Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Algoritmes: motor van de datagedreven economie

20 april 2017 - 08:474 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Patrick van de Werken
Patrick van de Werken

Zoals apps onze interactie met computers wezenlijk hebben veranderd, zo maken nu algoritmes ruimte voor een sprong voorwaarts op het gebied van machine-learning. Dat heeft impact op ons leven: zo’n in wiskunde vervatte reeks instructies is de drijvende kracht achter Google’s zoekmachine. Ook zorgen ze ervoor dat jij via Netflix de juiste series krijgt voorgeschoteld en maken ze het mogelijk om via spraak interactie met machines te hebben. Zonder algoritme zijn zelfrijdende auto’s ondenkbaar en bezorgen webwinkels jouw bestelling niet al de volgende dag. Onderzoeksbureau Gartner noemt dat de ‘algorithm economy’, ofwel de datagedreven economie.

Volgens Gartner geeft dit fenomeen digitale innovatie een nieuw impuls en dwingt het cio’s technologie, leiderschap en bedrijfsvoering anders te benaderen. Wat betekent dat concreet? Het aantal diensten dat gebruikmaakt van algoritmes is bijna eindeloos, en dus spreekt het voor zich dat we daar nog maar zelden bij stilstaan.

In de voorbeelden die ik hierboven noem, is het niet de data die bijzonder is, of de hoeveelheid data die wordt verwerkt. Nee, het gaat om de toegevoegde waarde van de algoritmes die machines in staat stellen op basis van ruwe data zinnige conclusies te trekken.

Zettabytes

Het kwam al voorbij: voor algoritmes is data onontbeerlijk. Hoe meer, hoe beter eigenlijk. Dan denk je natuurlijk al snel aan big data, maar nu er bij het schatten van de omvang van de wereldwijde storage al over zettabyte als ordegrootte wordt gesproken, kun je stellen dat we een nieuwe fase zijn ingegaan: alle data is nu big data. Dat geldt zelfs als je de term big data gebruikt om ingewikkelde datasets te omschrijven: door de exponentiële groei is het verwerken van ongestructureerde data eindeloos veel complexer geworden en daardoor is de benodigde processorkracht enorm toegenomen. De berekeningen die we nu kunnen doen, waren een paar jaar geleden ondenkbaar.

De vooruitgang danken we aan onze toegenomen vaardigheid in het combineren van geavanceerde statistische modellen en nieuwe rekenmethodes. Hierdoor begrijpen we onze databronnen beter en kunnen we er meer van profiteren. Dankzij dit inzicht kunnen we algoritmes maken die sneller dan ooit patronen in data ontdekken en problemen oplossen. Dat schept natuurlijk interessante commerciële mogelijkheden. Het zou zomaar kunnen dan algoritmes over niet al te lange tijd worden geëxploiteerd alsof het mobiele apps zijn. De zogenaamde datadriven economy.

Groter is niet altijd beter

Zo’n dataeconomie stelt hoge eisen aan dataopslag en rekenkracht, vooral als cio’s vaker besluiten om gebruik te maken van publieke clouddiensten. Toch blijven veel organisaties er voorlopig de voorkeur aan geven om algoritmes en andere bedrijfsgevoelige informatie veilig achter de eigen firewalls te houden. Opvallend genoeg liggen daar de interessantste mogelijkheden voor de algoritmes. Ze bieden bedrijven immers de mogelijkheid om naar eigen voorkeur van en naar de publieke cloud te switchen.

Het probleem waar het hier om draait, is meteen ook de oplossing ervan: door toenemend gebruik van algoritmes neemt de druk op opslag en rekenkracht toe, maar diezelfde algoritmes zullen op basis van de talloze gegevens in staat zijn om deze last te verlichten.

Deze laatste ontwikkeling is al gaande. Dat zien we bijvoorbeeld bij machine-learningtools, die voor opslag en rekenkracht gebruikmaken van een uitgekiende combinatie van publieke en private platformen. Op basis van kleine veranderingen in de uitkomst wordt voortdurend bijgestuurd naar de optimale performance. Zo ontstaan nieuwe mogelijkheden, die met dezelfde apparatuur voorheen niet waren te realiseren. Het is dan ook mijn overtuiging dat algoritmes en machine-learning essentieel zijn voor de digitale transformatie. En die gaat sneller dan we denken.

Door: Patrick van de Werken, Senior Regional Director Northern Europe bij Nutanix

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    cloud
    OpinieCarrière

    Een pleidooi voor de chief disruption officer

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs