Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Travel software

Nooit meer met je organisatie op reis

24 februari 2017 - 10:433 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Martijn Rademaker
Martijn Rademaker

Veel van jullie zijn tegenwoordig met je organisatie op reis. Op reis naar een efficiënte, inspirerende en flexibele werkomgeving. Dit reizen gebeurt in de baas zijn tijd, dit terwijl ik toch in de veronderstelling ben dat we hier nou juist vakantiedagen voor hebben uitgevonden. Maar goed, complimenten voor diegene die zijn werkgever ervan weet te overtuigen dat reizen tijdens werktijd een goed idee is. Voor een reisorganisatie valt dit ook goed

Ik weiger nog om met mijn opdrachtgevers op reis te gaan. Als ik aan reizen denk, dan denk ik aan ontdekken, ontspanning, plezier en vooral veel energie. Een reis heeft daarnaast een begin en een duidelijk einde. Als je weer thuis bent dan is het einde reis.

Organisatieverandering heeft vrij weinig overeenkomsten met een reis. Het wordt helemaal niet ervaren als ontspannen, brengt weinig plezier en het ontneemt juist veel mensen energie. Daarnaast heeft het ook geen duidelijk eind. Als je uit gaat van het idee dat verandering de enige constante is en je reis is de verandering dan ben je dus altijd op reis.

Organisatieschuld

Ik ga hierover niet mee liegen, veranderen is gewoon voor veel mensen en organisaties ontzettend pijnlijk. Zelfs voor de veranderaars die je vertellen dat dit niet zo is. De meeste organisaties hebben een torenhoge schuld. Een achterstand op het gebied van processen, kennis en in hun applicatielandschap en worstelen met de complexiteit van het terugdringen hiervan. Deze schuld is opgebouwd over tientallen jaren, zuigt de energie uit een organisatie en maakt deze traag en inflexibel.

Een duidelijk symptoom is dat er steeds minder mensen zijn die echt waarde toevoegen. Zie ook mijn artikel, wie voeg er nu ECHT waarde toe. Deel als oefening het aantal werknemers door het aantal engineers en je krijgt de verhouding ondersteunend vs waarde. Je mag zelf iets vinden van wat voor jouw organisatie een gezonde verhouding is.

Om deze organisatieschuld terug te dringen moeten er maatregelen worden genomen die pijn doen, bij iedereen! Dit is geen reis, dit is een traject van hard werken, weerstand, vallen en weer op staan. Vergelijk het met een persoon die weinig doet aan zijn of haar geestelijke ontwikkeling en rondloopt met een te hoge bloeddruk, hartkloppingen en overgewicht. Ga je met hem of haar op reis? Nee natuurlijk niet, je gaat met diegene keihard aan het werk: studeren, sporten en een ander voedingspatroon. Is dit leuk? Nee! Is dit proces eindig? Nee! Is dit noodzakelijk? Ja natuurlijk!

Mount Everest beklimmen

Hou jezelf niet voor de gek, organisatieverandering zal in de meeste gevallen hard werken zijn. Ik begrijp dat dit een inspiratieloos verhaal is en dat je nu niet denkt van daar ga ik eens mee aan de slag. Het is in ieder geval wel een eerlijk verhaal. En als ik moet kiezen dan ben ik liever eerlijk dan naïef over wat er moet gebeuren, uiteindelijk ben je daar als organisatie het beste mee geholpen.

Essentieel is wel het veranderverhaal. Probeer daarin inspirerend te zijn maar wees eerlijk over wat het vergt om daar te komen. De mensen met wie je reist hebben namelijk snel genoeg door dat het geen plezierreisje gaat worden. Tenzij je natuurlijk plezier haalt uit het beklimmen van de Mount Everest, in dat geval is op reis gaan ook precies de juiste metafoor voor organisatieverandering.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    3 reacties op “Nooit meer met je organisatie op reis”

    1. Henri Koppen schreef:
      1 maart 2017 om 16:17

      Leuk maar het triggert een Déjà vu
      Leuk maar het triggert een Déjà vu
      Leuk maar het triggert een Déjà vu

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      2 maart 2017 om 07:06

      Zelf aankomen met de reismetafoor alleen om te melden dat die niet op gaat, omdat reizen begin en eind hebben.
      Verandermanagement een inspiratieloos verhaal noemen, met de tip om daarin inspirerend te zijn.
      Je als verandercoach verhuren en dan zeuren over echt waarde toevoegen.

      Understanding over Telling.
      yeah right.

      Login om te reageren
    3. ir. K.E. van Zanten schreef:
      2 maart 2017 om 12:58

      “Een duidelijk symptoom is dat er steeds minder mensen zijn die echt waarde toevoegen. (…) Deel als oefening het aantal werknemers door het aantal engineers en je krijgt de verhouding ondersteunend vs waarde.”

      Doe dit eens voor het parlement.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs