Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Investering

ICT-problemen kosten Deventer 2 miljoen euro

15 juli 2016 - 08:58ActueelInnovatie & Transformatie
Christel Dieleman
Christel Dieleman

De gemeente Deventer moet bijna twee miljoen euro extra betalen om de aanhoudende problemen met ict op te lossen. De gemeenteraad is unaniem akkoord gegaan met een voorstel voor het extra geld. Dit meldt dagblad De Stentor.

Onder aanvoering van VVD en ChristenUnie heeft een aantal partijen er bij wethouder Liesbeth Grijssen (Gemeentebelang) op aangedrongen om de situatie te laten onderzoeken en toekomstige ontwikkelingen en eventuele knelpunten in kaart te brengen. De gemeenten Deventer, Olst-Wijhe en Raalte hebben de ict samengevoegd. Dat levert extra kosten op, een veronderstelde bezuiniging van een miljoen euro is niet gehaald en het ziekteverzuim onder de medewerkers door onderbezetting is opgelopen tot maar liefst 14 procent. 

Smartphones

Het is niet de eerste keer dat het ict-project tot extra kosten leidt. De drie gemeenten schaften twee jaar geleden zestienhonderd mobiele telefoons aan die ruim een jaar ongebruikt in een kast bleven liggen. Reden daarvoor was dat er problemen waren met de achterliggende systemen. Extra abonnementskosten en het oplossen van de ict-problematiek kostten toen 170.000 euro .

Meer over

Smartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT bij gemeente Deventer ligt onder vuur

    Investering
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-storing kost bedrijf gemiddeld 82.838 euro

    8 reacties op “ICT-problemen kosten Deventer 2 miljoen euro”

    1. dirk schreef:
      15 juli 2016 om 10:14

      Ik vind “aanhoudende problemen met ict” nogal breed. Wat is er concreet aan de hand, welke applicaties, software stack, leveranciers, SI’s etc. ICT is niet eenvoudig, vraagt expertise en vooral leveranciers die meedenken ipv maximale verdiensten nastreven. Al eens aan supported open source gedacht, is een business model waar veel voordelen aan zitten.

      Login om te reageren
    2. Rob D schreef:
      15 juli 2016 om 11:03

      Ik ben het wel met Dirk eens dat het stukje uitblinkt in vaagheid. Duidelijk is in ieder geval wel dat er een gebrek aan regie is over de ICT uitgaven. Duidelijk is ook dat er aannames gedaan zijn aangaande besparingen. Over het algemeen worden de voordelen overdreven en de kosten van bijvoorbeeld integratie te optimistisch ingeschat.

      Ik zou de business case hierachter wel eens willen zien, ik ben benieuwd in hoeverre deze realistisch opgesteld is en in hoeverre er een realistisch cost model gemaakt is op basis waarvan de afweging tot samenvoeging genomen zou kunnen zijn.

      Login om te reageren
    3. G van Ewijk schreef:
      15 juli 2016 om 12:01

      Ik ben het geheel met Dirk eens, waarbij wel dien te worden opgemerkt, dat bij dergelijke instellingen één voorwaarde van heel groot belang is, namelijk de goedkoopste mag het maken. Zonder zich er hierbij in te verdiepen, wat men nu werkelijk krijgt voor de in de investering die men doet. Dergelijke acties zijn enerzijds gestoeld op visieloos beleid en anderzijds en het niet kunnen vertalen van informatie welke er door diverse aanbieders (meestal 3) er wordt aangeboden.

      Met enige regelmaat merken we, dat het al begint met het opstellen van een juiste RFP of een projectplan waarin de wensen en eisen, maar ook de doelen zijn gedefinieerd.

      Login om te reageren
    4. Ad Gerrits schreef:
      15 juli 2016 om 16:27

      Los van de precieze oorzaken klinkt het als de vaak voorkomende wensstrategie dat door dingen samen te voegen het als vanzelf goedkoper wordt. Al eerder is via onderzoek aangetoond dat dit, ook bij andere terreinen dan IT, vaak niet het geval is. Dat “de situatie te laten onderzoeken en toekomstige ontwikkelingen en eventuele knelpunten in kaart te brengen” klinkt als een goed plan.

      Login om te reageren
    5. siggy schreef:
      17 juli 2016 om 10:10

      Ziekteverzuim 14% door onderbezetting?! Op een kantoorbaan nb!

      Login om te reageren
    6. Frank schreef:
      18 juli 2016 om 08:04

      @Dirk: jaaaaren terug meegewerkt aan een project voor Deventer. Het bedrijf, waar ik toen voor werkte werd afgeschoten, omdat een ander het goedkoper kon – namelijk zonder security (https, enzo…). Dat leek òns namelijk géén overbodige luxe… (het ging om online belastinggegevens).
      De verantwoordelijke project leidster was het daar niet mee eens.
      Wij dachten wel mee, maar het werd niet zo op prijs gesteld…

      Login om te reageren
    7. H. Fearless schreef:
      18 juli 2016 om 10:37

      Extra wrang is het natuurlijk omdat een veronderstelde bezuiniging van een miljoen euro niet is gehaald en het ziekteverzuim onder de medewerkers door onderbezetting is opgelopen tot maar liefst 14 procent.

      Ipv een besparing nu extra kosten en een ziekteverzuim van +14 procent. Nog wranger is het dat dergelijke problemen NIET uniek zijn, maar bijna dagelijks te lezen in de Pers. Wie leert hier van wie?

      Login om te reageren
    8. Patrick Ringelberg schreef:
      18 juli 2016 om 20:28

      Ik heb meerdere ICT shared service centers als klant en bij elke zie ik hetzelfde “probleem” ontstaan.
      Het gaat allemaal om verwachtingspatroon bij elkaar. De gemeente (klant) verwacht een kostenbesparing en het shared service center verwacht dat als zijn klant begrijpt dat als ze meer eisen hebben dan vroeger dat het meer kost en in beide gevallen is het een aanname, omdat het vroeger ook altijd zo ging. Ik vind ook dat dit soort artikelen alleen maar een negatieve stempel zetten op overheidsinstellingen die roeien met de riemen die ze krijgen. Je moet niet vergeten dat deze shared service centers veel meer diensten moeten bieden dan ooit te voren, maar met veel minder geld, omdat de eigenaren (gemeenten) keihard moeten bezuinigen van de centrale overheid, maar ook allemaal extra diensten moeten bieden aan de burger. Mochten gemeenten / ict shared service centers hierover willen praten met mij dan deel ik mijn ervaringen zonder enige kosten met ze.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs