Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Nieuw kabinet moet ICT in onderwijs verplichten’

29 augustus 2016 - 15:37ActueelInnovatie & TransformatieNLdigitalVNO-NCW
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Vertegenwoordigers van branche-organisatie Nederland ICT en belangenorganisatie voor werkgevers VNO-NCW vinden dat ict-lessen en programmeren een vast onderdeel moeten worden van het basis- en voortgezet onderwijs. Dat staat in een verkiezingsmanifest dat beide organisaties hebben gepresenteerd.

De organisaties slaan de handen ineen om de ontwikkeling van de digitale economie bij het volgende kabinet onder de aandacht te brengen. Als startschot van die gezamenlijke missie heeft Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT het verkiezingsmanifest ‘Groei door Digitalisering’ overhandigd aan VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer.

De Boer: ‘Lessen in ict en bijvoorbeeld kennis van programmeren moeten een vast onderdeel van het basis- en voortgezet onderwijs worden. In deze tijden van robotisering en digitalisering is dit essentieel om later mee te kunnen komen. Willen we concurrerend blijven en mensen perspectief blijven bieden dan moet je kennis van ict hebben, ongeacht wat je later worden wil.’

Nederland ICT-directeur Lotte de Bruijn stelt: ‘Met ict als drijvende kracht liggen er kansen voor alle sectoren, zoals logistiek, zorg, onderwijs, landbouw. Daar hoort een kabinetsvisie bij die losse ministeries overstijgt. Alleen zo kunnen we de kansen van digitalisering optimaal benutten.’

Nederland ICT

In maart 2017 staan verkiezingen voor de Tweede Kamer op de agenda. Organisaties komen met verschillende manifesten voor het nieuwe kabinet.  

Eind juni 2016 presenteerde Nederland ICT een manifest voor de digitale economie, waarin de vereniging het volgende kabinet oproept een visie op de digitale economie te ontwikkelen. VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland lanceerden kort daarvoor NL Next Level. Dat is een campagne om het nieuwe kabinet te inspireren om Nederland naar de economische wereldtop te brengen.

Meer over

Archivering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    16 reacties op “‘Nieuw kabinet moet ICT in onderwijs verplichten’”

    Nieuwere reacties »
    1. Johan Duinkerken schreef:
      30 augustus 2016 om 06:21

      Het is begrijpelijk waarom deze organisaties die zouden willen. Echter slaan zij volledig de plank mis omdat zij blijk geven van weinig kennis te hebben hoe het onderwijs er eigenlijk voor staat. Zoals vandaag je op het journaal ook weer kon horen dat kinderen tegenwoordig moeite hebben met het schrijven van verhalen omdat het onderwijs daarin tekort schiet.

      Oftewel dat het onderwijs ook in deze tekort schiet met het verzorgen van de nodige basis kennis waardoor al het extra wat er op school geleerd wordt ook bijdraagt aan een versplintering van de kennis die je op school op doet. Dat allerlei lobby groepjes zich daar mee willen bemoeien is een van de mede redenen waarom het basisonderwijs is verslechterd.

      Waarom zou een toekomstig bakker, verpleegster of loodgieter iets hebben aan ICT lessen of zelfs aan programmeren? Dat zijn specialismen in hun eigen domein. Die zullen zich waarschijnlijk hoogst ongelukkig voelen om een vak opgelegd te moeten krijgen met iets waar ze wellicht geen aanleg voor hebben en dus vaak ook niet interesseert. Wat mij betreft heeft het dan ook niets in het basis onderwijs te zoeken. Immers krijg je ook niet op een basisschool lessen in bakken, verplegen of loodgieten.

      Dat ICT vaardigheden een mogelijk keuzevak voor het voortgezet onderwijs zou kunnen zijn is een mogelijke optie maar ook daar zal een algemeen niveau voor de lesstof bepaald moeten worden dat ervoor zorgt dat basiskennis wordt opgedaan en niet specialistische kennis die je op een specifieke opleiding hoort te leren.

      Login om te reageren
    2. bb schreef:
      30 augustus 2016 om 09:16

      Alleen al het feit dat er over het vak ICT wordt gesproken geeft al aan dat er totaal geen idee achter zit. Misschien wordt het eens tijd om de huidige lesstof te vervangen en juist binnen de huidige vakken in te zoomen op de aspecten die van belang zijn in de technologie sector, meer aandacht voor Algoritmen en datastructuren, statistieken, etc. Stimuleer ook juist het creatieve aspect van de technologie sector, daarmee maak je het natuurlijk heel aantrekkelijk voor kinder.

      Login om te reageren
    3. KJ schreef:
      30 augustus 2016 om 09:53

      Naast algoritmen zou je ook normalisatie en informatie analyse moeten doceren. Dat zijn zaken waar je ook buiten de IT nut van hebt.

      Login om te reageren
    4. corne smiesing schreef:
      30 augustus 2016 om 10:52

      Je kan je inderdaad afvragen waarom er wel grieks en latijn en frans wordt gegeven en geen informatica. Overigens wordt er op veel scholen inmiddels informatica gegeven.
      Bijna niemand heeft iets aan latijn, grieks en frans. Frans alleen als je er naar op vakantie gaat.
      Latijn en grieks alleen voor de cultuur. Ik zie maar weinig mensen hun brood verdienen met grieks en latijn behalve als leraar.

      Login om te reageren
    5. Cpt schreef:
      30 augustus 2016 om 11:26

      Het nut is bijna recht-evenredig met de diepgang waarmee deze lessen worden gegeven.

      En er zit maar een beperkt aantal uren in een week. Welke vakken laten we hiervoor varen? Taal? Rekenen?

      Wees reeel. Algemeen computer gebruik (wat al eerder is gesuggereerd) is misschien nog nuttig, maar de meeste leerlingen “leren” dit op straat (het is wat dat betreft net sexuele voorlichting).
      Creeer een speciale leerrichting ICT (naast de nu bijna standaard Alfa en Beta richtingen) en laat de leerlingen met de voeten kiezen of dit nut heeft. Dan kunnen de budgetten ook beter worden geregeld (en het corps leraren die er verstand van hebben).

      Login om te reageren
    6. Pa Va Ke schreef:
      30 augustus 2016 om 11:58

      Zullen we eerst eens beginnen de leraren de benodigde kennis bij te brengen?
      Daar waar de ene leraar al volop gebruik maakt van digibord, gebruik internet ter ondersteuning (kinderen dingen op laten zoeken) en interactief lesmateriaal, houdt de ander vast aan boeken, pen en papier.

      Dito met leraren die alleen PowerPoint kennen, en geen idee hebben hoe ze een open office presentatie moeten openen.

      Login om te reageren
    7. Nico Klaasen Bos schreef:
      30 augustus 2016 om 12:13

      Het is nu al moeilijk om een timmerman te vinden. Laat staan als iedereen kan programmeren

      Login om te reageren
    8. Dirk Munk schreef:
      30 augustus 2016 om 13:41

      Iedereen moet leren programmeren? In welke taal dan alstublieft? Enig idee hoeveel computer talen er zijn? Veel meer dan menselijk talen. Veel programmeurs kunnen al niet eens programmeren, laat staan dat jan en alleman dat moet gaan doen. Ik had laatst nog een hele discussie met ‘programmeurs’ die het verschil niet kennen tussen een script taal, en een taal die je kunt compileren en linken. Je kunt natuurlijk een speciale onderwijs taal bedenken, maar die ‘ontsnapt’ dan uit de school naar de ‘echte’ ICT. Dat hebben we al eens meegemaakt, zo zijn C en Pascal ook ontsnapt. Beide waren nooit bedoeld voor productie, maar toch zitten nu hele hordes programmeurs in C te maggelen, terwijl dat niet meer is dan een geglorificeerde assembler die alleen door heel kundige programmeurs voor specifieke doelen gebruikt zou moeten worden. Het levert van die prachtige niet te onderhouden software op.

      Veel mensen kunnen helemaal niet omgaan met een PC. Leer ze dat maar eens, software en driver updates inrollen, backups maken, virus bescherming, en ga zo maar door. Jammer genoeg is dat nodig, want de industrie heeft dat nog niet zodanig voor elkaar dat zoiets automatisch goed gaat. Veel mensen hebben privé en beroepsmatig een eigen PC nodig, en hoe vaak komt het voor dat ze de zaak in het honderd jagen en belangrijke gegevens kwijt zijn?

      Leren omgaan met computers, Ja. Programmeren? Onzin, behalve voor leerlingen die die kant op willen.

      Login om te reageren
    9. Technicus schreef:
      31 augustus 2016 om 08:40

      @Dirk Munk: Pascal en C zijn hele verschillende talen. Pascal was initieel specifiek ontworpen vóór het onderwijs. UNIX en Linux werden in C geschreven; Inderdaad ongeschikt voor productie.. /sarcasm off
      Het hele verhaal komt een beetje over als ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’.

      Alleen in het slot betoog kan ik me wel vinden. Het is onzin om iedereen programmeren te laten leren.

      Login om te reageren
    10. Dirk Munk schreef:
      31 augustus 2016 om 09:53

      Ja, Unix en Linux werden in C geschreven. Echter Unix is ook een onderwijsproject geweest, nooit bedoeld voor productie. Het is ontworpen op de PDP-7 als een project voor studenten. Vandaar dat allerlei zaken zoals bijv. security er standaard helemaal niet inzaten, en later er met plakband en nietjes aan vast gemaakt moesten worden. Als studenten met zoiets hebben leren werken op een school / universiteit, dan willen ze later in het bedrijfsleven niet iets nieuws gaan leren, dus zo kwamen Unix, C en Pascal in de productiesfeer terecht.

      Meneer Wirth die Pascal ontworpen heeft, schreef het inderdaad voor het onderwijs, en hij was er ook helemaal niet blij mee dat het in productie gebruikt werd. Hij wilde dat Modula-2 gebruikt werd (gebaseerd op de Pascal syntax), en anderen wilden dat het ADA werd (ook gebaseerd op de Pascal syntax). Van die laatste taal is mij wel eens verteld dat je na een eerste compilatie van een programma waarschijnlijk meer foutmeldingen dan programma regels hebt, maar als als er eenmaal “no errors” onder staat, dan doet het programma waarschijnlijk ook wat je wilde. Dus buitengewoon geschikt voor hoogst betrouwbare programma’s, en daarom wordt het ook niet gebruikt. In C maggelen is veeeeeel leuker.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOnderwijs

    Ziggo: 10.000 kinderen leren programmeren

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Meisjes leren programmeren tijdens zomerkamp

    Computable.nl
    ActueelOnderwijs

    Leren programmeren op basisschool noodzaak

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Keurmerk ict-bedrijven onderwijs

    Innovatie
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kabinet moet 600 miljoen euro investeren in innovatie

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    CEO PostNL adviseert kabinet over cybersecurity

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs