Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Iedereen maakt wachtwoordfouten’

07 juni 2016 - 13:35AchtergrondSecurity & Awareness
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Hergebruik van (zwakke) wachtwoorden is niet exclusief voor digibeten. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Leedvermaak, verbazing en sarcasme zijn gevolgd op het nieuws dat de Twitter- en Pinterest-accounts van Facebook-ceo Mark Zuckerberg zijn gehackt. De technische topman blijkt namelijk zijn wachtwoord voor zakelijk sociaal netwerk LinkedIn te hebben hergebruikt voor microblogdienst Twitter en prikbordsite Pinterest. Of andersom.

Feit is dat de grote wachtwoorddiefstal bij LinkedIn in 2012 nu nog een flinke staart heeft gekregen. De toen gestolen miljoenen accountinlogs zijn namelijk in mei her en der op internet openbaar uitgelekt. In die vervolgens vlot doorgespitte buit zit ook Zuckerbergs (nogal zwakke) wachtwoord voor de genoemde online-diensten. Hij zal voor zijn eigen Facebook vast een uniek (en krachtiger) wachtwoord hebben, maar het is duidelijk dat echt iedereen wachtwoordfouten maakt. Ook Computable-lezers. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Beveiliging
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Twee miljoen Nederlanders gehackt in 2016

    5 reacties op “‘Iedereen maakt wachtwoordfouten’”

    1. Technicus schreef:
      9 juni 2016 om 07:06

      Er zijn meerdere factoren die leiden tot slechte wachtwoorden.
      – Overal moet je een wachtwoord voor aanmaken.
      – Slecht beleid laat je om de haverklap dien je wachtwoorden te veranderen.

      Dit leidt tot slechte wachtwoorden; want wat moet je nu weer bedenken? En sleutelkluis oplossingen (single point of failure) die andere risico’s met zich mee brengen.

      Aan de andere kant van het verhaal is natuurlijk het wachtwoord dat Zuckerberg gebruikte wel erg dom. John de Ripper heeft in brute-force mode op 26 letters een wachtwoord zoals ‘dadada’ gelijk te pakken.

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      9 juni 2016 om 11:39

      Gewoon LastPass gebruiken. Probleem opgelost.

      Login om te reageren
    3. Jan van Leeuwen schreef:
      9 juni 2016 om 17:27

      Schelden met vreemde tekens is makkelijk te onthouden.

      CL00t24K bijvoorbeeld, dan nog wat !#$%& erin wat voor jouw te onthouden is en je vergeet het gegarandeerd niet.

      Login om te reageren
    4. Wie Roept Mij schreef:
      9 juni 2016 om 22:04

      Wat een onzin verhaal, de informatie die je in de sociale kanalen plaatst is per definitie niet geheim. Dat er wachtwoorden gebruikt worden heeft alleen maar met de authenticatie te maken en niet de autorisatie. Als organisaties de authenticatie van sociale media gebruiken voor de autorisatie tot gevoelige bedrijfsgegevens dan zijn ze digitaal hopeloos naïef.

      Veel interessanter is het verhaal dat wachtwoorden tot allerlei service accounts gewoon te vinden zijn in de documentatie, dat je Google kunt gebruiken om deze makkelijk te vinden en het probleem dan opeens een hele andere dimensie krijgt. Vraag aan de lezer:

      Hoe vaak wisselen de wachtwoorden van ‘privileged’ service accounts?

      A. Om de 6 maanden
      B. Om de 12 maanden
      C. Om de 36 maanden
      D. Nooit

      En het juiste antwoord is….. D!

      Login om te reageren
    5. René Civile schreef:
      10 juni 2016 om 05:02

      Het is een terugkerend topic onder menig IT professional en nog steeds, heden ten dage, zie je dat er geen eenduidig protocol word gehanteerd waar het het gebruiken van wachtwoorden betreft, hoogstens een wat ‘vaag’ advies. Mensen zijn in wezen gewoontedieren die al helemaal niet zoveel moeten hebben van het gebruik van talloze wachtwoorden voor tal van applicaties en toegangen.

      Natuurlijk kun je allerlei foefjes gebruiken om al die wachtwoorden te onthouden en als je mensen dan al zo ver hebt dan nog zie je dat men niet zo snel geneigd is eenmaal vaste wachtwoorden dan ook nog eens te wijzigen. Wat wel helpt zie je bijvoorbeeld banken al doen, het gebruik van cryptische hardware bijvoorbeeld.

      Uiteindelijk is wat wachtwoorden en toegang weinig echt zaligmakend. Dus ja, vrijwel iedereen maakt wachtwoordfouten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs