Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Geen datalekken meer

09 maart 2016 - 07:47OpinieSecurity & Awareness
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Deze week verscheen er weer een bericht dat patiëntdata op straat lag door diefstal van een externe harde schijf. Vroeger gebeurde dat nooit. Vroeger hadden we nooit datalekken. Vroeger hadden we ook helemaal geen data. ‘When you got nothing, you got nothing to lose’ zong Bob Dylan ooit in de jaren zestig. Of ja, ooit? Hij zingt het nog steeds maar niemand verstaat hem meer.

Vroeger had je als data alleen een adres en die deelde je samen met je ouders, opa en oma en je andere elf broertjes en zusjes. Privacy bestond nog niet. Hoefde ook niet, want de badkamer was nog niet eens uitgevonden. Het enige datalek dat bestond was dat je ging uitrekenen op welke datum  opa en oma waren getrouwd en wanneer hun eerste kind werd geboren. Als je ziek was en er werd een thermometer in je bips gepropt omdat de dokter wilde weten of je koorts had of niet, dan hoefde je die informatie niet op te slaan op een externe harde schijf, want de rest van de familie stond er omheen en onthield het wel.

Ons probleem is, we hebben te veel data. We hebben data over ons salaris, hypotheek, medicatiegebruik, energierekening, bestellingen van Zalando, lidmaatschap van de sportvereniging, lidmaatschap van de PVV (o nee, dat kan helemaal niet) en ga zo maar door. En we willen dat deze data niet op straat komt te liggen.

Wat moet je dus doen? Geef die data niet aan een ander, leen het niet uit, verkoop het niet en zorg dat het achter slot en grendel wordt opgesloten. Maar als dat niet lukt, wat moet je dan doen? Dan zit er nog maar één ding op: zorg dat je minder data hebt. Hoe je dat moet doen? Dat is niet zo moeilijk. Dan moeten we gewoon alle moderne technologie afschaffen en met zijn allen terug gaan  naar de vorige eeuw. Gezellig.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Voor meer informatie kijk op www.jacobspoelstra.nl

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra spreekt: ICT-referendum

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Geen mening

    8 reacties op “Spoelstra spreekt: Geen datalekken meer”

    1. Leen Blom schreef:
      9 maart 2016 om 10:40

      Punt is dat de ander mijn data heeft…

      Login om te reageren
    2. Willem schreef:
      9 maart 2016 om 12:41

      @Leen Blom – klopt! probleem in vooral dat al die data over jou ergens anders is. Waar dat vroeger beperkt was tot het GBA van de gemeente en een notitieboekje van de dokter, zijn er nu honderden instanties en bedrijven die vinden alles van je te moeten weten en vooral ook onthouden, om je dan dingen te kunnen verkopen waar je behoefte aan hebt en waar je nooit om gevraagd hebt, en tegelijk ook even die data te kunnen verkopen aan anderen. En zelfs de dokter vind nu in opdracht van de overheid dat alle zorgverleners en verzekeraars in Nederland alles over je moeten weten.
      Dingen zelf onthouden mag niet meer, en eerlijk gezegd zijn te veel van ons daar ook te gemakzuchtig voor.

      Login om te reageren
    3. Ronald Otto schreef:
      9 maart 2016 om 12:56

      Geen data gaat niet, maar je kunt wel gewoon stoppen met je data zo goedkoop mogelijk, liefst gratis, weg te zetten. Zeker als bedrijf.

      Er zijn mooie oplossingen die echt niet zo kostbaar zijn en waarbij je precies weet waar je data staat en wie erbij kunnen.

      Deze onderzoeker had nog door dat dropbox een slecht idee was. Jammer genoeg heeft niemand hem verteld dat een disk in je auto ook een slecht idee is. Dat de data op een losse disk staat!… damn.

      En ja, als je het wil doen zoals het hoort, kan het echt niet gratis. Het bewaren en beschikbaar stellen van data kost nu eenmaal geld. (Stroom, dataverkeer, hardware, onderhoud, infra)

      Login om te reageren
    4. Ruud schreef:
      9 maart 2016 om 13:49

      clouds, clouds, dark clouds, very very dark clouds!

      Login om te reageren
    5. Johan Duinkerken schreef:
      10 maart 2016 om 09:04

      Als die data versleuteld (sterk genoeg) was dan had de dief niets met die data kunnen doen en was die diefstal van een harde schijf alleen een kwestie van verlies van hardware geweest.

      Er wordt in de praktijk gewoon heel onzorgvuldig met data omgegaan en dat is een kwestie van een cultuuromslag. Het is een mens eigen om daar pas in mee te gaan als deze zelf herhaaldelijk wordt geconfronteerd dat het echt nodig is.

      Mijn voorbeeld:
      Elke commerciële instantie die mijn NAW gegevens zou willen mag daar een redelijk bedrag voor betalen. De tijd van het gratis weggeven is duidelijk voorbij. 50 euro voor mijn privé email vind ik wel redelijk. Op de markt is een goed email adres ongeveer wel een euro waard en als een bedrijf dat een paar keer verkoopt aan diverse klanten dan verdienen ze er genoeg aan.

      Login om te reageren
    6. Andre van Leeuwen schreef:
      10 maart 2016 om 09:08

      Een externe harde schijf moet altijd encrypted zijn als er privacy gevoelige data op staat, dat dit niet is toegepast op deze externe HD is gênant te noemen.

      Login om te reageren
    7. Wie Roept Mij schreef:
      10 maart 2016 om 10:14

      Heel vroeger was de kerk vooral geïnteresseerd in het doen en laten van mensen, elf broertjes en zusjes klinkt alsof de dominee vaker over de vloer kwam dan de dokter:-)

      Of de preker nu op de kansel of het podium staat is irrelevant, het Juvenalis dilemma is al eeuwen ongewijzigd met het ‘Quis custodiet ipsos custodes’ vraagstuk. In dat kader bekeken is het tot op heden ook nog gewoon muziek voor de bühne van voormalig CBP als we kijken naar Quasimodo rond DIS-gegevens van NZa. Hoe heet digitale anatomische onderzoeker van dr. Tulp eigenlijk?

      Login om te reageren
    8. Andre van Leeuwen schreef:
      10 maart 2016 om 11:44

      Een externe harde schijf moet altijd encrypted zijn als er privacy gevoelige data op staat, dat dit niet is toegepast op deze externe HD is gênant te noemen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs