Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
cloud computing

Creëer een Cloud Center of Excellence

07 november 2016 - 13:573 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Stephen Orban
Stephen Orban

In vorige artikelen besprak ik al een aantal best practices: de rol van de manager, het opleiden van werknemers, hen tijd bieden om te experimenteren en heroverwegen hoe je met partners omgaat is stuk voor stuk belangrijk. In deze post wil ik het graag over de moeilijkst te implementeren best practice hebben: het creëren van een cloud center of excellence (CCoE).

In 2012 had ik het geluk benoemd te worden tot cio van Dow Jones, op dat moment een 123 jaar oude organisatie met een sterk merk en loyaal klantbestand. Mijn rol was om de focus van de technologische afdeling te verleggen naar productontwikkeling om het bedrijf relevant te houden in een toenemend competitieve omgeving, operationele winst te boeken en kosten terug te dringen.

Er werd aan flink wat knoppen gedraaid om deze doelen te bereiken: we namen talentvolle medewerkers aan, maakten gebruik van open source-oplossingen, en maakten gebruik van clouddiensten om ons op de business te kunnen focussen. De beste beslissing die we namen was echter het creëren van een CCoE; zo konden we coderen hoe we onze cloudstrategie bouwden en binnen de organisatie uitrolden. Ik heb tijdens mijn carrière genoeg change-managementprogramma’s zien slagen en mislukken om te weten hoe belangrijk het is om één team eigenaarschap te geven over de belangrijkste initiatieven binnen een bedrijf.

Sindsdien heb ik de situatie bij veel bedrijven gezien, en alleen bij de organisaties die zo’n team hebben ingesteld, werd goede vooruitgang geboekt. Het werkt als één team zich bezighoudt met de creatie, evangelisatie en institutionalisering van best practices en frameworks voor cloudtechnologie binnen organisaties. Deze CCoE-teams ontwikkelen een kijk op hoe de cloud zo kan worden ingezet dat technologie in dienst van het bedrijf komt te staan.

Stel een team samen

Ik raad een team van drie tot vijf personen met verschillende achtergronden aan. Ga op zoek naar ontwikkelaars, systeembeheerders, netwerkspecialisten, it-ondersteuners en database administrators. Idealiter zijn deze mensen open minded en enthousiast over hoe moderne technologie en clouddiensten zo kunnen worden ingezet dat bedrijven en werknemers er de sprong naar de toekomst mee kunnen maken. Wees niet bang om mensen met weinig ervaring bij het team te betrekken – houding is net zo belangrijk als talent. De kans is groot dat de mensen die je zoekt al bij je bedrijf werken.

Benoem verantwoordelijkheden

Je CCoE wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van best practices en frameworks die de rest van de organisatie gebruikt bij implementatie van of migratie naar de cloud. Begin bij het begin: rollen en rechten, financiële controle, monitoring, management van incidenten, een hybride architectuur, en een beveiligingsmodel. Na verloop van tijd en naarmate het team meer ervaring opdoet, zullen deze verantwoordelijkheden zich op natuurlijke wijze uitbreiden.

Vergeet de andere best practices niet

Alle best practices die ik in deze serie beschrijf, zijn afhankelijk van elkaar. Om succesvol te kunnen zijn, moet je CCoE bijvoorbeeld wel gesteund worden door de leidinggevenden bij een bedrijf. Ook moet bedacht worden hoe de organisatie op door het CCoE bedachte methoden kan worden getraind, en hoe er ruimte blijft voor experimenteren. Alleen zo kan een organisatie succesvol tot een cloud first-strategie komen. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    cloud volgende stap
    OpinieData & AI

    De toekomst van managed services in de cloud

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Versnel je cloudstrategie met partners

    Cloud
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Vier do’s en don’ts bij experimenten met cloud

    cloud volgende stap
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zorg voor een experimentele cultuur met cloud

    OpinieCloud & Infrastructuur

    6 valkuilen bij bouwen cloud center of excellence

    cloud computing
    OpinieCloud & Infrastructuur

    CCoE als vliegwiel voor cloudmigratie

    Eén reactie op “Creëer een Cloud Center of Excellence”

    1. Henri Koppen schreef:
      9 november 2016 om 19:12

      Leuk zo’n repost artikel van 18 Maart 2016

      https://medium.com/aws-enterprise-collection/how-to-create-a-cloud-center-of-excellence-in-your-enterprise-8ed3a97adcc6#.9nfloyd55

      zet dat er dan bij dat je oude artikelen plaatst. Dit voelt als minachting voor de lezer zonder toelichting….

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs