Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
carriere

Zo scoor je promotie als ICT’er

09 februari 2017 - 13:103 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Je hebt de afgelopen jaren gewerkt om te komen waar je nu staat. Je hebt meer verantwoordelijkheden en voert complexere werkzaamheden uit. Het is tijd om alle inspanningen te verzilveren in de vorm van promotie. Maar hoe ga je het gesprek aan? En wat moet je inbrengen om het voor elkaar te krijgen? Computable-experts Judith van de Vorle en Joeri Broeze vertellen hoe je die promotie kunt realiseren.

Om promotie te maken moet je eerst weten bij wie je moet zijn voor dit verzoek, meent Judith van de Vorle, business analist bij Devoteam. ‘Dat is niet altijd de hr-afdeling, maar het netwerk van mensen op het niveau of in de functie die jij ambieert.’

Het is volgens Van de Vorle belangrijk dat je omgeving weet wat je wilt en dat je laat zien dat je al op dat niveau acteert. ‘Wil je bijvoorbeeld manager worden of een team aansturen? Zorg dan dat je de bijbehorende werkzaamheden al uitvoert. Hiermee creëer je de mogelijkheden om taken van je droombaan op te pakken. Toon je wapenfeiten aan en maak duidelijk waarom jouw bijdrage van belang was om ergens succesvol in te zijn. Geef ook aan hoe je met jouw persoonlijkheid zorgt voor een juiste balans in het team.’

Zelfkennis

Joeri Broeze, fieldmanager bij Centric, vertelt dat promotie begint met zelfvertrouwen en zelfkennis. ‘Wanneer je je ambitie voor een hogere functie hebt uitgesproken bij je manager, of degene die jouw de promotie mag geven, heb je waarschijnlijk een duidelijk beeld gekregen van waar je aan moet voldoen om hiervoor in aanmerking te komen. Zodra je hieraan voldoet, kun je aanspraak maken op de hogere functie. Mocht jouw ambitie nog niet bekend zijn, dan heb je een goed verhaal nodig met een sterke onderbouwing waarom jij in aanmerking komt voor de bevordering.’

Broeze vervolgt dat je overtuigd moet zijn van de ontwikkeling die je hebt doorgemaakt in de afgelopen periode. ‘Wees daarover volkomen eerlijk tegen jezelf. In hoeverre heb je in de dagelijkse praktijk de taken en verantwoordelijkheden opgepakt die je nodig hebt voor de promotie? Met andere woorden: heb je in de afgelopen periode een stapje extra gezet? En was dat structureel of incidenteel?’

Timing

Een ander belangrijk onderdeel voor promotie is timing. Van de Vorle stelt dat je op de hoogte moet zijn van de mogelijkheden om te groeien. ‘Is er ruimte binnen de organisatie? Of moet er eerst ‘een plekje vrij komen’? Ken je de ambities van je collega’s en/of je manager? Of misschien je klant? Je moet in beeld zijn op het juiste moment.

Ook Broeze benadrukt het belang van de timing. ‘Gaat het goed met het bedrijf, dan is er vaak meer ruimte voor promotie. Probeer dan zoveel mogelijk aan te sluiten op de bestaande promotierondes. Tenzij je een dermate sterke positie hebt dat je hier van kunt afwijken. Ook dan is het een kwestie van het gesprek aangaan. Want uiteindelijk geldt in alle gevallen dat je het gesprek zult moeten aangaan, voorzien van goede argumenten en onderbouwing.’

Geen succes?

Lukt de promotie niet? ‘Ga dan niet bij de pakken neerzitten’, adviseert Van de Vorle. ‘Denk in mogelijkheden om jouw droombaan te creëren en wees daarin creatief. Lukt het vandaag niet, dan lukt het morgen wel! En onthoud: Dreams don’t work, unless you do!’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Solliciteren
    AchtergrondCarrière

    Zo vind je de juiste ICT-functie

    start-up
    AchtergrondCarrière

    Start-up biedt IT’er carrièrekansen

    AchtergrondCarrière

    Zo krijg je als ICT’er meer salaris in 2017

    Trends 2017
    AchtergrondCarrière

    Zo creëer je een carrière-boost in 2017

    Studenten
    OpinieCarrière

    Zo vinden ICT-talenten de juiste baan

    Sollicitatiegesprek
    AchtergrondCarrière

    Dit mist een ICT’er bij recruiters

    4 reacties op “Zo scoor je promotie als ICT’er”

    1. Luuk Roovers schreef:
      9 februari 2017 om 17:42

      Goed genoemd punt is wat mij betreft ‘laat zien dat je het kunt’. Hierbij mag je vooral fouten maken, een goed manager boven je vind dat niet erg. Laat alleen wel zien dat je ook bereid bent je fouten toe te geven, zoek hulp, neem initiatief om je eigen fouten op te lossen en laat zo zien dat je verantwoordelijkheid neemt ook als het niet goed gaat.
      Houdt in het achterhoofd dat manager niet foutloos zijn.
      Ervaring is gewoon heel vaak iets ervaren… fouten maken hoort daar dus bij.

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      9 februari 2017 om 20:33

      Mijn ervaring heeft geleerd dat je alleen promotie maakt als jouw manager dat wil. Al heb je nog zoveel wapenfeiten, kennis en ervaring; als hij/zij je niet mag kun je het doorgaans vergeten.

      Zeker bij grote bedrijven helpt een hrm afdeling daar niets aan; die gaan vooral over de procesbewaking, niet over de inhoud.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      10 februari 2017 om 11:26

      Even zijdelings hiervan. Wat als je als vak bekwame ITer geen promotie in traditionele zin wil maken?
      Dwz dat je geen manager functies wilt uitvoeren maar nog steeds met IT bezig wil blijven maar op een meer senior niveau. Daar heerst nog steeds een onuitgesproken taboe over.

      Login om te reageren
    4. Jip schreef:
      12 februari 2017 om 11:54

      Je promotie gaat het snelst als je deze afdwingt. Gewoon ergens anders solliciteren en een aanbod krijgen. Dan zeggen dat je gaat als je geen promotie krijgt. Verder geen flauwekul.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs