Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ecosystemen: de overtreffende trap van sourcing

24 mei 2017 - 14:204 minuten leestijdOpinieData & AIAppleCoolProfsMicrosoft
Eric ten Harkel
Eric ten Harkel

Klanten verdwijnen. Tenminste, in de traditionele betekenis van het woord. Want het komt steeds minder vaak voor dat een leverancier een standaardoplossing verkoopt aan een klant, en dat die daar jaren mee vooruit kan. In vrijwel alle branches, en zeker in de it-sector, zie je een verschuiving naar een nieuw verdienmodel.

Als een bedrijf een softwareoplossing koopt, moeten er vaak nog koppelingen worden gebouwd, aanpassingen worden gedaan en diensten worden geleverd zoals training en implementatiebegeleiding. Daarnaast kennen leveranciers en distributeurs natuurlijk een grote verschuiving in hun verdienmodel richting oplossingen ‘as-a-service’.

De vraag naar meer en meer dienstverlening begint een nieuwe vorm aan te nemen waarbij de verantwoordelijkheid voor het succes wordt gedeeld tussen klant en leverancier. Zij opereren als partners en delen in de winst maar dragen ook samen het risico. 

Delen in lusten en lasten

Het lijkt een onstuitbare ontwikkeling, maar er heerst toch ook veel angst voor deze vorm van samenwerking, die co-sourcing genoemd wordt. Het is belangrijk van tevoren afspraken te maken over verantwoordelijkheden. En dat gebeurt niet op het niveau van de it-afdeling maar in de bestuurskamer.

Je participeert met je klant en legt – nog voordat er überhaupt iets is geleverd of ontwikkeld – vast wie waarvoor verantwoordelijk is, en hoe dit wordt gemeten. Denk aan doelen voor kostenbesparing, omzetgroei, en het succes van nieuwe activiteiten en verdienmodellen. Een toeleverancier is zelfs deels verantwoordelijk te stellen voor de tevredenheid van de eindklant.

Dit alles vraagt om verregaande afspraken vooraf, maar ook regelmatige ijkmomenten. Elke twee maanden worden de resultaten gemeten en besproken. En dat is pittig, maar het is de enige manier.

Het co-sourcingmodel is de nieuwe werkelijkheid aan het worden, maar toch gaat het nog vaak mis. Als it-dienstverlener merken wij dat het belangrijk is een goede balans te hebben en dat projecten breed moeten worden gedragen binnen de organisatie. Ervaring leert dat nieuwe softwaresystemen vaak van invloed zijn op meer afdelingen binnen een bedrijf dan vooraf werd gedacht. In onze projecten werken we agile en we zien dat het een voordeel is als meer afdelingen dan alleen de it een agile-werkwijze hanteren. Op die manier voorkom je dat een it-project vertraging oploopt omdat een andere afdeling niet snel of flexibel genoeg is met het geven van input. 

Ecosystemen

Co-sourcing is een vorm van een ecosysteem die is te zien als de evolutie van sourcing. In een ecosysteem werken partijen samen aan een eindoplossing; ze zijn dus geen klant van elkaar. Zo’n ecosysteem is in verschillende vormen te gieten, afgestemd op het gewenste resultaat en de deelnemers.

Een ecosysteem vereist wel een zekere mate van volwassenheid bij een opdrachtgever. Die moet een blauwdruk kunnen maken van hoe het ecosysteem eruit moet zien en in beeld hebben wat voor oplossingen bijvoorbeeld standaard worden afgenomen, wat uit de cloud wordt gehaald en wat op maat moet worden gemaakt. Leveranciers en dienstverleners kennen elkaar en moeten door één deur kunnen om zich samen in te zetten voor de opdrachtgever. Toeleveranciers moeten inzicht hebben in hun sterke punten maar ook weten waar ze minder gespecialiseerd in zijn en wat ze beter aan een partner kunnen overlaten.

Een mooi voorbeeld van een succesvol ecosysteem is de iPhone. Dit werd een klapper doordat Apple vooraf het businessmodel al had uitgetekend en de weg naar succes had uitgestippeld. Binnen het ecosysteem regelde Apple dat er partijen waren die ruimschoots in de behoefte aan apps en content konden voorzien. Toen de iPhone op de markt kwam, konden gebruikers die meteen afnemen waardoor succes van de iPhone was gegarandeerd. Microsoft had dit minder goed doordacht voor zijn Windows Phone en zij hebben daar tot op de dag van vandaag last van.

Er heerst nog veel angst bij bedrijven om over te stappen op het ecosysteem-model. Met de juiste focus en toewijding is het echter een gedegen strategie voor succes. 

Eric ten Harkel, oprichter en directeur van CoolProfs

Meer over

Business IntelligenceSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs