Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
cloud telefonie

How to sell hosted en cloudtelefonie

27 december 2016 - 14:184 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurGigaset Nederland
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Wat zijn de verwachtingen op het gebied van hosted en cloudtelefonie? Hoe zit het met verbindingsmogelijkheden, en kan één enkele provider eigenlijk wel aan alle verwachtingen van ondernemers voldoen? Of is het beter om meerdere providers in de arm te nemen? Ron Cottaar, hoofd marketing emea bij Gigaset Pro, geeft antwoord op deze vragen, zodat je als reseller bedrijven goed kunt adviseren.

Draait het in deze markt om de prijs of juist om flexibiliteit en functies?
‘
Iedere klant heeft op het gebied van flexibiliteit, functies en prijs andere wensen en verwachtingen. Zo speelt de prijs een grote rol voor bedrijven die op zoek zijn naar een standaardtelefoniesysteem zonder al te uitgebreide of ingewikkelde functies. Daarentegen zijn er ook klanten die hun oog laten vallen op een systeem met meer mogelijkheden of een specifieke functie, zoals integratie met crm. In zo’n geval ligt de prijs vaak hoger.’

‘Nog belangrijker dan flexibiliteit en functies is volgens mij het criterium betrouwbaarheid. Dit behoort in ieder geval tot de top drie-verwachtingen die klanten van een toestel hebben. De standaardisatie rondom het Session Initiation Protocol (SIP) maakt overstappen naar een cloudtelefonieleverancier een vrij logisch besluit. Maar als het toestel – of het nu gaat om een desktoptelefoon of een Dect-handset – van slechte kwaliteit is en daardoor bepaalde functies niet kan uitvoeren, resulteert dit in hoge Capex-kosten. Voor veel klanten is dit natuurlijk een grote teleurstelling en zij leggen dan ook meestal de schuld bij de reseller die een hardwareplatform heeft geleverd, dat niet op een specifieke taak berekend is.’

Zijn er nog steeds verbindingsproblemen?
‘De beschikbaarheid van verbindingen met hoge bandbreedte voor een lage prijs is de laatste jaren flink uitgebreid. En dan heb ik het met name over glasvezel, waar steeds meer bedrijven gebruik van kunnen maken. Toch wendt een groot deel van het mkb zich voor zijn internetverbinding momenteel nog steeds tot adsl, vdsl of coax.’

‘Als het op telefoneren aankomt, zal verbinding via draadloos internet altijd problemen ondervinden. Hoewel veel van deze problemen inmiddels zijn opgelost of minder vaak voorkomen, brengen dit soort verbindingen nog altijd risico’s met zich mee. Voor een probleemloos telefoongesprek zonder haperende verbinding is een vaste verbinding de enige goede optie. Want wat goede en stabiele audiokwaliteit betreft, is een dedicated infrastructure van groot belang.’

Is het voor een reseller nuttig om twee of meer providers in de arm te nemen? Bijvoorbeeld Skype, Broadsoft en Genband (net zoals PBX-resellers die over meerdere systemen beschikken). En zo ja, waarom?
‘
Het uitgebreide aanbod van providers heeft een positieve invloed op de sector en dus ook op de klant. Dit soort onderlinge concurrentie zorgt er namelijk voor dat leveranciers zich onderscheiden door klanten zoveel mogelijk waar voor hun geld aan te bieden. Vanuit praktisch oogpunt is het eenvoudiger om twee of meer providers te installeren dan twee of meer PBX’en – met name voor wat betreft de benodigde training en overige middelen. Op dit vlak vergen PBX’en namelijk meer inspanning.’

‘Toch hangt het besluit vaak af van de dekking, functies en prijs die de reseller zijn klanten wil aanbieden. In sommige gevallen kan één provider echter niet aan al deze criteria voldoen. De geschiedenis leert ons dat zelfs de meest stabiel ogende organisaties het niet redden – zoals Nortel, de Canadese fabrikant van telecommunicatieapparatuur, die in 2010 failliet ging. Het is daarom verstandig om niet op één paard te wedden, maar juist je kansen te verspreiden.’

Ron Cottaar

Ron Cottaar is een marketeer met ruim vijftien jaar ervaring in marketing en communicatie, zowel op het gebied van B2B als B2C, met name in de retailsector. Hij werkt sinds 2009 bij Gigaset Pro en is sinds 2012 hoofd marketing emea. Cottaar werkte eerder voor Siemens, Ericsson en Sony. 

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Hoe veilig is cloudtelefonie eigenlijk?

    CRM
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    How to sell cloudtelefonie als CRM-onderdeel

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs