Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Eruit geflikkerd

15 juni 2016 - 13:38OpinieInnovatie & Transformatie
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Deze column zou eigenlijk ergens anders over gaan maar halverwege het schrijven werd mijn pc ineens, zonder dat ik er om gevraagd had, opnieuw opgestart. Een soort surprise party waarbij allemaal mensen waar je een hekel aan hebt achter het bankstel vandaan komen. En het erge was dat ik er werd uitgegooid met een foutmelding met een ‘smiley’. Of ja een omgekeerde smiley. Wie is op dat idee gekomen?

Iemand heeft het voorstel gedaan. Iemand heeft nagedacht over een scherm dat verschijnt als je er plotseling uit wordt gegooid. En iemand heeft gedacht: laten we er maar een emoticon bij de foutmelding zetten anders flikkert hij zijn laptop uit het raam.

Een smiley betekent dat je onzeker bent dat de boodschap die je overbrengt wel wordt begrepen. Een smiley zet je neer zodat je zeker weet dat het ironisch is bedoeld. Het is een: ‘Sorry ik kan er ook niks aan doen. Dit doet hij anders nooit. Zak maar in de stront.:(

Het is niet een: ‘Sorry, ik schaam me kapot.’

Onverwachte fout

Nog erger dan de smiley vind ik het zinnetje ‘Er is een onverwachte fout opgetreden’ . Maar de fout is kennelijk wel zo verwacht dat er een standaard foutmelding voor is geprogrammeerd. Ze hadden er ook neer kunnen zetten: ‘Je werkt met een windowsmachine en dan kan het gebeuren dat je er zo nu en dan uit wordt geknikkerd. Sorry! Of ja sorry? Had je maar met een Mac moeten werken’.

Ik snap het wel, het is voor mij natuurlijk een onverwachtse fout. Anders had ik alles wel eerder opgeslagen. Toen de pc weer was opgestart, was ik het grootste gedeelte van mijn column kwijt. Alles had automatisch opgeslagen moeten zijn maar dat had het programma, zeer onverwachts, ook niet gedaan smiley, smiley, dansend banaantje. Alleen de titel van de column was opgeslagen maar dat had ik zelf al gedaan. Die vond ik kennelijk zo fantastisch en briljant dat ik die niet wou kwijtraken. Wat de titel was? ‘Koop nooit een Apple’. Misschien is het ook maar beter dat die column nooit is afgemaakt.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Voor meer informatie kijk op www.jacobspoelstra.nl

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Developers met humor

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Kunstmatige dementie

    10 reacties op “Spoelstra spreekt: Eruit geflikkerd”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      16 juni 2016 om 06:24

      Je kan ook Linux (mint) op je Appeltje installeren hoor Jacob.
      Best of both worlds zullen we maar zeggen.

      Login om te reageren
    2. Leon schreef:
      16 juni 2016 om 10:35

      Vast een virus geweest dat door Apple is gesponsord….

      Login om te reageren
    3. Allesbasje schreef:
      16 juni 2016 om 10:42

      Pff.. de gebruikelijke klaagzang van een eindgebruiker 🙁
      Voortaan toch maar even tussentijds opslaan (Ctrl+s). Kleine moeite.
      😉

      Login om te reageren
    4. Ron Tuijnman schreef:
      16 juni 2016 om 11:48

      Hahaha! Ik lach niet om hetgeen je overkomen is, maar wel vanwege je veronderstelling dat er blijkbaar een foutmelding specifiek voor deze onverwachte fout werd geprogrammeerd.
      Het OS constateert slechts dát er een fout is opgetreden die het niet meteen weet thuis te brengen en reageert daar met een standaard foutmelding op…
      Maar ik neem eigenlijk ook aan dat je dit zelf ook wel wist en dat je de grap te goed vond om niet te maken. IK heb er in ieder geval smakelijk om gelachen!

      Login om te reageren
    5. Jaap van Belkum schreef:
      16 juni 2016 om 13:54

      Jacob, dat je hierover schrijft, laat zien dat er de laatste decennia op PC-gebied heel veel vooruitgang is geboekt. In het CPM/DOS tijdperk was het normaal dat je regelmatig moest resetten. Had je twee uur lang niet gereset, dan was je aan het lanterfanteren geweest. En als je weer opstartte, dan kreeg je ook nog eens een sneer dat je de computer niet netjes had afgesloten of dat niet met legale en gecertificeerde MS software werkte.

      Je moet de ontwikkelingen nog wat de tijd geven. Over een paar decennia zullen computerprocessen nog steeds kunnen stilvallen, maar de computer zal jou vermanend toespreken wat je allemaal fout heb gedaan; waarschijnlijk zonder 🙁 maar met 3D-animaties.

      Login om te reageren
    6. Ruud van der Made schreef:
      16 juni 2016 om 14:51

      Jacob, Om met Jaap te spreken: dit hadden we ruim 20jaar geleden ook al kunnen optekenen: helaas zitten computer-processors (INTEL, IBM, AMD om er maar een paar te noemen) nog altijd met foutjes omdat het (ontwerp) mensenwerk is; ook de software vanaf het OS t/m jouw tekstverwerker zit om dezelfde reden nog altijd (vol) met foutjes, maar eigenlijk heb je een beetje gelijk, dat “een onverwachte fout” te dol is om nog steeds op te treden. Het is, denk ik, nu nog te duur, ontwerp, bouw, testen (hoe dan) in mantijd om software te maken, die die “onverwachte fout” direct kan analyseren, want dan moet je de voorafgaande processen uitrusten met functies die vastleggen wat er gebeurt, waar de gebruiker mee bezig is, hoe lang het duurt en steeds van elke toets-aanslag een backup maken (doet W10 toch al nietwaar? ze sturen toch alles al over internet naar zichzelf ter verbetering van het MS-product?). Maar goed: je zult om Jaap aan te halen nog een tijdje moeten wachten totdat deze analyse volledig automatisch op je scherm komt, waarna je hopelijk zonder zware terugval weer door kunnen werken aan jouw column. En waarom zou je (dan) géén Apple willen kopen?

      Login om te reageren
    7. Ruud van der Made schreef:
      16 juni 2016 om 18:18

      Jacob, Om met Jaap te spreken: dit hadden we ruim 20jaar geleden ook al kunnen optekenen: helaas zitten computer-processors (INTEL, IBM, AMD om er maar een paar te noemen) nog altijd met foutjes omdat het (ontwerp) mensenwerk is; ook de software vanaf het OS t/m jouw tekstverwerker zit om dezelfde reden nog altijd (vol) met foutjes, maar eigenlijk heb je een beetje gelijk, dat “een onverwachte fout” te dol is om nog steeds op te treden. Het is, denk ik, nu nog te duur, ontwerp, bouw, testen (hoe dan) in mantijd om software te maken, die die “onverwachte fout” direct kan analyseren, want dan moet je de voorafgaande processen uitrusten met functies die vastleggen wat er gebeurt, waar de gebruiker mee bezig is, hoe lang het duurt en steeds van elke toets-aanslag een backup maken (doet W10 toch al nietwaar? ze sturen toch alles al over internet naar zichzelf ter verbetering van het MS-product?). Maar goed: je zult om Jaap aan te halen nog een tijdje moeten wachten totdat deze analyse volledig automatisch op je scherm komt, waarna je hopelijk zonder zware terugval weer door kunnen werken aan jouw column. En waarom zou je (dan) géén Apple willen kopen?

      Login om te reageren
    8. Wie Roept Mij schreef:
      16 juni 2016 om 19:05

      En ik maar denken dat ‘emoticons’ een poging zijn om de non-verbale communicatie over te brengen, een boodschap die blijkbaar niet alleen bij autisten verloren gaat.

      Login om te reageren
    9. M.C. Stevense schreef:
      16 juni 2016 om 20:48

      Helaas zo verschrikkelijk herkenbaar en verschrikkelijk. Overigens: heeft iemand al eens gehoord van een mainframe dat je moet resetten na het installeren van een nieuwe applicatie? Of na installatie van updates van het OS? Of dat er mee stopt en een emoticon laat zien met een omgekeerde smiley? Hm? Maar wel ontworpen door mensen. Alleen andere.

      Login om te reageren
    10. Wie Roept Mij schreef:
      16 juni 2016 om 21:30

      M.C. Stevense,
      Toevallig wel alleen dan heeft het een andere benaming, ook de ervaringen van Jacob hierin meegemaakt waarna die andere mensen van IBM ingevlogen moesten worden omdat een ‘onverwachte fout’ was opgetreden die tot een ‘dead-lock’ situatie leidde. Mijn ‘smiley’ in deze case was het schouderklopje omdat ik in tegenstelling tot Jacob wel een mainframe thuis had staan om de ‘onverwachte fout’ in de codering van data op te sporen. Voor alle duidelijkheid, ik bedoel hiermee het meervoud van datum wat speelde rond eeuwwisseling.

      Chronologisch gezien zijn onverwachte fouten verkeerde verwachtingen, het leuker kunnen we het niet maken maar makkelijker wel van de nieuwe belofte van IBM is gebaseerd op de verkeerde aannames. De nieuwe digitale realiteit wordt ontworpen door mensen. alleen zijn het wel andere…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs