Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

DDMA: impact privacywet groter dan cookiewet

11 mei 2016 - 09:013 minuten leestijdActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Organisaties moeten nu aan de slag om te zorgen dat ze in 2018 aan de nieuwe privacyregels voldoen. Bedrijven met meer dan 250 werknemers moeten bijvoorbeeld een privacy-administratie bijhouden en de verantwoordelijkheid voor het beheer van die gegevens neerleggen bij een data protection officer. De impact op de bedrijfsvoering is groter dan bij de invoering van de cookiewet in 2012.

Dat stelt de directeur van brancheorganisatie DDMA (Data Driven Marketing Association) Diana Janssen. ‘Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar deze wet heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag’.

In mei 2018 vervangt de nieuwe Europese privacywet de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. De nieuwe privacywet verplicht bedrijven die meer dan 250 werknemers hebben een privacy-administratie bij te houden en bedrijven die op grote schaal data verwerken een verantwoordelijke aan te stellen in de vorm van een data protection officer. 

Janssen: ‘De grootste verandering van de Europese privacyverordening (officiële naam: General Data Protection Regulation, GDPR – red.) voor het bedrijfsleven is de zwaardere documentatieplicht. Welke data wordt er verzameld?, via welke bronnen?, met welke systemen?, hoe zijn die systemen beveiligd? en wie kunnen erbij? Ook worden deze bedrijven verplicht een speciale privacymedewerker of data protection officer aan te stellen. Deze ziet toe op de omgang met gegevens en controleert of de organisatie voldoet aan wet en regelgeving.’ De voorzitter van de DDMA wijst er ook op dat consumenten door de wet meer controle krijgen over hun eigen gegevens. Naast het recht om vergeten te worden, is het makkelijker om gegevens te laten verwijderen of mee te nemen naar een andere dienst.

Privacy in de boardroom

Eerder werd al bekend dat voor schending van de privacywet boetes tot twintig miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde omzet kunnen worden opgelegd. Janssen: ‘Privacy is nu een serieus bedrijfsrisico. Bescherming van persoonsgegevens is een thema waar directies niet meer om heen kunnen. In een wereld met zoveel consumentengegevens in omloop is dat ontzettend belangrijk. Elke organisatie heeft een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken. Ik zie gelukkig dat dit al steeds vaker gebeurt.’

‘Start met voorbereidingen’

Ze concludeert dat, hoewel Nederlandse bedrijven privacy al steeds serieuzer nemen, de nieuwe wet nog veel voorbereiding vergt en roept organisaties op daar zo snel mogelijk mee te beginnen. ‘Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar gaat sneller voorbij dan je denkt. We hebben al vaker gezien dat bedrijven pas op het laatste moment wakker werden, zoals bij de cookiewet in 2012. De nieuwe privacywet vraagt nog een stuk meer van bedrijven. Vooral de verzwaarde documentatieverplichting heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag. De hoge boete zou genoeg reden moeten zijn.’

DDMA

DDMA (Data Driven Marketing Association) is de brancheorganisatie voor data-driven marketing met 275 leden variërend van War Child tot Heineken, van Relay42 tot Vodafone. Als onafhankelijk orgaan adviseert de organisatie haar leden over privacy en wetgeving en informeert ze over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van data. Daarnaast is de brancheorganisatie actief in Brussel en Den Haag.

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Privacy gegevens delen social media
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nederlander ruilt privacy voor gratis online dienst

    Privacy
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Privacy als integraal onderdeel van security’

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Alles voor de privacy!

    ActueelData & AI

    DDMA Privacy Autoriteit heeft nieuwe leden

    ActueelData & AI

    Henry Meijdam stapt op als bestuursvoorzitter DDM

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs