Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Belastingdienst doet aan ICT-omdenken’

17 maart 2016 - 07:42OpinieOverheidBelastingdienst
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De Belastingdienst weet in navolging van de NS eigen fouten ‘om te denken’. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

‘Het is eindelijk zover, je mag weer aangifte doen’, maakt de Belastingdienst opgewekt reclame. ‘Dat kan dit jaar online op Mijn Belastingdienst en met de app.’ Alleen eh, doe die aangifte dan niet voor de deadline die de Belastingdienst stelt en niet op een moment dat het u uitkomt. Zoals dus eind april (want het mag vanaf nu een maandje later) en het Paasweekend. Doe je aangifte voor Pasen, geeft staatssecretaris Wiebes als tip.

Net zoals eerder oud-politicus Roger van Boxtel als NS-topman het ‘advies’ gaf aan scholen om de lestijden te spreiden. Waarom? Omdat de vervoerder niet genoeg capaciteit heeft en dat prima heeft kunnen zien aankomen. Hetzelfde geldt nu voor de Belastingdienst. Die heeft de blauwe envelop afgeschaft, zelf een aangiftedeadline gesteld en weet toch al jaren wel dat mensen hun aangifte doen vlak voor zo’n deadline én dat ze daar even voor moeten zitten. De Belastingdienst doet aan omdenken door zijn gebrek aan ict-capaciteit af te wentelen op de klant. Wat vind jij?

Geeft de NS het voorbeeld aan de Belastingdienst voor de omgang met capaciteitsproblemen?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Belastingdienst
    ActueelData & AI

    Zembla: Broedkamer fiscus zo lek als mandje

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Accenture: Belastingdienst is ‘Innovator of the Year’

    13 reacties op “‘Belastingdienst doet aan ICT-omdenken’”

    Nieuwere reacties »
    1. Peter van Mil schreef:
      18 maart 2016 om 12:26

      Als ik denk aan het advies van Roger van Boxtel, denk ik meteen aan alle studenten, die in de spits zouden gaan protesteren tegen het “wanbeleid van de NS”. Alleen protesteerde er vrijwel niemand. Hetzelfde kan waarschijnlijk gemeld worden over klagers van de Belastingdienst. Ze zijn er niet of een klein beetje meer begrip voor de Belastingdienst zou geen kwaad kunnen. Je kunt geen kerk bouwen voor alleen Kerstmis.

      Login om te reageren
    2. Nico Klaasen Bos schreef:
      18 maart 2016 om 12:35

      Tjsa, hoeveel mag het de Belastingdienst kosten om zoveel capaciteit te hebben dat we allemaal op één dag in 10 seconden aangifte kunnen doen? De rest van het jaar staan al die glimmende kastjes natuurlijk stil. En wordt de rekening hiervoor natuurlijk aan de belastingbetaler gepresenteerd.
      De Belastingdienst ziet met de steller dat mensen tot het laatste moment wachten en adviseert om dat niet te doen. Lijkt me helemaal niets mis mee.
      Enige vergelijking met de NS in de categorie “je hebt in het verleden niet goed opgelet” gaat dan ook mank.
      Terecht dat wij niet worden opgezadeld met kosten voor extra capaciteit om de laksheid van sommigen onder ons te faciliteren.

      Login om te reageren
    3. Henk Bosch schreef:
      18 maart 2016 om 12:45

      Omdenken, ik denk dat er in Nederland wel een paar cloudproviders zijn te vinden die in de maanden maart en april capaciteit willen leveren.

      Login om te reageren
    4. H. van der Weijden schreef:
      18 maart 2016 om 13:32

      Niet alleen de belastingdienst maar ook andere overheidsinstellingen blinken uit in het over de schutting naar de gebruiker (de burger) gooien van hun megalomane ICT-bedenksels. Laatst nog weer het inzien en downloaden van de OZB-taxaties, dat jaren lang prima lukte via het decentrale OZB-portal van de gemeente, maar vanaf dit jaar alleen nog via “mijnoverheid.nl” mogelijk was. En je kon er natuurlijk (letterlijk!) op wachten: de eerste dag dat de inzage was opengesteld was er geen doorkomen aan! Natuurlijk “te weinig capaciteit” (hoe je daar qua kosten ook tegenaan kijkt), maar dat toegeven was een brug te ver voor de gladstrijkers en goedpraters van de “service desk”. Het probleem werd geweten aan “een storing” die tot 16:00 uur die dag geduurd zou hebben, maar dat het na 22:00 uur die dag nog steeds niet lukte, tja ….
      Als “de overheid” mij dwingt uitsluitend van bepaalde (ICT-)voorzieningen gebruik te maken om aan mijn verplichtingen te voldoen of om aan voor mij essentiële informatie te komen, moet ze er ook voor zorgen dat ik die voorzieningen kan gebruiken op de tijdstippen dat het mij schikt. Zolang ze dat niet lukt, moet ze de middelen die dat wèl mogelijk maakten in stand houden. Ik denk daarbij bijv. aan het offline aangifteprogramma van de belastingdienst en de decentrale WOZ-portals van de gemeenten.

      Login om te reageren
    5. Frank Heikens schreef:
      18 maart 2016 om 13:32

      “Vroeger” vulde je je gegevens in in een aangifteprogramma, en als je klaar was, dan was je een minuut online om de aangifte in te sturen en te ondertekenen.

      Nu moet alles online, dus niet alleen het ondertekenen, maar ook het invullen. Als men gemiddeld een uur bezig is om de cijfers te controleren en daar waar nodig aan te vullen, dan is er een 60 keer zo hoge capaciteit nodig als voorheen. Over verspilling van computercapaciteit gesproken…

      Ik zeg: terug naar de digitale aangifte met het aangifteprogramma, dan hoeft er niks te worden geïnvesteerd!

      Login om te reageren
    6. René Civile schreef:
      18 maart 2016 om 14:04

      In de eerste plaats begrijp ik de negatieve reacties niet helemaal zo. Het lijkt mij een gezonde zaak van de belastingsdienst te proberen pieken te vermijden in IT connectiviteit. Dat het wat minder doordacht is doordat ze aangifte heel eenvoudig per provincie, of landsdeel, kunnen spreiden, zoals ze doen met de schoolvakanties, is dan weer een ander verhaal.

      En mocht zulks dan nog problemen opleveren met connectiviteit en IT capaciteit van de belastingen dan kan (k)wiebes vast wel overwegen gewoon iedereen een eenvoudig voorbewerkte digitaal aangifte formulier te emailen. Makkelijker kunnen zij het voor ons tenslotte niet blijken te maken, feestelijker wel?

      Login om te reageren
    7. Frank Heikens schreef:
      18 maart 2016 om 15:06

      @René Civile
      Je hebt vanaf 1 maart tot en met 31 maart de tijd om je aangifte te doen. Spreiding houdt in dat je bv elke week een groep mensen de gelegenheid geeft om aangifte te doen.

      Maar spreiding is heel gemakkelijk anders te bereiken, door terug te gaan naar de oude situatie, aangifte controleren en aanvullen in een offline programma, waardoor er een veel korter contactmoment nodig is. In één keer heeft de belastingdienst een 60 keer zo grote capaciteit, zonder extra in de infrastructuur te hoeven investeren!

      Een andere oplossing is bv dat er een overheidscloud komt. Alle overheden hebben hun diensten in dezelfde cloud, en in maart is de Belastingdienst toevallig de grootste gebruiker, maar dat raakt de andere dienstverlening niet of nauwelijks.

      Genoeg opties dus, maar de Belastingdienst heeft er niet voor gekozen. Jammer…

      Login om te reageren
    8. Anko Tijman schreef:
      18 maart 2016 om 15:28

      Ik vind dat wij als belastingbetalende ICT consultants hier op dit forum best een factuur mogen sturen naar de Belastingdienst voor de adviezen die wij hierover geven. Leuker kunnen we het niet maken 🙂

      Login om te reageren
    9. Jan van Leeuwen schreef:
      18 maart 2016 om 16:06

      Ik lever nog steeds op papier . . . .
      Nix online of digitaal, lezen zullen ze.

      Login om te reageren
    10. Jantje schreef:
      19 maart 2016 om 00:10

      Of je voert gewoon flattax in. Dan zijn 100.000 den ambtenaren overbodig en heb je waarschijnlijk een veel kleiner serverpark nodig om de vloed aan aangiftes te verwerken.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs