Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘In- en uitchecken met mobiel eind 2016 live’

19 augustus 2016 - 07:06ActueelCloud & Infrastructuur
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Nog voor het einde van 2016 moeten de eerste reizigers met hun mobieltje kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer. De smartphone zal stapsgewijs de ov-chipkaart gaan vervangen en die gefaseerde overstap start voor het einde van 2016, stelt KPN. Het telecombedrijf is samen met Vodafone, de verschillende vervoerders en Translink bezig met plannen om het nieuwe inchecksysteem in fasen uit te rollen.

‘De intentie is dat de dienst daarmee voor het eind van dit jaar beschikbaar komt voor steeds meer klanten en reizigers’, aldus de telecom en ict-reus. Naast de ov-chipkaart moeten reizigers straks in- en uitchecken met hun mobiele telefoon. Daarmee krijgen ze volgens de betrokkenen bedrijven meer gemak en keuzevrijheid bij het reizen in het openbaar vervoer.

De partijen die bij de proef betrokken zijn werken nauw met elkaar samen. ‘Het is best een complex project. Er zijn veel partijen bij betrokken, waaronder negen vervoerders en twee telecom operators. Maar een samenwerking als deze is wel uniek in de wereld’, licht Jasper Snijder, directeur New Business bij KPN toe.

NFC SIM-kaart

Snijder vervolgt: ‘We hebben een gezamenlijk belang om de gebruikerservaring van onze klanten in het openbaar vervoer verder te verbeteren. We bouwen door op de resultaten van een ov-proef van eerder dit jaar waar klanten erg positief over oordeelden.’

De technologie achter reizen met de smartphone is de NFC SIM-kaart. Al eerder heeft KPN samen met Rabobank ‘mobiel betalen via NFC’ geïntroduceerd. Dat werkt op een vergelijkbare manier. De telecom- en ict-aanbieder voorspelt dat in de toekomst de portemonnee overbodig wordt. ‘Al moet daar nog wel veel voor gebeuren.’

Impact op processen

KPN: ‘In- en uitchecken met een mobiele telefoon in het openbaar vervoer heeft bijvoorbeeld ook impact op allerlei processen. Denk alleen al aan de controleur die geen plastic kaartje maar een app op een smartphone moet controleren.’

Meer over

SmartphonesTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Softwarecodefout veroorzaakt storing OV-chipkaart

    Computable
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Met OV-chipkaart naar de cloud

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs