet wat dat is.
      Kortom…

      Login om te reageren
    3. TELIQ schreef:
      11 april 2016 om 15:28

      Helemaal mee eens. Een klant van ons doet hetzelfde. Is inderdaad een stijgende lijn aan het worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs