De inzichten van big data zorgt ervoor dat traditionele marketing niet langer nodig is. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Marketing, de woordcombinatie van ‘market’ en ‘getting’, slaat op alle activiteiten van een bedrijf of organisatie die dienen om meer producten of diensten te verkopen. Het lijkt dan ook niet vreemd dat nogal wat marketingmensen veel nut zien in big data, losgelaten op huidige klanten, potentiële klanten en zelfs doelgroepen die ogenschijnlijk geen klant zullen zijn.
Maar terwijl marketing klanten moet verleiden, zorgt big data ervoor dat een aanbieder wéét wat een klant wil. En wanneer hij of zij iets wil. En ook nog eens precies wie hij of zij is. Daarmee maakt big data – mits goed toegepast – de huidige discipline van marketing overbodig. Wat vind jij?
Zo onzinnige vraagstelling dat ik er nu niet op in ga.
Waar in die big data berg staan precies de gegevens van nieuwe klanten? Hoe boor ik nieuwe marktsegmenten aan? Hoe weet je precies wat “een klant” wil als al die data wordt ge-aggregeerd? Willen mijn toekomstige klanten dan precies hetzelfde als mijn huidige klanten?
Zomaar wat vragen..
En Steve Jobs zei dat klanten helemaal niet weten wat ze willen.
Ze wouden alleen snellere paarden, toen de T-Ford werd uitgevonden.
Daarnaast wekt Big Data icm narrowcasting alleen maar een hoop irritatie op.
Marketing heeft zichzelf in de loop der jaren al overbodig gemaakt (of in elk geval heeft het zichzelf al ongewenst gemaakt).
Verder sluit ik me aan bij Dhr. Koppen.
“Marketing, de woordcombinatie van ‘market’ en ‘getting’”
Echt? Wat een onzin. 🙁
@Technicus,
Steve Jobs en T-Ford? Was dat niet Henry Ford?
Dit is een anekdote die niet klopt. Klanten hebben het nooit gehad over snellere paarden. Simpelweg omdat ze zich ‘sneller’ vervoer in die tijd niet konden voorstellen. Wat WEL een probleem was in die tijd was de grote hoeveelheid uitwerpselen en dode paarden op straat. Ford heeft gezorgd voor de oplossing van de paard-gerelateerde problemen. Alleen is een quote daarover lang niet zo sexy.
http://www.helloerik.com/no-one-said-they-wanted-faster-horses-they-wanted-less-horseshit
Sorry, Ik spring een beetje van de hak op de tak. Ja, dat was Henry Ford inderdaad. Mijn tweede voorbeeld. Ik wist trouwens niet dat die anekdote niet klopte. Leuke uitleg 🙂
Wat wel klopt; is dat klanten soms niet weten wat ze willen en op andere momenten allang weten wat ze willen.
Berry: Leuke link
Technicus: De crux in mijn ogen van de “snellere paarden” is dat als je vraagt wat een klant wil als oplossing voor een probleem, zij vaak niet verder kunnen denken dan wat ze al kennen.
Dus als de software traag is, zullen ze vragen om een snellere server, of als de file-share vol is om een grotere harde schijf. Terwijl dat eigenlijk denken in oplossingen is, de onderliggende *behoefte* is efficienter kunnen werken of meer spullen kunnen bewaren. Als de klant niet weet wat SDS (Software Defined Storage) is -terwijl dat een oplossing is voor het probleem- zullen ze ook niet vragen naar SDS.
Deze uitleg vind ik subtiel anders dan de uitleg die het artikel geeft en daarmee toch een net-niet gevoel geeft.
Inderdaad. Men vraagt om een bekende oplossing. Of krijgt een advies voor een “bekende” oplossing. Het probleem zit inderdaad in het verschil tussen oplossing en behoefte. En ook wel een behoefte kweken, zeker voor nieuwe technieken.
De moeilijkheid is dan om een oplossing aan te bieden die datgene bevat dat ook daadwerkelijk nodig is. En als je iets aanbiedt dat de klant niet (goed) kent dan is het voor de klant nog moeilijker om een goede afweging te kunnen maken. Helemaal als het advies gemotiveerd wordt door andere belangen (omzet, winst, bonus etc).